10.12.2023

Huutokauppahelmet: Porsche 918 Spyder numero 488 – seuraavaa helmeä jo kovasti odotellessa

Siitä on tasan 10 vuotta, kun Porsche esitteli maailmalle edellisen katulaillisen tuotantohyperautonsa, ja Porschen moninkertainen juhlavuosi pistää jo kovasti odottamaan sille seuraajaa. 918 Spyder voidaan muistaa hybridiaikakauden Porschena, joka jätti suorituskyvyssä jälkeensä muun muassa LaFerrarin.

Hybridien aikakauden herruus oli pelissä noin vuosikymmen takaperin. LaFerrari ja McLaren P1 saivat mittelöön seurakseen Porscheista kuumimman sitten vuosina 2004 - 2006 tuotannossa olleen Carrera GT:n, joka on siis useissa yhteyksissä rankattu erääksi historian parhaista urheiluautoista. Vaikka tässä kohtaa puhutaankin marginaalien marginaaleista, onnistui Porsche vetämään hybridimittelössä hieman McLarenia ja Ferraria pidemmän korren, mitä tulee suorituskykyyn. Valovoima sen sijaan on toinen juttu, ja sen taas Ferrari osaa aina jotenkin niin hyvin.

Jos Porsche olisi perinteinen hämäläinen jouluateria, 911 olisi pöydän kruunu eli paisti, Cayenne, Macan, Panamera ja Taycan olisivat laatikot, 718-sarja olisi kala, ja 918 Spyderin kaltainen erikoisuus puolestaan mitä makein ja täyteläisin jälkiruoka.

Vuoden 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty ja pian sen jälkeen 918 numeroidun kappaleen edestä tuotantoon viety 918 Spyder ei ole saanut vertaistaan sen jälkeen, kun hanat vuonna 2015 suljettiin. Odotettavissa on, että auton henkinen seuraaja tulee olemaan sähköinen, ja sellaista ennakoi tänä Porschen 75. juhlavuonna esitelty hyperlatiivinen Porsche Mission X -konsepti. Jos kymmenen vuotta sitten kilpailtiin hybridien aikakauden herruudesta, nyt olisivat selkeästi vuorossa sähköautot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimasta taidetta

Porsche 918 Spyder on äärimmäinen lataushybridi, jossa teho-painosuhde on harvinaisen hyvin kohdallaan, johtaen omistajan niin halutessa brutaaleihin tuloksiin radalla.

Etsi ja löydä: pakoputket.

Osittain Le Mans -sukuinen, hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetulle monokokille rakennettu 918 Spyder luottaa keskelle sijoitettuun 4,6-litraiseen vapaastihengittävään 90-asteiseen V8:aan. Ilman hihnoja toteutettu voimanlähde perustuu Porsche RS Spyder LMP2 -Le Mans-prototyypissä koettuun moottoriin.

Kun tämä itsessään 608-hevosvoimainen ja jopa 9 000 minuuttikierroksesta laulava polttomoottori sitten yhdistyy kahteen sähkömoottoriin ja vajaan seitsemän kilowattitunnin litiumioniakkuun, vaihtoehtoja niiden käyttämiselle yhdessä ja erikseen riittää, ja järjestelmän toiminta on luonnollisesti joka tilanteessa hienostunutta. Parhaimmillaan Porsche 918 Spyder kykenee tarjoamaan 887 hevosvoiman järjestelmätehon, ja huippuvääntömomenttikin on laskettu. Sitä irtoaa 1 280 newtonmetriä.

Voimansiirtoon osallistuu Porschen oma 7-lovinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti, ja voima välittyy kaikille neljälle pyörälle.

Verrattain kevyen, 1 700-kiloisen hyperauton valmistajan varmistamat suorituskykylukemat ovat kiihtyvyys nollasta sataan 2,6 sekunnissa, nollasta kahteensataan 7,2 sekunnissa, nollasta kolmeensataan 19,9 sekunnissa ja 345 km/h huippunopeus. Useissa riippumattomissa testeissä nämä on kuitenkin alitettu jopa useilla sekunnin kymmennyksillä, ja autolla on todistettavasti ajettu yli 350 kilometriä tunnissa.

2015 Porsche 918 Spyder - RM Sotheby's

Porsche 918 Spyderin valmistusmäärä oli kirjoitettu tähtiin jo ennen kuin ensimmäinenkään auto oli rullannut tehtaalta ulos. Auton tuotanto lähti verkkaan käyntiin Stuttgartissa vuoden 2013 loppupuolella, ja se jatkui suunnitellusti kesäkuuhun 2015 asti. Tuona aikana halustaan palaville ostajille rakennettiin tasan 918 kappaletta numeroituja hyper-Porscheja.

RM Sotheby'sin New Yorkin huutokaupassa kuluvana viikonloppuna uuden omistajan saanut yksilö edustaa numeroa 488 eli menee jo hieman yli puoltaväliä kokonaistuotannosta. Auto on rullannut tehtaalta ulos 15. maaliskuuta 2015. Miltei kolmasosa valmistetuista 918 Spydereistä - lähes 300 kappaletta, myytiin Yhdysvalloissa, ja tämäkin yksilö on toimitettu sinne ja siellä pysynyt.

Numero 488 on jopa Porsche 918 Spyderin mittapuulla harvinainen yksilö. Ensinnäkin, sillä on ajettu ainoastaan 2 967 kilometriä eli tältä osin auto on käytännössä uusi. Mikä sitten tekee 488:sta erityisen harvinaisen, on sen ulkoväri. Tällä näyttävällä Mexico Blue -Paint to Sample -värillä on nimittäin verhottu ainoastaan neljä 918 -yksilöä. Maali on kalvolla suojattu vanhenemiselta, ja myös auton helmat on suojattu kiveniskemiltä.

Sisätilojen verhoilusävy tottelee nimeä Onyx Black, ja autoon on ruksittu myös sisätilan hiilikuitupaketti sekä hiilikuituiset sivupeilien kuvut. Lisäksi, kun kerran kyse on lataushybridistä - Porschen toisesta sellaisesta heti samana vuonna esitellyn Panamera S E-Hybridin jälkeen - Acid Greeniä löytyy sisätilan yksityiskohtien lisäksi jarrusatuloista.

Kiveniskusuojien lisäksi RM Sotheby's hehkutti auton varustelistassa muun muassa 7,6 metrin latausjohtoa, pääseehän autolla akun ja sähkömoottoreiden varassa jopa kolmisenkymmentä kilometriä. Arvoisensa maininnan saa myös etuakselin nostotoiminto, joka helpottaa ihmeellisesti hidasteiden ja kanttikivien ylityksiä maata viistävällä ja sanomattakin erittäin arvokkaalla hyperautolla.

RM Sotheby's on meklannut vuosien saatossa useita 918 Spydereitä. Numero 488 on ollut niistä tähän mennessä toiseksi kallein, aiemmin tänä syksynä Houstonissa myydyn, täysin ainutlaatuisen, Weissach-paketilla varustetun White Collection -yksilön hinnan noustua lähes neljään miljoonaan dollariin.

Porsche 918 Spyderille numerolla 488 ehdittiin siis jo viikonloppuna New Yorkissa vasaroida hinta, joka kertoo omaa kieltään tämänkaltaisen auton arvon käyttäytymisestä. Uutena auton hinta ennen lisävarusteita ja maakohtaisia veroja oli 845 000 USA:n dollaria, ja Euroopassa vastaavasti noin 780 000 euroa. Näin siis vuonna 2013.

New Yorkissa joulukuussa 2023 puolestaan harvinaislaatuisen yksilön hinta kipusi jo 1 985 000 dollariin. Olen myyty.

Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat