11.7.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjassa luomme kevyen silmäyksen Ilmavoimien HX-hankkeessa kilpaileviin hävittäjäkoneisiin. Tällä kertaa vuorossa on Dassault Rafale. Dassault on ranskalainen pitkän linjan lentokonevalmistaja, joka on erikoistunut sotilaskoneiden lisäksi liikesuihkukoneisiin. Myös suomalaisen liikesuihkukoneilla operoivan Jetflite OY:n käytössä on legendaarisia Dassault Falconeita. Kenties kuuluisin Dassaultin valmistama konetyyppi on deltasiipinen Mirage-hävittäjä 1960-luvun taitteesta. Suomenkin Ilmavoimat harkitsi Miragea tuolloin vakavasti, mutta päätyi lopulta ulkopoliittisista syistä neuvostoliittolaiseen MiG-21:een. Miragesta tehtiin myöhemmin kehittyneempi Mirage 2000 -versio, mutta Rafale on täysin oma konetyyppinsä.Monet Euroopan suurmaat ovat halunneet kehittää sotilasliittolaistensa kanssa yhteisen ensilinjan hävittäjän kokonaan oman koneen sijaan, mutta ranskalaiset eivät lähteneet mukaan esimerkiksi Eurofighter-ohjelmaan. Dassault Rafalen ensimmäinen prototyyppi lensi ensilentonsa vuonna 1986. Konetta kehittävät ja valmistavat yhteistyössä Dassault Aviationin kanssa ranskalaiset puolustusteollisuusjätit Safran ja Thales.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen aselavettiValmistaja itse näkee Rafalen suurimmaksi valttikortiksi sen monipuolisuuden. Koneeseen saa monipuolisia asejärjestelmiä, se on ketterä, mutta toisaalta vahva ja kyvykäs kuljettamaan raskaampiakin asekuormia. Rafalesta on tarjolla yksipaikkainen C- ja kaksipaikkainen B-versio sekä lentotukialuskäyttöön suunniteltu M. Konetta kehitetään jatkuvasti, mutta aina välillä suurempien harppausten kautta, tällä hetkellä mennään kehitysversiossa F3. 2020-luvulla on tulossa teknisesti varsin herkulliselta kuulostava F4.Rafale M tukialus Charles de Gaullella.Ohjusjärjestelmistä mainittakoon yhteiseurooppalainen Meteor, jota pidetään äärimmäisen kantamansa vuoksi maailman parhaana ilmataisteluohjuksena. Rafale on yksi kolmesta hävittäjäkonetyypistä, johon Meteor on saatavilla.Meteor-ohjus lähikuvassa.Rafalen rakenne on luokassaan muodikas. Koneessa korkeutta säädetään ja sitä vakautetaan etuvakaimilla, ja se pysyy ilmassa deltasiivillä. Tämä yleinen, niin kutsuttu Canard-deltasiipi-rakenne mahdollistaa ketterät manööverit, mutta se vaatii aina toimiakseen kehittyneen tietokoneen, jonka toisaalta pitäisi estää konetta joutumasta koskaan sakkaukseen tai muihin hankaliin tilanteisiin.Nimi Rafale tarkoittaa tuulenpuuskaa. Tässä tapauksessa tuulennopeus on ilmoitettu 1,8 Machia, mikä on siis samaa luokkaa Super Hornetin kanssa. Moottoreita on Rafalessakin kaksi, ne ovat valmistajakolmikosta Safranin käsialaa.Plussat ja miinuksetRanskalainen HX-ehdokas nauttii kaikista vähiten mediahuomiota, ja on myös suuren yleisön kaikkein vähiten tuntema. Sitä pidetään jopa jonkinlaisena altavastaajana, mutta suorituskyky todistaa muuta. Rafalen ulkoinen kantokyky, siis mahdollinen ase- ja lisäpolttoainekuorma on kaikista ehdokkaista suurin. Super Hornetia melko lailla kevyempi kone taittuu kurveihin ketterästi. Kehityksessä Dassault kumppaneineen on hyvin mukana, sillä myös Rafalen elektroniikka vastaa hyvin uhkaympäristön asettamaan vaatimustasoon. Tässä asiassa kehitteillä oleva versio F4 olisi tietysti vielä oma lukunsa.Ulko- ja turvallisuuspoliittisesta asetelmasta voi todeta, että Ranska on NATO-maa ja EU-maa, jonka kanssa Suomi tekee myös puolustusyhteistyötä. Hyvin tärkeänä asiana HX-hankkeessa pidetään myös tulevan hävittäjän kustannustehokkuutta. Tässä kohdassa Rafalen pisteet yltävät ehdokkaista toiseksi parhaalle tasolle.Rafalen mainostettu monipuolisuus voidaan toki nähdä myös negatiivisessa mielessä, oikein mikään ominaisuus kun ei silloin välttämättä yllä parhaimmistoon. Rafalen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei moottoreista irtoa aivan parasta mahdollista räjähtävää voimaa nopeisiin kiihdytyksiin ilmataistelussa. Myöskään maksimilentokorkeus ei yllä ranskalaisessa parhaimmiston tasolle, mikä on tietysti miinusta ilmaherruudesta taisteltaessa.Dassault Rafalen kohdalla on ehdokkaista ehkä eniten ollut huolta tuotannon jatkuvuuden varmuudesta. Tässä kohtaa Ranska on halunnut pitää huolta ulkomaankaupastaan, ja antanut jo omille ilmavoimilleen valmistuneita koneita ikään kuin jonon ohi ulkomaalaisille asiakkaille.Osuneet valinnatKuten muillakin hävittäjävalmistajilla, myös Dassaultilla asiakkaita on tullut ja mennyt. Tällä hetkellä Rafaleita on käytössä Ranskan (Ilma- ja Merivoimien) lisäksi Qatarilla ja Egyptillä sekä uusimpana Intialla. Rafalea on käytetty tositoimissa jo kymmeniä tuhansia tunteja, se on nähnyt sotaa Libyassa, Irakissa, Afganistanissa ja Syyriassa sekä monissa Ranskan entisissä siirtomaissa Afrikassa.Ranskan Rafalet ovat käyneet useamman kerran harjoittelemassa Suomen maaperällä Hornetien kanssa. Lentonäytösyleisöä Dassault ei viihdyttänyt vuonna 2017 Kaivopuistossa, sen sijaan viime vuonna Jyväskylässä kylläkin kahden koneen esityksellä. Turkuun saapui peräti kolme Rafalea, joista kaksi osallistui lentonäytösesitykseen.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Dassault ja Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita