4.8.2021

Hyundain vetykuorma-autoilla ajettu Sveitsissä yli miljoona kilometriä – suosion odotetaan kiihtyvän lähivuosina

vetykuorma-auto

Vety on ajoneuvojen voimanlähteenä vielä varsin harvinainen, mutta kiinnostusta siihen löytyy etenkin raskaan kaluston puolelta. Hyundai Xcient Fuel Cell -vetykuorma-autoilla on rahdattu tavaraa Sveitsissä jo miljoonan kilometrin edestä.

Korealaisautonvalmistaja Hyundai kertoi, että sen vetykäyttöisillä Xcient Fuel Cell -kuorma-autoilla on ajettu Sveitsissä jo miljoona kilometriä. Kyseisillä 46 ajoneuvolla aloitettiin liikennöinti 11 kuukautta ennen tämän merkkipaalun saavuttamista. Kyseisellä ajanjaksolla vedyn käyttäminen energianlähteenä dieselin sijaan on säästänyt Hyundain mukaan 631 tonnia CO2-päästöjä.

Asiakkaiden palautteen kerrotaan olevan myönteistä: kiitosta on tullut etenkin suorituskyvystä, lyhyistä tankkausajoista, ympäristöystävällisyydestä ja hyvästä toimintamatkasta.

vetykuorma-auto

Alun perin Hyundai Xcient Fuel Cell -kuorma-auto esiteltiin vuonna 2019. Vuonna 2021 ajoneuvosta esiteltiin ulkonäöltä ja suorituskyvyltä paranneltu versio, joka on saatavilla kaksi- tai kolmiakselisena. Kuluvan mallivuoden vetyajoneuvoja tullaan toimittamaan Sveitsiin vielä 140 kappaletta. Vuoteen 2025 mennessä rahtia uskotaan vedettävän 1 600 Xcient-vetykuorma-auton voimin.

– Sveitsiläiset kuljetus- ja logistiikkayritykset ovat vakuuttuneita, että lukuisista vaihtoehdoista juuri vedyllä on parhaat mahdollisuudet korvata perinteisiä käyttövoimia. Vedyn paras etu on sen erinomainen varastointikyky, sillä on tärkeä rooli ekologisen energian aikakaudella, H2 Mobility Switzerland Assocication -järjestön puheenjohtaja Jörg Ackermann toteaa.

Seuraavaksi Hyundain suunnitelmissa on viedä Xcient Fuel Cell -mallisto Pohjois-Amerikan markkinoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleiseksi leasingilla

Samana vuonna kun Xcien Fuel Cell esiteltiin, Hyundai aloitti yhteishankkeen H2 Energy -nimisen yrityksen kanssa. Sopimuksen mukaan Hyundai Hydrogen Mobility tarjoaa vetykuorma-autoja kuljetusyrityksille autojen käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla. Sopimuksiin kuuluu myös vedyn tankkaus, mutta houkuttelevinta yrityksille lienee se, ettei mahdollisia akkuinvestointeja tarvitse tehdä itse.

vetykuorma-auto

– HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta, Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.

Hyundai Motor Companyn tavoitteena on myydä vuoteen 2025 mennessä maailmanlaajuisesti 110 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa. Emoyhtiö Hyundai Motor Group, jonka brändeihin kuuluu muun muassa Genesis ja Kia (osittain), nimeää tavoitteekseen valmistaa puoli miljoonaa vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Näihin lukeutuu myös muualla kuin tieliikenteessä käytettävät ajoneuvot ja työkoneet.

Lähde ja kuvat: Hyundai

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat