4.8.2021 Ajoneuvot Hyundain vetykuorma-autoilla ajettu Sveitsissä yli miljoona kilometriä – suosion odotetaan kiihtyvän lähivuosina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vety on ajoneuvojen voimanlähteenä vielä varsin harvinainen, mutta kiinnostusta siihen löytyy etenkin raskaan kaluston puolelta. Hyundai Xcient Fuel Cell -vetykuorma-autoilla on rahdattu tavaraa Sveitsissä jo miljoonan kilometrin edestä. Korealaisautonvalmistaja Hyundai kertoi, että sen vetykäyttöisillä Xcient Fuel Cell -kuorma-autoilla on ajettu Sveitsissä jo miljoona kilometriä. Kyseisillä 46 ajoneuvolla aloitettiin liikennöinti 11 kuukautta ennen tämän merkkipaalun saavuttamista. Kyseisellä ajanjaksolla vedyn käyttäminen energianlähteenä dieselin sijaan on säästänyt Hyundain mukaan 631 tonnia CO2-päästöjä.Asiakkaiden palautteen kerrotaan olevan myönteistä: kiitosta on tullut etenkin suorituskyvystä, lyhyistä tankkausajoista, ympäristöystävällisyydestä ja hyvästä toimintamatkasta.Alun perin Hyundai Xcient Fuel Cell -kuorma-auto esiteltiin vuonna 2019. Vuonna 2021 ajoneuvosta esiteltiin ulkonäöltä ja suorituskyvyltä paranneltu versio, joka on saatavilla kaksi- tai kolmiakselisena. Kuluvan mallivuoden vetyajoneuvoja tullaan toimittamaan Sveitsiin vielä 140 kappaletta. Vuoteen 2025 mennessä rahtia uskotaan vedettävän 1 600 Xcient-vetykuorma-auton voimin.– Sveitsiläiset kuljetus- ja logistiikkayritykset ovat vakuuttuneita, että lukuisista vaihtoehdoista juuri vedyllä on parhaat mahdollisuudet korvata perinteisiä käyttövoimia. Vedyn paras etu on sen erinomainen varastointikyky, sillä on tärkeä rooli ekologisen energian aikakaudella, H2 Mobility Switzerland Assocication -järjestön puheenjohtaja Jörg Ackermann toteaa.Seuraavaksi Hyundain suunnitelmissa on viedä Xcient Fuel Cell -mallisto Pohjois-Amerikan markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleiseksi leasingillaSamana vuonna kun Xcien Fuel Cell esiteltiin, Hyundai aloitti yhteishankkeen H2 Energy -nimisen yrityksen kanssa. Sopimuksen mukaan Hyundai Hydrogen Mobility tarjoaa vetykuorma-autoja kuljetusyrityksille autojen käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla. Sopimuksiin kuuluu myös vedyn tankkaus, mutta houkuttelevinta yrityksille lienee se, ettei mahdollisia akkuinvestointeja tarvitse tehdä itse.– HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta, Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.Hyundai Motor Companyn tavoitteena on myydä vuoteen 2025 mennessä maailmanlaajuisesti 110 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa. Emoyhtiö Hyundai Motor Group, jonka brändeihin kuuluu muun muassa Genesis ja Kia (osittain), nimeää tavoitteekseen valmistaa puoli miljoonaa vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Näihin lukeutuu myös muualla kuin tieliikenteessä käytettävät ajoneuvot ja työkoneet.Lähde ja kuvat: HyundaiLisää aiheestaBosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa BMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin