12.11.2016 Ajoneuvot Ikonin uudet kujeet – Volkswagen Golf 7,8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf uusiutuu edukseen. Autoluokan ikoni näyttää tutulta, mutta sisuksissa on uutta – niin matkustamossa kuin konepellinkin alla. Uudistunut Volkswagen Golf esiteltiin loppuviikosta saksalaisjätin rintamailla Wolfsburgissa. Nyt esitellylle mallille voi antaa nimen Golf 7,8 – tulevaa kahdeksatta sukupolvea uumoillen. Valokeilassa paistatellutta autoa olisi mielellään jo koeajanutkin. On hassua, että Golfin sisarmalli Seat Leonin koeajot ovat maailmalla jo ensi viikolla. Volkswagen-konsernissa samaa pohjaratkaisua käyttävät myös Audi A3 ja Škoda Octavia. https://youtube.com/watch?v=Mu2VWlNHyfc Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon uutta Keskiluokan perheauton keulille tulee tutun 1,4-litraisen bensiinimoottorin korvaajaksi uusi 1,5 litrainen bensiinimoottori (1.5 TSI Evo), jossa on versiosta riippuen tehoa 150 tai 130 hevosvoimaa. Jälkimmäisellä voimanlähteellä luvattu keskikulutus on 4,6 litraa sadalla kilometrillä ja sen mukaiset hiilidioksidipäästöt 104 grammaa kilometrillä. Kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kuusiportainen versio korvautuu uudella seitsenportaisella versiolla. Uusi ruuhka-avustin vaatii kuskilta vain sitä, että hän pitää kädet ratilla. Jonon seisahtuessa Golf pysähtyy itsenäisesti – ja lähtee jälleen liikkeelle jonon nytkähtäessä eteenpäin. Ruuhka-avustimen toiminta perustuu kaistavahdin ja mukautuvan vakionopeudensäätimen kykyihin. Aiempaa älykkäämpi Tarjolle tulee, lisävarusteena, myös erinomaisen tarkkapiirtoinen digitaalinen 12,3 tuuman mittaristo, jonka näkymät ovat räätälöitävissä. Kosketusnäytön koko alkaa 6,5 tuumasta ja jatkuu aina 9,2 tuumaan. Näyttö ymmärtää myös liikettä, joten valikoita voi ohjailla kättä näyttövalikon edessä heilauttamalla. Uusiutunut Golf on valmistajansa mukaan aiempaa älykkäämpi ja notkeammin yhteyksissä ulkomaailmaan. Älypuhelimen voi yhdistää auton hyöty- ja viihdejärjestelmiin kätevän tuntuisesti Apple Carplayn, MirrosLinkin tai Android Auton kautta. Jää myöhemmän koeajon kontolle kokeilla, kuinka vaivatonta – ja tarpeellista – älypuhelimen ja auton yhteiselo on todellisuudessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkä matka Sitten syntymänsä ja vuoden 1974 on Golf tullut pitkän matkan. Moni asia on muuttunut niin autotekniikassa kuin autoiluympäristössäkin. Golfin turvallisuus ja suorituskyky ovat kohentuneet läpi vuosikymmenten. Todelliset hiilidioksidipäästötkin ovat laskeneet. Tarkkanäköinen löytää uutta puskurista ja etuvaloista. Toisaalta Golfin on näytettävä ja tunnuttava Golfilta. Liian suuret muutokset olisivat riski. Edeltäjästä erottuva räväkkä muotoilu voisi houkutella uusia asiakkaita, mutta karsastuttaa vannoutuneita golfisteja – ja heitä on paljon! Suomeen keväällä Uusiutunut Golf saa hinnat alkuvuodesta. Ensimmäiset autot rantautuvat Suomeen huhti–toukokuussa, aluksi perus-Golfin ja sen farkkukorisen version turvin. Lopulta tarjolla ovat kaikki malliversiot ja käyttövoimat: bensiini, diesel, hybridi, kaasu ja sähkö. Tulevasta sähkö-Golfista kerrottakoon se tärkein: toimintamatkaa luvataan nyt 300 kilometriä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Volkswagen, Marko Jokela Video: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe