4.8.2021 Ajoneuvot Hyundain vetykuorma-autoilla ajettu Sveitsissä yli miljoona kilometriä – suosion odotetaan kiihtyvän lähivuosina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vety on ajoneuvojen voimanlähteenä vielä varsin harvinainen, mutta kiinnostusta siihen löytyy etenkin raskaan kaluston puolelta. Hyundai Xcient Fuel Cell -vetykuorma-autoilla on rahdattu tavaraa Sveitsissä jo miljoonan kilometrin edestä. Korealaisautonvalmistaja Hyundai kertoi, että sen vetykäyttöisillä Xcient Fuel Cell -kuorma-autoilla on ajettu Sveitsissä jo miljoona kilometriä. Kyseisillä 46 ajoneuvolla aloitettiin liikennöinti 11 kuukautta ennen tämän merkkipaalun saavuttamista. Kyseisellä ajanjaksolla vedyn käyttäminen energianlähteenä dieselin sijaan on säästänyt Hyundain mukaan 631 tonnia CO2-päästöjä.Asiakkaiden palautteen kerrotaan olevan myönteistä: kiitosta on tullut etenkin suorituskyvystä, lyhyistä tankkausajoista, ympäristöystävällisyydestä ja hyvästä toimintamatkasta.Alun perin Hyundai Xcient Fuel Cell -kuorma-auto esiteltiin vuonna 2019. Vuonna 2021 ajoneuvosta esiteltiin ulkonäöltä ja suorituskyvyltä paranneltu versio, joka on saatavilla kaksi- tai kolmiakselisena. Kuluvan mallivuoden vetyajoneuvoja tullaan toimittamaan Sveitsiin vielä 140 kappaletta. Vuoteen 2025 mennessä rahtia uskotaan vedettävän 1 600 Xcient-vetykuorma-auton voimin.– Sveitsiläiset kuljetus- ja logistiikkayritykset ovat vakuuttuneita, että lukuisista vaihtoehdoista juuri vedyllä on parhaat mahdollisuudet korvata perinteisiä käyttövoimia. Vedyn paras etu on sen erinomainen varastointikyky, sillä on tärkeä rooli ekologisen energian aikakaudella, H2 Mobility Switzerland Assocication -järjestön puheenjohtaja Jörg Ackermann toteaa.Seuraavaksi Hyundain suunnitelmissa on viedä Xcient Fuel Cell -mallisto Pohjois-Amerikan markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleiseksi leasingillaSamana vuonna kun Xcien Fuel Cell esiteltiin, Hyundai aloitti yhteishankkeen H2 Energy -nimisen yrityksen kanssa. Sopimuksen mukaan Hyundai Hydrogen Mobility tarjoaa vetykuorma-autoja kuljetusyrityksille autojen käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla. Sopimuksiin kuuluu myös vedyn tankkaus, mutta houkuttelevinta yrityksille lienee se, ettei mahdollisia akkuinvestointeja tarvitse tehdä itse.– HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta, Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.Hyundai Motor Companyn tavoitteena on myydä vuoteen 2025 mennessä maailmanlaajuisesti 110 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa. Emoyhtiö Hyundai Motor Group, jonka brändeihin kuuluu muun muassa Genesis ja Kia (osittain), nimeää tavoitteekseen valmistaa puoli miljoonaa vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Näihin lukeutuu myös muualla kuin tieliikenteessä käytettävät ajoneuvot ja työkoneet.Lähde ja kuvat: HyundaiLisää aiheestaBosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa BMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan