19.1.2020

Ikinuorien kehitystä: Fiat 500 ja Fiat Panda kevythybrideinä

Fiat 500 kevythybridi

Nykyiset Fiat 500 ja Suomesta poistunut Fiat Panda ovat jo kunnioitettavassa malli-iässä ja nyt on aika ottaa sähköstä apua päästötalkoisiin. Sähköistäminen aloitetaan kevythybridilinjalla.

Fiat Chrysler Automobiles on ollut hiukan jälkijunassa viime vuosien sähköistämiskehityksen suhteen. Muutamista kokeiluista ja konseptiautoista huolimatta varsinaisia tuotteita on nähty markkinoilla varsin vähän. Nyt varsin varttuneet A-segmentin Fiat 500 ja Suomesta jo poistunut Fiat Panda ovat saaneet kevythybridivaihtoehdot. Nyt näitä kahta mallia voisi kutsua jo ikinuoriksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Launch edition pelastaa ilmaston ja meret

Sen verran merkittävistä uutuuksista on kyse, että myynti alkaa molempien osalta Launch Edition -erikoismallilla. Tähän kuuluu lähinnä tyylillisiä yksityiskohtia, kuten ulkoväri Verde Rugiada, kasteenvihreä, 500:n ja avokattoisen 500C:n 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja Pandan crossover-henkiset elementit. Uudistetusta voimalinjasta muistutetaan tyylitellyillä logoilla.

Launch Edition -mallien sisätiloissa huomion vievät istuimet, jotka on verhoiltu palkitulla Seaqual-kankaalla. Tämä materiaali valmistetaan valtameristä kerätystä muovijätteestä. Ehkä Fiskeriä lukuun ottamatta toistaiseksi varsin harvoin on nähty ekologisiksi profiloiduissa autoissa kiinnitettävän huomiota tällä tavalla valmistusmateriaaleihin.

Fiat 500 kevythybridi

Kevythybriditekniikkaa tarjotaan siis 500:n ja 500C:n eri varustetasoihin sekä Pandaan, johon vain korotettuun mutta etuvetoiseen City Cross -versioon. Fiat Pandasta on myynnissä luokassaan poikkeuksellisen paljon erilaisia malliversioita, kun kevythybridin lisäksi sen saa maa- ja biokaasukäyttöisenä sekä nelivetoisena.

Fiat 500 kevythybridi

Kevythybridimallit tulevat päämarkkina-alueilla myyntiin tässä kuussa. Italiassa päivitetyn Fiatin saa omakseen alkaen 10 900 eurolla. Suomessa Fiatin myynti on jo vuosia ollut pohjamudissa eikä Pandaa tuoda tänne enää. Nähtäväksi jää, pääseekö sen sijaan 500:n kevythybridi jossain vaiheessa Suomen tuontiohjelmaan.

Uuden moottorisukupolven jatkeeksi

Kevythybridi saadaan, kun uuteen kolmisylinteriseen 1,0-litraiseen ahtamattomaan Firefly -moottoriin yhdistetään hihnalla 12 voltin generaattori, joka ottaa esimerkiksi jarrutusenergiaa talteen. Näin ollen tekniikka on samanlaista kuin monissa muissa kevythybrideissä, mutta järeämpien 48 voltin järjestelmien hyödyt jäävät saavuttamatta. Tekniikalla ei tähdätä suorituskyvyn kasvattamiseen, vaan kulutuksen pienentämiseen jopa 30 prosentilla. Yhdistetty kulutus on 3,9 litraa sadalla WLTP-hiilidioksidipäästön ollessa 88 g/km. Tehoa paketti antaa 70 hevosvoimaa ja vääntöä 92 newtonmetriä. Autot ovat aina manuaalivaihteisia. Pandalla kiihdytys 0-100 km/h hoituu rauhallisessa 14,7 sekunnissa, 500 on vajaan sekunnin rivakampi. Fiatin kevythybridit ovat kaupunkiautoja.

Fiat 500 kevythybridi

Tuotenimi Firefly on FCA:n tuorein moottorisukupolvi. Se esiteltiin Euroopassa 500X:n keulalla ahdettuna versiona. Saatavilla on tällä hetkellä kolmisylinterisen litraisen eli T3:n lisäksi nelisylinterinen 1.3-litrainen T4. Joskus ensi vuonna tulossa on myös 1.5 litran Firefly.

Fiatin mallien lisäksi uusia moottoreita tullaan näkemään myös konsernin muilla merkeillä. Vastikään alkanut PSA-liitto tuonee vauhtia kehitykseen. Varmaa on kuitenkin se, että 180-heppaiseksi viritetty T4 on tämän vuoden kuluessa päätymässä Alfa Romeo Giulian keulalle. Näin ollen 60-luvun legendaarinen Giulia 1300 on tekemässä näyttävän reinkarnaation uuden mallin muodossa. Niin ikään Stelvio ja tulevat mallit Giuliettasta alkaen tulevat aikanaan kulkemaan Fireflyn voimalla.

Lähde ja kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia