16.3.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Huutokaupan kallein: Ferrari 275 GTB Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RM Sotheby’s järjesti hiljattain huutokaupan Amalfin kauniissa maisemissa. Ferrari 275 GTB keräsi koko tapahtuman korkeimmat huudot. Ferrari 275 GTB myytiin Amalfin huutokaupassa yli 2,2 miljoonan dollarin kauppasummalla. Mistään ennätyksestä ei silti ole kyse, sillä avokattoisesta 275 GTS/4 NART Spiderista on maksettu kymmenkertainen summa. Myös vastaavia kovakattoisia on liikkunut lähes tuplahinnalla.Huutokauppahelmet tarjoaa pikaluotauksen ylellisten autohuutokauppojen maailmaan. Viime viikolla ehdotimme pientä sijoitusta, sillä samassa Amalfin RM Sotheby’s huutokaupassa oli tarjolla Ferrari 365 GTC/4 mielestämme jokseenkin kohtuullisella hinta-arviolla. Se meni lopulta kaupaksi karvan alle 200 000 dollarin summalla.Tässä huutokaupassa 2,2 miljoonaa dollaria riitti Ferrariin, jossa ulkokuoren lisäksi myös sisätilat on entisöity alkuperäiseen asuun.Tällä kertaa tarkastelussa on vuoden 1965 Ferrari 275 GTB. Kyseinen yksilö on siis jo myyty, joten ostoaikeita omanneet voivat lopettaa lukemisen tähän. Muiden kanssa voimme sukeltaa auton ja mallin mielenkiintoiseen historiaan, jonka on dokumentoinut merkkiin erikoistunut historioitsija Marcel Massini.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari 275 GTB – RM Sotheby’sTämä nyt kaupattu yksilö myytiin Milanossa ensimmäiselle omistajalleen Luigi Delle Pianelle Bergamoon maaliskuussa 1965 eli noin 44 vuotta sitten. Ferrari 275 GTB oli ensiesitelty suurelle yleisölle Pariisin autonäyttelyssä vuotta aiemmin. Samassa yhteydessä esiteltiin avoversio 275 GTS, mutta keskitymme mallimerkinnän viimeisestä kirjaimesta tunnistettavaan kovakattoiseen: B niin kuin Berlinetta.Kuten viime viikon Huutokauppahelmessä, myös tässä on Colombona tunnettu V12. Tällä kertaa litratilavuus on tosin hieman matalampi 3,0 litraa ja samalla tehoa on vähemmän. Onhan kyseessä vanhempi auto.Delle Piane oli valinnut hyvin konservatiivisen yksilön. Hopeanharmaa metalliväri tuntee nimen Argento ja sisällä on mustaa nahkaa eli Nero. Tämä auto sai Italiassa rekisteritunnuksen BG 119897 ja sama tunnus on kiinnitettynä myös näissä tuoreissa myyntikuvissa.Kuljettaja istutettiin moottorin ja vaihteiston väliin. Keulalta löytyy kuuluisa Colombo V12-moottori 3,3-litraisena, joka tuotti Berlinettassa 280 hevosvoimaa. Viisivaihteinen manuaalivaihteisto löytyy taka-akselin tuntumasta, mutta kytkin on moottorin yhteydessä.Kaksitoista sylinteriä keulalla ja viisi vaihdetta takana sopivat näihin muotoihin kuin valettu – tai sitten asia on juuri toisinpäin.Transakselirakenteen mukana 275 GTB sai erillisjousituksen molemmille akseleille. Myöskään levyjarrut eivät olleet itsestäänselvyys vielä 60-luvulla, mutta Ferrarista ne toki löytyivät asennettuna jokaisen pyörän yhteyteen.Ruotsin kautta YhdysvaltoihinEi kuitenkaan kulunut kovin kauan kunnes auto päätyi jollain tavoin naapurivaltioomme vuonna 1966. Tämä Ferrari 275 GTB viettikin Ruotsissa aina 70-luvun loppupuolelle asti. Sillä oli useita omistajia ennen päätymistään Ulf Bomanin hyppysiin.Ferrari 275 GTB oli edeltäjäänsä mukavuuspainotteisempi ja siten erinomainen gran turismo. Riittävä tavaratila auttaa Euroopan halki matkaamista.Boman teki autoon useita muutoksia, joista näkyvin oli auton maalaaminen keltaiseksi pitkittäisellä niin sanotulla ralliraidalla varustettuna. Autolla myös kilpailtiin. Tämä Ferrari 275 GTB osallistui useaan Skandinaviassa ja Euroopassa ajettuun ralliin.Tämä siitäkin huolimatta, että 275 GTB oli edeltäjiään huomattavasti mukavuuspainotteisempi. Se oli varttunut puhtaasta kilpa-autosta todelliseksi luksuslaitteeksi pitkien matkojen taittamiseen. Kehittyneen tekniikan ansiosta 275 GTB oli kuitenkin samalla edeltäjiään ripeämpi ja onkin hyvä muistaa että 60-luvulla Euroopassa ei vielä ollut juurikaan nopeusrajoituksia. Lou Tarantolo osti jutun yksilön ja auto laivattiin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1979 se oli kaupan muutamassakin paikassa ja myynti-ilmoituksissa mainittiin muun muassa kilometrilukemin varustettu mittaristo sekä mittarilukema 70 000 kilometriä. Lopulta sen osti Bernard R. Nevoral ja paikkana oli Illinois.Vuonna 2008 autoa kunnostettiin noin 25 000 dollarin arvosta tunnetussa restaurointiyrityksessä nimeltään Motion Products Inc., jonka jälkeen Ferrari myytiin eteenpäin muutamaankin otteeseen. Vuonna 2017 sama yksilö kuitenkin palautui Motion Productsin hellään huomaan ja sille suoritettiin kattava kunnostus.Entisöintityön ansiosta sekä alkuperäinen hopeanharmaa maalipinta että sisätilat vastaavat varsin tarkasti auton alkuperäistä asua.Tämä tarkoitti alkuperäistä maalipintaa sekä mustaa nahkaa harmain kankaisin istuinpäällisin. Rallikäyttöä varten siirretty polttoainetankin luukkukin palautettiin alkuperäiseen paikkaan. Pian kunnostustöiden jälkeen auto voittikin platinaa 27. Palm Beach Cavallino Classic -tapahtumassa.Auto myytiin siis nyt varsin lähellä sellaista asua, jossa se poistui Maranellon tehtaalta vuonna 1965. Tämä tietenkin vain entisöinnin ansiota. Lienee syytä jäädä pohtimaan onko noin 2,2 miljoonaa dollaria tästä Ferrarista paljon, vähän vai juuri sopivasti.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Theodore Greg Keysar/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?