12.3.2017 Ajoneuvot Japanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Häiriintyneen elegantti coupe kätkee poikkeuksellisen monimutkaista hybriditekniikkaa. Kuvat eivät tee Lexuksen lippulaivacoupelle oikeutta. Keula on pitkä, sulava ja poikkeuksellisen matala. Konepelti tuskin nousee suurien etupyörien yläpuolelle. Jopa Predatorin suulta näyttävä maski sulautuu kokonaisuuteen.Perä on verrattain lyhyt ja pysty. Näkymää hallitsevat takavalot. Nykytyyliin mustaksi maalatut C-pilarit luovat illuusion leijuvasta katosta.Yhtä aikaa häiritsevän erikoinen ja silti upean elegantti. Lexus LC:ssä on outoa uljautta, jota tavallisesti löytää vain Aston Martinien kaltaisista linjakkaista GT-autoista. Silti LC ei voisi tulla mistään muualta kuin Japanista. Geneven näyttelyauton sisusta on yksinkertaisesti villi. Perusmuodot ovat lainaa muista Lexuksista: kojelautaa hallitsevat vaakalinjat, ja kuljettaja erotetaan matkustajasta leveällä keskikonsolilla. Painikkeiden sijoituksen huhutaan olevan itse päämies Akio Toyodan käsialaa.Rauhallisilla värivalinnoilla näkymä lienee varsin elegantti, vaikka sinisen, valkoisen ja oranssin yhdistelmäkin on oudon kiehtova. LC on selkeästi konsernin uuden aikakauden tuote, samoin kuin huomattavasti edullisempi, mutta yhtä hätkähdyttävä Toyota C-HR -crossover.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumoderni hybridi tai raaka V8Lexus LC:stä tarjotaan kahdella voimalinjalla. Perinteitä edustaa LC500-mallin viisilitrainen V8, jonka 467 hevosvoiman perässä on peräti kymmenvaihteinen automaatti.Suomen verotuksen takia huomattavasti mielenkiintoisempi versio on LC500h-hybridi. Päävoimala on 3,5-litran iskutilavuudesta 300 hevosvoimaa tuottava V6. Vaihteisto-hybridi -yksikköä kutsutaan Lexus Multi Stage Hybridiksi.Seuraavat kolme kappaletta käsittelevät voimalinjan sielunelämää. Suosittelemme tekniikkaselitystä vain aiheesta tositarkoituksella kiinnostuneille ydinfyysikoille.Kuinka kaikki toimiiUusi hybridijärjestelmä poikkeaa Lexuksen ja emokonserni Toyotan aimmista ratkaisuista siten, että moottorin ja planeettapyörästöllä toteutetun CVT-automaattivaihteiston perään on kytketty Aisinin valmistama perinteinen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Jälkimmäinen toimii kuten maastoauton vaihteiston perässä oleva alennusvaihteisto, paitsi yhden sijaan tarjolla on neljä nopeusaluetta.Järjestelyn ansiosta portaattoman CVT-vaihteiston yhteyteen rakennettuja sähkömoottoreita voidaan käyttää tehokkaammilla kierroslukualueilla. Auto kulkee nyt pelkällä sähkövoimalla jopa 140 kilometriä tunnissa.Aiempien Toyota ja Lexus -hybridien tapaan autossa on edelleen kaksi sähkömoottoria. Toisen vastuulla on energian kerääminen ja planeettapyörästöllä tehdyn CVT-vaihteiston välityssuhteen säätö. Toinen sähkömoottori tarjoaa sähköistä lisävoimaa tai väliaikaista täyssähköajoa.Lexus kertoo LC:n Multi Stage Hybridin tarjoavan yhtiön aiempia hybridimalleja urheilullisemman ajokokemuksen. Perinteisen portaattoman CVT-vaihteiston energiatehokkaan, mutta vaihtelevan välityssuhteen vuoksi etäisen kaasunvasteen sijaan järjestelmä käyttää kymmentä esiohjelmoitua pykälää. CVT-vaihteistolle on ohjelmoitu kolme välityssuhdetta ja nelivaihteisesta automaatista käytetään kolmea, joiden tulona saadaan yhdeksän vaihdetta. Kokonaisuuden päälle lisätään automaattivaihteiston neljäs pykälä, jolloin vaihteiden määräksi saadaan kymmenen (3x3+1).Vielä hereillä? Lopputulos on helppo ymmärtää: poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho nousee 345 hevosvoimaan, jonka luvataan siivittävän suuri auto sadan kilometrin tuntinopeuteen alle viidessä sekunnissa.Lexus LC500h japanilaisuus ulottuu selkeästi pintaa syvemmälle.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle