11.7.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjassa luomme kevyen silmäyksen Ilmavoimien HX-hankkeessa kilpaileviin hävittäjäkoneisiin. Tällä kertaa vuorossa on Dassault Rafale. Dassault on ranskalainen pitkän linjan lentokonevalmistaja, joka on erikoistunut sotilaskoneiden lisäksi liikesuihkukoneisiin. Myös suomalaisen liikesuihkukoneilla operoivan Jetflite OY:n käytössä on legendaarisia Dassault Falconeita. Kenties kuuluisin Dassaultin valmistama konetyyppi on deltasiipinen Mirage-hävittäjä 1960-luvun taitteesta. Suomenkin Ilmavoimat harkitsi Miragea tuolloin vakavasti, mutta päätyi lopulta ulkopoliittisista syistä neuvostoliittolaiseen MiG-21:een. Miragesta tehtiin myöhemmin kehittyneempi Mirage 2000 -versio, mutta Rafale on täysin oma konetyyppinsä. Monet Euroopan suurmaat ovat halunneet kehittää sotilasliittolaistensa kanssa yhteisen ensilinjan hävittäjän kokonaan oman koneen sijaan, mutta ranskalaiset eivät lähteneet mukaan esimerkiksi Eurofighter-ohjelmaan. Dassault Rafalen ensimmäinen prototyyppi lensi ensilentonsa vuonna 1986. Konetta kehittävät ja valmistavat yhteistyössä Dassault Aviationin kanssa ranskalaiset puolustusteollisuusjätit Safran ja Thales. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monipuolinen aselavetti Valmistaja itse näkee Rafalen suurimmaksi valttikortiksi sen monipuolisuuden. Koneeseen saa monipuolisia asejärjestelmiä, se on ketterä, mutta toisaalta vahva ja kyvykäs kuljettamaan raskaampiakin asekuormia. Rafalesta on tarjolla yksipaikkainen C- ja kaksipaikkainen B-versio sekä lentotukialuskäyttöön suunniteltu M. Konetta kehitetään jatkuvasti, mutta aina välillä suurempien harppausten kautta, tällä hetkellä mennään kehitysversiossa F3. 2020-luvulla on tulossa teknisesti varsin herkulliselta kuulostava F4. Rafale M tukialus Charles de Gaullella. Ohjusjärjestelmistä mainittakoon yhteiseurooppalainen Meteor, jota pidetään äärimmäisen kantamansa vuoksi maailman parhaana ilmataisteluohjuksena. Rafale on yksi kolmesta hävittäjäkonetyypistä, johon Meteor on saatavilla. Meteor-ohjus lähikuvassa. Rafalen rakenne on luokassaan muodikas. Koneessa korkeutta säädetään ja sitä vakautetaan etuvakaimilla, ja se pysyy ilmassa deltasiivillä. Tämä yleinen, niin kutsuttu Canard-deltasiipi-rakenne mahdollistaa ketterät manööverit, mutta se vaatii aina toimiakseen kehittyneen tietokoneen, jonka toisaalta pitäisi estää konetta joutumasta koskaan sakkaukseen tai muihin hankaliin tilanteisiin. Nimi Rafale tarkoittaa tuulenpuuskaa. Tässä tapauksessa tuulennopeus on ilmoitettu 1,8 Machia, mikä on siis samaa luokkaa Super Hornetin kanssa. Moottoreita on Rafalessakin kaksi, ne ovat valmistajakolmikosta Safranin käsialaa. Plussat ja miinukset Ranskalainen HX-ehdokas nauttii kaikista vähiten mediahuomiota, ja on myös suuren yleisön kaikkein vähiten tuntema. Sitä pidetään jopa jonkinlaisena altavastaajana, mutta suorituskyky todistaa muuta. Rafalen ulkoinen kantokyky, siis mahdollinen ase- ja lisäpolttoainekuorma on kaikista ehdokkaista suurin. Super Hornetia melko lailla kevyempi kone taittuu kurveihin ketterästi. Kehityksessä Dassault kumppaneineen on hyvin mukana, sillä myös Rafalen elektroniikka vastaa hyvin uhkaympäristön asettamaan vaatimustasoon. Tässä asiassa kehitteillä oleva versio F4 olisi tietysti vielä oma lukunsa. Ulko- ja turvallisuuspoliittisesta asetelmasta voi todeta, että Ranska on NATO-maa ja EU-maa, jonka kanssa Suomi tekee myös puolustusyhteistyötä. Hyvin tärkeänä asiana HX-hankkeessa pidetään myös tulevan hävittäjän kustannustehokkuutta. Tässä kohdassa Rafalen pisteet yltävät ehdokkaista toiseksi parhaalle tasolle. Rafalen mainostettu monipuolisuus voidaan toki nähdä myös negatiivisessa mielessä, oikein mikään ominaisuus kun ei silloin välttämättä yllä parhaimmistoon. Rafalen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei moottoreista irtoa aivan parasta mahdollista räjähtävää voimaa nopeisiin kiihdytyksiin ilmataistelussa. Myöskään maksimilentokorkeus ei yllä ranskalaisessa parhaimmiston tasolle, mikä on tietysti miinusta ilmaherruudesta taisteltaessa. Dassault Rafalen kohdalla on ehdokkaista ehkä eniten ollut huolta tuotannon jatkuvuuden varmuudesta. Tässä kohtaa Ranska on halunnut pitää huolta ulkomaankaupastaan, ja antanut jo omille ilmavoimilleen valmistuneita koneita ikään kuin jonon ohi ulkomaalaisille asiakkaille. Osuneet valinnat Kuten muillakin hävittäjävalmistajilla, myös Dassaultilla asiakkaita on tullut ja mennyt. Tällä hetkellä Rafaleita on käytössä Ranskan (Ilma- ja Merivoimien) lisäksi Qatarilla ja Egyptillä sekä uusimpana Intialla. Rafalea on käytetty tositoimissa jo kymmeniä tuhansia tunteja, se on nähnyt sotaa Libyassa, Irakissa, Afganistanissa ja Syyriassa sekä monissa Ranskan entisissä siirtomaissa Afrikassa. Ranskan Rafalet ovat käyneet useamman kerran harjoittelemassa Suomen maaperällä Hornetien kanssa. Lentonäytösyleisöä Dassault ei viihdyttänyt vuonna 2017 Kaivopuistossa, sen sijaan viime vuonna Jyväskylässä kylläkin kahden koneen esityksellä. Turkuun saapui peräti kolme Rafalea, joista kaksi osallistui lentonäytösesitykseen. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Dassault ja Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe