6.10.2022

Fordilta Track Pack Focus ST -malliin – lisää ominaisuuksia rata-ajoon

Kun Focus RS-mallia ei ole saatavilla, eikä kenties tulossa lainkaan, Ford tarjoaa Track Pack -varustepakettia Focus ST -malliin.

Uskolliset ja kovimmat radankiertäjät ovat joutuneet pettymään uusimman Ford Focus -malliston kohdalla, kun terhakkaa ja tehokasta hyvillä rataominaisuuksilla varustettua RS-mallia ei ole ollut lainkaan saatavilla. Eikä sellaista ilmeisesti ole myöskään tulossa.

Ford tarjoaa nyt tällä hetkellä tehokkaimpaan Focus-malliinsa, Focus ST -mallistoon Track Pack -varustepakettia, joka lupaa 280-hevosvoimaiselle Focukselle parempia ratakierroksia. Tai ainakin parempia ominaisuuksia parempiin ratakierroksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Testattu Nürburgringillä

Focus ST -malliin tarjottava Track Pack on Ford Performancen kehittämä ja sitä on testattu laajasti sekä Fordin omilla testialueilla että Saksan kuuluisalla Nürburgring Nordschleifen radalla.

Ford kertoo, että Track Packin avulla auton reagointikykyä on mahdollista hienosäätää rata-ajossa KW Automotiven säädettävän coilover-jousituksen avulla. Track Packiin tulee mukaan myös erikoisvalmisteiset kevytmetallivanteet.

Vanteet ovat Flow-muotoiset ja 19-tuumaiset ja ne valmistetaan menetelmällä, jossa alumiinivannetta tiivistetään vetolujuuden säilyttämiseksi ja iskunkestävyyden lisäämiseksi. Materiaaleja kuluu vähemmän, jolloin vanteesta tulee 10 prosenttia vakiomallista vannetta kevyempi. Kevyempi vanne pystyy liikkumaan pystysuunnassa nopeammin parantaen näin renkaiden pintakosketusta ja pitoa sekä optimoiden kiihtyvyyttä, jarrutusta ja kaarreajoa. Vanteille pyöräytetään mittatilaustyönä valmistetut, pitoon optimoidut Pirelli P Zero Corsa -renkaat.

Track Packin coilover-jousitusjärjestelmässä on puolestaan ruostumattomasta teräksestä valmistetut iskunvaimentimen rungot, joissa on 12-portainen säätö ylöspäin suuntautuvaan vasteeseen ja 16-portainen säätö palautumista varten. Kahden säätötavan avulla Focus ST:n jousitusvasteita voi hienosäätää siis paljon eri radoille soveltuviksi.

Alusta myös matalampi

Iskunvaimentimien kanssa on 50 prosenttia jäykemmät jouset, jotka madaltavat ajokorkeutta 10 milliä verrattuna vakiomalliseen Focus ST -malliin. Tämän ansiosta auton painopiste on alempana ja kori kallistelee vähemmän. Paikallisen lainsäädännön salliessa kuljettajat voivat lisäksi säätää jousitusta siten, että ajokorkeus laskee edelleen jopa 15 millimetriä.

Kun vauhtia luvataan enemmän, pitää hidastuvuus olla myös kunnossa.

Track Packin etujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 10 prosenttia suuremmat kuin Focus ST:n tavalliset 330 millin jarrulevyt. Suuremmat etujarrulevyt yhdistettynä Brembon nelimäntäisiin jarrusatuloihin parantavat tarttuvuutta ja niiden suuremman pinta-alan ansiosta lämpö haihtuu nopeammin pienentäen lämmön aiheuttamaa jarrutehon vähenemistä pitkien rata-ajosuoritteiden aikana.

Track Pack maksaa 5757 euroa ja se on tehdastilausvaruste. Kun Focus ST:n tilaa Track Packillä kirsikkana kakun päälle tulee vielä kiiltävällä Agate Black -värillä viimeistelty katto, etuyläsäleikkö ja ulkotaustapeilien suojukset. Track Pack -pakettiin kuuluvat vanteet ovat myös viimeistelty kiiltävällä mustalla.

Track Pack -varustelu on saatavissa Focus ST -mallistossa viisioviseen 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla varustettuihin autoihin.

Lähde: Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat