3.4.2020

”Goodbye, mate” – GM hylkäsi Australian Opelin, Holdenin, lopullisesti

Australian ikioma automerkki jää emoyhtiön mittavien uudistusten jalkoihin. Tämä tarkoittaa yli vuosisataisen autonvalmistusperinteen päättymistä maassa.

Australialaismerkki Holdenin juuret juontuvat 1850-luvulle Adelaiden kaupungissa toimineeseen hevossatulapajaan. Satulasuvun jatkaja Henry J. Holden kiinnostui 1800-luvun lopulla ajatuksesta valmistaa autoja Australian mantereella. Lopulta Suomen itsenäistymisvuonna tuotanto pääsi käynnistymään.

Ensimmäinen tehtävä oli kasata Yhdysvalloista tuoduista Chevroletin osista autoja kotimarkkinoille. Näin ollen GM-yhteistyön voidaan sanoa alkaneen heti kättelyssä. Australian kansa on perinteisesti ollut jakautunut tasaisen vahvasti Ford- ja GM-leireihin. Niin ikään Fordin juurtuminen maahan on Holdenin ansiota, sillä alkuaikoinaan se kasasi autoja myös Fordin osista.

Holden 48-115
Holdenin ensimmäinen oma malli, 48-215.

Virallinen liitto Holdenin ja GM:n välille solmittiin vuonna 1931. Kului kuitenkin 17 vuotta ennen kuin ensimmäinen Holdenin omalla nimellä varustettu automalli näki päivänvalon. Vuoden 1948 malli 48-215 oli sedan ja se muistutti kovin paljon amerikanserkkujaan, mutta sitä kuitenkin tehtiin vain Holdenina. 48-215 oli erittäin suosittu ja siitä käynnistyi Holdenin voittokulku kotimaansa automarkkinoilla.

Holdenin kulta-aikaa ehti kestää noin kolmekymmentä vuotta ennen kuin 1980-luvulla ilmenneet talousvaikeudet pakottivat yhtiön sulkemaan yhden tehtaistaan. 2000-luvun alussa koettiin toinen suuri pudotus ja Holden tuotti rankasti tappiota. Työpaikkoja karsittiin urakalla ja esimerkiksi vuosina 2005 – 2006 yhtiö teki lähes 300 miljoonan dollarin tappiot. Myöskään 2010-luvun taitteen finanssikriisi ei helpottanut Holdenin tilannetta, mutta tuolloin se sai tuntuvan 159 miljoonan dollarin tuen Chevroletiltä perityn Cruze-mallin valmistamista varten.

Holden Cruze
Holdenin versio Chevrolet Cruzesta.

Mikään ei kuitenkaan auttanut ja niinpä vuonna 2013 yhtiö ilmoitti alkavansa ajaa toimintojaan alas. Lopetusajankohdaksi ilmoitettiin tuolloin vuosi 2017. Tuona vuonna kaikki tehtaat suljettiin Australiassa. Siitä eteenpäin Holdenin nimellä myydyt autot ovat olleet sen nimelle brändättyjä Chevroleteja ja GM-Opeleita Australian liikennejärjestelmän mukaisella oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuina, Vauxhallin tapaan. Ne on valmistettu samoilla tuotantolinjoilla konsernisisartensa kanssa.

Holdenilla on tällä hetkellä käynnissä eräänlainen loppuunmyynti ja brändi on tarkoitus lakkauttaa lopullisesti ensi vuoteen mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakko lopettaa

General Motors oli pakkopäätöksen edessä. Sen piti joko lakkauttaa historiallinen mutta täysin kannattamaton merkki tai pitää sitä tekohengityksellä. Lakkauttamisen on arvioitu maksavan konsernille puolitoista miljardia dollaria, mutta hengissä pitäminen varmasti useita miljardeja enemmän. Jäljellä oli siis vain huonoja vaihtoehtoja. Tuhannet australialaiset menettävät päätöksen johdosta työpaikkansa, siis kaikki ne, jotka vielä työskentelivät yhtiössä aikaisempien vähennysten jälkeen.

2017 Holden Astra -mallisto.

General Motors on ottanut strategiakseen keskittyä pelkästään päämarkkina-alueisiinsa eli Pohjois-Amerikkaan ja Kiinaan. Konserni luopui reilut kymmenen vuotta sitten Saabista, veti Chevroletin pois Euroopasta ja myi Opelin ja Vauxhallin pakettina PSA:lle. Myöskään Cadillacia ei ole vihjailuista huolimatta odotettavissa meikäläisille markkinoille. Lisäksi GM lopetti malesialaisen Saturn-merkin ja nyt Holdenin Australiasta.

General Motors jatkaa siis mainituilla markkina-alueilla neljän merkin, Buickin, Cadillacin, Chevroletin ja GMC:n, voimin.

Commodore ja muut

Holdenin historian nimekkäimmäksi yksittäiseksi malliksi voisi nimetä Commodoren. Sitä voi pitää merkin lippulaivana. Mallin tarina alkoi yli 40 vuotta sitten ja se on vuosien varrella nähty useissa eri kuorissa, useimmiten jonkin ison Opelin/Vauxhallin lähisukulaisena. Holden Special Vehicles on osasto, joka on virittänyt merkin malleja huippuunsa ja se teki myös Commodoreista kireimmän näkemyksen. Commodoren ohella myös muskelimainen Monaro, jota valmistettiin eri sukupolvissa 60-luvulta 2000-luvulle, kuuluu merkin klassikko-osastoon. Myöskään esimerkiksi sellaiset mallinimet kuin Standard (1961), Kingswood (1968), Sandman (1977) ja Caprice (1990) eivät tule unohtumaan.

Holden UTE

”Ute” on Oseaniassa käsite, joka voidaan mieltää jopa synonyyminä autolle. Utet ovat meikäläisittäin sanottuna lava-autoja eli pick-upeja jotka nauttivat siellä päin maailmaa erittäin suurta suosiota. Holden on tehnyt avolavoja 1950-luvulta lähtien sedan-malliensa pohjalta. Myös 2000-luvulla on tehty Commodore Ute-versioita. Suoraan matalasta sedan- /farmarimallista tehty avolava näyttää varsin persoonalliselta. Tuotannossa on kuitenkin ollut myös Toyota Hilux-luokan korkeita avolavoja, kuten nyt vielä hetken saatavilla oleva Isuzu-sukuinen Colorado.

Holden Colorado

Holden on tehnyt historiansa aikana yhteistyötä lukuisten eri automerkkien kanssa, myös GM-konsernin ulkopuolella. Chevyn ja Opelin lisäksi ainakin Daewoon, Isuzun, Suzukin ja Toyotan malleja on päätynyt australialaisväreihin.

Tällä hetkellä tuotannossa oleva, merkin viimeinen mallisto, on nelivetopainotteinen. Holdeneiksi on brändätty suvit alhaalta ylöspäin: Chevroletit Trax, Equinox ja Trailblazer sekä GMC Acadia. Muusta mallistosta vastaavat Astra ja kaikkien aikojen viimeinen Commodore, joka on omaa sukua Opel/Vauxhall Insignia. Commodorea tarjotaan viistoperänä, Sportwagonina ja Tourerina eli korotettuna farmarina. Lisäksi Holden markkinoi Oseaniassa uutta kahdeksannen sukupolven keskimoottorista Corvettea.

Holden Commodore

Yhtiön verkkosivujen mukaan sillä on käynnissä nyt todellinen loppuunmyynti. Viimeiset Holden-autot myydään seuraavien kuukausien aikana.

Mitä seuraavaksi?

Vaikka GM vetää Holdenin mukana itsensä pois Oseaniasta, tukee se totta kai omistajia edelleen. Autoille on esimerkiksi luvattu täysi varaosasaatavuus vähintään kymmenen vuoden ajalle. Merkkiä ei ole koskaan myyty Oseanian ulkopuolella, mutta internet on ihmeellinen. Sieltä voi tilata kotiosoitteeseensa osia minne päin maailmaa tahansa.

Tässä onkin autoilun historiasta inspiroituneen tuunaajan tilaisuus. Olisi nimittäin mahdollista personoida oma Opelinsa tai Chevroletinsa vaihtamalla siihen Holdenin leijonalogot ja monenlaiset tarrat. Esimerkiksi hakusanalla ”holden badges” löytyy tähän useita sopivia sivustoja.

Lähteet: Autoweek, The Guardian, Holden Kuvat: Holden Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat