12.3.2017 Ajoneuvot Japanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Häiriintyneen elegantti coupe kätkee poikkeuksellisen monimutkaista hybriditekniikkaa. Kuvat eivät tee Lexuksen lippulaivacoupelle oikeutta. Keula on pitkä, sulava ja poikkeuksellisen matala. Konepelti tuskin nousee suurien etupyörien yläpuolelle. Jopa Predatorin suulta näyttävä maski sulautuu kokonaisuuteen. Perä on verrattain lyhyt ja pysty. Näkymää hallitsevat takavalot. Nykytyyliin mustaksi maalatut C-pilarit luovat illuusion leijuvasta katosta. Yhtä aikaa häiritsevän erikoinen ja silti upean elegantti. Lexus LC:ssä on outoa uljautta, jota tavallisesti löytää vain Aston Martinien kaltaisista linjakkaista GT-autoista. Silti LC ei voisi tulla mistään muualta kuin Japanista. Geneven näyttelyauton sisusta on yksinkertaisesti villi. Perusmuodot ovat lainaa muista Lexuksista: kojelautaa hallitsevat vaakalinjat, ja kuljettaja erotetaan matkustajasta leveällä keskikonsolilla. Painikkeiden sijoituksen huhutaan olevan itse päämies Akio Toyodan käsialaa. Rauhallisilla värivalinnoilla näkymä lienee varsin elegantti, vaikka sinisen, valkoisen ja oranssin yhdistelmäkin on oudon kiehtova. LC on selkeästi konsernin uuden aikakauden tuote, samoin kuin huomattavasti edullisempi, mutta yhtä hätkähdyttävä Toyota C-HR -crossover. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huippumoderni hybridi tai raaka V8 Lexus LC:stä tarjotaan kahdella voimalinjalla. Perinteitä edustaa LC500-mallin viisilitrainen V8, jonka 467 hevosvoiman perässä on peräti kymmenvaihteinen automaatti. Suomen verotuksen takia huomattavasti mielenkiintoisempi versio on LC500h-hybridi. Päävoimala on 3,5-litran iskutilavuudesta 300 hevosvoimaa tuottava V6. Vaihteisto-hybridi -yksikköä kutsutaan Lexus Multi Stage Hybridiksi. Seuraavat kolme kappaletta käsittelevät voimalinjan sielunelämää. Suosittelemme tekniikkaselitystä vain aiheesta tositarkoituksella kiinnostuneille ydinfyysikoille. Kuinka kaikki toimii Uusi hybridijärjestelmä poikkeaa Lexuksen ja emokonserni Toyotan aimmista ratkaisuista siten, että moottorin ja planeettapyörästöllä toteutetun CVT-automaattivaihteiston perään on kytketty Aisinin valmistama perinteinen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Jälkimmäinen toimii kuten maastoauton vaihteiston perässä oleva alennusvaihteisto, paitsi yhden sijaan tarjolla on neljä nopeusaluetta. Järjestelyn ansiosta portaattoman CVT-vaihteiston yhteyteen rakennettuja sähkömoottoreita voidaan käyttää tehokkaammilla kierroslukualueilla. Auto kulkee nyt pelkällä sähkövoimalla jopa 140 kilometriä tunnissa. Aiempien Toyota ja Lexus -hybridien tapaan autossa on edelleen kaksi sähkömoottoria. Toisen vastuulla on energian kerääminen ja planeettapyörästöllä tehdyn CVT-vaihteiston välityssuhteen säätö. Toinen sähkömoottori tarjoaa sähköistä lisävoimaa tai väliaikaista täyssähköajoa. Lexus kertoo LC:n Multi Stage Hybridin tarjoavan yhtiön aiempia hybridimalleja urheilullisemman ajokokemuksen. Perinteisen portaattoman CVT-vaihteiston energiatehokkaan, mutta vaihtelevan välityssuhteen vuoksi etäisen kaasunvasteen sijaan järjestelmä käyttää kymmentä esiohjelmoitua pykälää. CVT-vaihteistolle on ohjelmoitu kolme välityssuhdetta ja nelivaihteisesta automaatista käytetään kolmea, joiden tulona saadaan yhdeksän vaihdetta. Kokonaisuuden päälle lisätään automaattivaihteiston neljäs pykälä, jolloin vaihteiden määräksi saadaan kymmenen (3x3+1). Vielä hereillä? Lopputulos on helppo ymmärtää: poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho nousee 345 hevosvoimaan, jonka luvataan siivittävän suuri auto sadan kilometrin tuntinopeuteen alle viidessä sekunnissa. Lexus LC500h japanilaisuus ulottuu selkeästi pintaa syvemmälle. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?