20.2.2021

Huutokauppahelmet – Kaiser-Darrin Roadster

1954 Kaiser Darrin Roadster – RM Sotheby's

Kaiser-Darrin Roadster on kuin suoraan 1950-luvun Hollywoodista ja erikoiset ovet ovat sen suunnittelijan tavaramerkki.

Kaiser-Darrin Roadster on ensimmäinen Yhdysvalloista tullut lasikuitukorinen sarjatuotantoon päätynyt urheiluauto. Se kun esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle jo syksyllä 1952, eli joitakin kuukausia ennen maan urheiluautojen ikoniksi nousutta Chevrolet Corvettea.  1954 Kaiser Darrin Roadster – RM Sotheby's Myönnettäköön tosin, että Kaiser-Darrin oli sarjatuotannon aloittamisen osalta perässä. Corvetten sarjatuotanto alkoi vielä vuoden 1953 aikana, kun Kaiser-Darrin tarvitsi aikaa aina vuoden 1954 puolelle asti. Huhujen mukaan Howard “Dutch” Darrinin, toisen maailmansodan jälkeen suosioon nousseesta lasikuidusta, suunnittelema urheiluauto ei varsinaisesti ihastuttanut teollisuusyrittäjä Henry J. Kaiseria. Kaiser oli nimittäin käytännön mies eikä tässä kaksipaikkaisessa avokattoisessa urheiluautossa ollut yhtään mitään käytännöllistä. Hänen vaimonsa, Alyce Kaiser, oli kuitenkin aivan toista maata – ja pitihän vaimon saada haluamansa. Tässä kohti ei liene enää niin väliäkään onko tämä tarina tosi.  Moottorina oli luotettavaksi todettu noin 2,6-litrainen kuusisylinterinen Willys “Hurricane” moottori. Tämän voimanlähteen tehoksi on aikanaan ilmoitettu yleensä noin 90-hevosvoimaa, mutta viikon Huutokauppahelmet-juttusarjan edustaja on hieman toista maata.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

  Itse auton muotoilu edustaa vankasti 1950-lukua edestä katsottuna pyöreine, tasaisesti laskevine, etulokasuojineen. Keulalta löytyy ruusunnupuksi kutsuttu grilli, jonka ansiosta auto näyttäisi olevan valmiina suukotteluun. Takalokasuojat luovat auton lanteille melkoiset kurvit. Eräs auton mielenkiintoisimmista piirteistä ovat auton suunnitelleen Darrinin rakastamat ovet, jotka liukuvat avattaessa eteenpäin auton etulokasuojien sisään. Darrin puolusti tämänkaltaista ovirakennetta vuosikymmenien ajan turvallisuuden näkökulmasta – auton sisään liukuvat ovet kun eivät aukea muun liikenteen eteen. Ainakaan vielä ratkaisu ei ole yleistynyt. 1954 Kaiser Darrin Roadster – RM Sotheby's

1954 Kaiser-Darrin Roadster – RM Sotheby’s

Tämä vuosimallin 1954 Kaiser-Darren Roadster on yksi vain 435 koskaan valmistetusta yksilöstä. Kyseessä on tuotannon loppupuolen auto numerolla 390. 1954 Kaiser Darrin Roadster – RM Sotheby's Alkuperäisenä värinä on kellertävä “Yellow Satin”. Yksilö on entisöity pelliltä asti uusiksi alkuperäiseen sävyyn. Lopputulos on vähintäänkin siisti, jota muutama lisävaruste vielä korostaa. Vain pieni osa kaikista valmistetuista Roadstereista varustettiin kokeilumielessä mekaanisella Paxton-McCulloch-ahtimella, jollaisia käytettiin Kaiserin valmistamissa porrasperissä tuohon aikaan. Tähän autoon tuo oikeanlainen Kaiser/McCulloch-ahdin on lisätty ja vaadittavat kiinnityksetkin on kuulemma kopioitu alkuperäisestä. 1954 Kaiser Darrin Roadster – RM Sotheby's Tämän lisäksi Darrin oli piirtänyt autoa varten linjakkaan irrotettavan kovakaton jälkikäteen ostettavaksi lisävarusteeksi. Sellainen valmistettiin erikseen tätä autoa varten alkuperäisten muottien avulla. Paitsi että kyseessä on erittäin harvinainen varuste, se myös viimeistelee auton ulkonäön kurveillaaan. Lisäksi tässä yksilössä on ajalle tyypillisesti sekä kromatut pölykapselit että valkosivurenkaat. Harvinainen mahdollisuus hankkia upeasti entisöity Kaiser-Darren Roadster on arvioitu 170 000 - 180 000 dollarin arvoiseksi. Sillä rahalla saa tuntea olonsa 1950-luvun Hollywoodin filmitähdeksi.   Teksti: Henri Posa Kuvat: Bianca Delmar / RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia