19.1.2020 Ajoneuvot Ikinuorien kehitystä: Fiat 500 ja Fiat Panda kevythybrideinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyiset Fiat 500 ja Suomesta poistunut Fiat Panda ovat jo kunnioitettavassa malli-iässä ja nyt on aika ottaa sähköstä apua päästötalkoisiin. Sähköistäminen aloitetaan kevythybridilinjalla. Fiat Chrysler Automobiles on ollut hiukan jälkijunassa viime vuosien sähköistämiskehityksen suhteen. Muutamista kokeiluista ja konseptiautoista huolimatta varsinaisia tuotteita on nähty markkinoilla varsin vähän. Nyt varsin varttuneet A-segmentin Fiat 500 ja Suomesta jo poistunut Fiat Panda ovat saaneet kevythybridivaihtoehdot. Nyt näitä kahta mallia voisi kutsua jo ikinuoriksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaunch edition pelastaa ilmaston ja meretSen verran merkittävistä uutuuksista on kyse, että myynti alkaa molempien osalta Launch Edition -erikoismallilla. Tähän kuuluu lähinnä tyylillisiä yksityiskohtia, kuten ulkoväri Verde Rugiada, kasteenvihreä, 500:n ja avokattoisen 500C:n 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja Pandan crossover-henkiset elementit. Uudistetusta voimalinjasta muistutetaan tyylitellyillä logoilla.Launch Edition -mallien sisätiloissa huomion vievät istuimet, jotka on verhoiltu palkitulla Seaqual-kankaalla. Tämä materiaali valmistetaan valtameristä kerätystä muovijätteestä. Ehkä Fiskeriä lukuun ottamatta toistaiseksi varsin harvoin on nähty ekologisiksi profiloiduissa autoissa kiinnitettävän huomiota tällä tavalla valmistusmateriaaleihin.Kevythybriditekniikkaa tarjotaan siis 500:n ja 500C:n eri varustetasoihin sekä Pandaan, johon vain korotettuun mutta etuvetoiseen City Cross -versioon. Fiat Pandasta on myynnissä luokassaan poikkeuksellisen paljon erilaisia malliversioita, kun kevythybridin lisäksi sen saa maa- ja biokaasukäyttöisenä sekä nelivetoisena.Kevythybridimallit tulevat päämarkkina-alueilla myyntiin tässä kuussa. Italiassa päivitetyn Fiatin saa omakseen alkaen 10 900 eurolla. Suomessa Fiatin myynti on jo vuosia ollut pohjamudissa eikä Pandaa tuoda tänne enää. Nähtäväksi jää, pääseekö sen sijaan 500:n kevythybridi jossain vaiheessa Suomen tuontiohjelmaan.Uuden moottorisukupolven jatkeeksiKevythybridi saadaan, kun uuteen kolmisylinteriseen 1,0-litraiseen ahtamattomaan Firefly -moottoriin yhdistetään hihnalla 12 voltin generaattori, joka ottaa esimerkiksi jarrutusenergiaa talteen. Näin ollen tekniikka on samanlaista kuin monissa muissa kevythybrideissä, mutta järeämpien 48 voltin järjestelmien hyödyt jäävät saavuttamatta. Tekniikalla ei tähdätä suorituskyvyn kasvattamiseen, vaan kulutuksen pienentämiseen jopa 30 prosentilla. Yhdistetty kulutus on 3,9 litraa sadalla WLTP-hiilidioksidipäästön ollessa 88 g/km. Tehoa paketti antaa 70 hevosvoimaa ja vääntöä 92 newtonmetriä. Autot ovat aina manuaalivaihteisia. Pandalla kiihdytys 0-100 km/h hoituu rauhallisessa 14,7 sekunnissa, 500 on vajaan sekunnin rivakampi. Fiatin kevythybridit ovat kaupunkiautoja.Tuotenimi Firefly on FCA:n tuorein moottorisukupolvi. Se esiteltiin Euroopassa 500X:n keulalla ahdettuna versiona. Saatavilla on tällä hetkellä kolmisylinterisen litraisen eli T3:n lisäksi nelisylinterinen 1.3-litrainen T4. Joskus ensi vuonna tulossa on myös 1.5 litran Firefly.Fiatin mallien lisäksi uusia moottoreita tullaan näkemään myös konsernin muilla merkeillä. Vastikään alkanut PSA-liitto tuonee vauhtia kehitykseen. Varmaa on kuitenkin se, että 180-heppaiseksi viritetty T4 on tämän vuoden kuluessa päätymässä Alfa Romeo Giulian keulalle. Näin ollen 60-luvun legendaarinen Giulia 1300 on tekemässä näyttävän reinkarnaation uuden mallin muodossa. Niin ikään Stelvio ja tulevat mallit Giuliettasta alkaen tulevat aikanaan kulkemaan Fireflyn voimalla.Lähde ja kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää