16.3.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Huutokaupan kallein: Ferrari 275 GTB Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RM Sotheby’s järjesti hiljattain huutokaupan Amalfin kauniissa maisemissa. Ferrari 275 GTB keräsi koko tapahtuman korkeimmat huudot. Ferrari 275 GTB myytiin Amalfin huutokaupassa yli 2,2 miljoonan dollarin kauppasummalla. Mistään ennätyksestä ei silti ole kyse, sillä avokattoisesta 275 GTS/4 NART Spiderista on maksettu kymmenkertainen summa. Myös vastaavia kovakattoisia on liikkunut lähes tuplahinnalla. Huutokauppahelmet tarjoaa pikaluotauksen ylellisten autohuutokauppojen maailmaan. Viime viikolla ehdotimme pientä sijoitusta, sillä samassa Amalfin RM Sotheby’s huutokaupassa oli tarjolla Ferrari 365 GTC/4 mielestämme jokseenkin kohtuullisella hinta-arviolla. Se meni lopulta kaupaksi karvan alle 200 000 dollarin summalla. Tässä huutokaupassa 2,2 miljoonaa dollaria riitti Ferrariin, jossa ulkokuoren lisäksi myös sisätilat on entisöity alkuperäiseen asuun. Tällä kertaa tarkastelussa on vuoden 1965 Ferrari 275 GTB. Kyseinen yksilö on siis jo myyty, joten ostoaikeita omanneet voivat lopettaa lukemisen tähän. Muiden kanssa voimme sukeltaa auton ja mallin mielenkiintoiseen historiaan, jonka on dokumentoinut merkkiin erikoistunut historioitsija Marcel Massini. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ferrari 275 GTB – RM Sotheby’s Tämä nyt kaupattu yksilö myytiin Milanossa ensimmäiselle omistajalleen Luigi Delle Pianelle Bergamoon maaliskuussa 1965 eli noin 44 vuotta sitten. Ferrari 275 GTB oli ensiesitelty suurelle yleisölle Pariisin autonäyttelyssä vuotta aiemmin. Samassa yhteydessä esiteltiin avoversio 275 GTS, mutta keskitymme mallimerkinnän viimeisestä kirjaimesta tunnistettavaan kovakattoiseen: B niin kuin Berlinetta. Kuten viime viikon Huutokauppahelmessä, myös tässä on Colombona tunnettu V12. Tällä kertaa litratilavuus on tosin hieman matalampi 3,0 litraa ja samalla tehoa on vähemmän. Onhan kyseessä vanhempi auto. Delle Piane oli valinnut hyvin konservatiivisen yksilön. Hopeanharmaa metalliväri tuntee nimen Argento ja sisällä on mustaa nahkaa eli Nero. Tämä auto sai Italiassa rekisteritunnuksen BG 119897 ja sama tunnus on kiinnitettynä myös näissä tuoreissa myyntikuvissa. Kuljettaja istutettiin moottorin ja vaihteiston väliin. Keulalta löytyy kuuluisa Colombo V12-moottori 3,3-litraisena, joka tuotti Berlinettassa 280 hevosvoimaa. Viisivaihteinen manuaalivaihteisto löytyy taka-akselin tuntumasta, mutta kytkin on moottorin yhteydessä. Kaksitoista sylinteriä keulalla ja viisi vaihdetta takana sopivat näihin muotoihin kuin valettu – tai sitten asia on juuri toisinpäin. Transakselirakenteen mukana 275 GTB sai erillisjousituksen molemmille akseleille. Myöskään levyjarrut eivät olleet itsestäänselvyys vielä 60-luvulla, mutta Ferrarista ne toki löytyivät asennettuna jokaisen pyörän yhteyteen. Ruotsin kautta Yhdysvaltoihin Ei kuitenkaan kulunut kovin kauan kunnes auto päätyi jollain tavoin naapurivaltioomme vuonna 1966. Tämä Ferrari 275 GTB viettikin Ruotsissa aina 70-luvun loppupuolelle asti. Sillä oli useita omistajia ennen päätymistään Ulf Bomanin hyppysiin. Ferrari 275 GTB oli edeltäjäänsä mukavuuspainotteisempi ja siten erinomainen gran turismo. Riittävä tavaratila auttaa Euroopan halki matkaamista. Boman teki autoon useita muutoksia, joista näkyvin oli auton maalaaminen keltaiseksi pitkittäisellä niin sanotulla ralliraidalla varustettuna. Autolla myös kilpailtiin. Tämä Ferrari 275 GTB osallistui useaan Skandinaviassa ja Euroopassa ajettuun ralliin. Tämä siitäkin huolimatta, että 275 GTB oli edeltäjiään huomattavasti mukavuuspainotteisempi. Se oli varttunut puhtaasta kilpa-autosta todelliseksi luksuslaitteeksi pitkien matkojen taittamiseen. Kehittyneen tekniikan ansiosta 275 GTB oli kuitenkin samalla edeltäjiään ripeämpi ja onkin hyvä muistaa että 60-luvulla Euroopassa ei vielä ollut juurikaan nopeusrajoituksia. Lou Tarantolo osti jutun yksilön ja auto laivattiin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1979 se oli kaupan muutamassakin paikassa ja myynti-ilmoituksissa mainittiin muun muassa kilometrilukemin varustettu mittaristo sekä mittarilukema 70 000 kilometriä. Lopulta sen osti Bernard R. Nevoral ja paikkana oli Illinois. Vuonna 2008 autoa kunnostettiin noin 25 000 dollarin arvosta tunnetussa restaurointiyrityksessä nimeltään Motion Products Inc., jonka jälkeen Ferrari myytiin eteenpäin muutamaankin otteeseen. Vuonna 2017 sama yksilö kuitenkin palautui Motion Productsin hellään huomaan ja sille suoritettiin kattava kunnostus. Entisöintityön ansiosta sekä alkuperäinen hopeanharmaa maalipinta että sisätilat vastaavat varsin tarkasti auton alkuperäistä asua. Tämä tarkoitti alkuperäistä maalipintaa sekä mustaa nahkaa harmain kankaisin istuinpäällisin. Rallikäyttöä varten siirretty polttoainetankin luukkukin palautettiin alkuperäiseen paikkaan. Pian kunnostustöiden jälkeen auto voittikin platinaa 27. Palm Beach Cavallino Classic -tapahtumassa. Auto myytiin siis nyt varsin lähellä sellaista asua, jossa se poistui Maranellon tehtaalta vuonna 1965. Tämä tietenkin vain entisöinnin ansiota. Lienee syytä jäädä pohtimaan onko noin 2,2 miljoonaa dollaria tästä Ferrarista paljon, vähän vai juuri sopivasti. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Theodore Greg Keysar/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?