19.12.2016 Ajoneuvot Julisteet vaihtoon, uusi Lamborghini on saapunut: Aventador S ja 740 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa, parempaa aerodynamiikkaa ja 350 kilometriä tunnissa. Miura, Countach, Diablo, Murcielago ja Aventador. Isolla V12-moottorilla varustetussa Lamborghinissa on aina ollut kesyttämätöntä draamaa.Tehdas on nyt esitellyt lippulaivansa, Aventador S:n. Nimensä mukaisesti uutuus on jatkojalostettu Aventador, mutta pelkästä kasvojenkohotuksesta ei ole kyse.Tehdas väittää uuden 740 hevosvoimaisen Aventador S:n ulkonäkömuutosten juontavan aerodynaamisista tarpeista. Keulassa ilmaa ohjaa pidempi splitteri, perää hallitsee valtava diffuusori, jonka varmasti saa sopurahalla hiilikuituisena.Aktiivista takasiipeä ohjataan nopeuden ja ajotilan mukaan. Lamborghin kertoo siiven toimivan yhdessä auton pohjan vortex generatoreiden kanssa.Hiilikuituinen auto on nyt varustettu nelipyöräohjauksella. Takapyörien viiden millisekunnin reagointiaika lämmittänee merkkiuskollisten mieltä, vaikka tylysti englanniksi nimetty Lamborghini Rear Wheel Steering kuulostaakin sangen epäitalialaiselta.Nelipyöräohjausta varten Aventador S:n taka-akselin ylä- ja alatukivarret sekä pyörien pystytuet on uusittu. Iskunvaimennuksesta vastaa säätyvä Lamborghini Magneto-rheological Suspension.Kaikkea hulluutta kaitsee ajonvakautusjärjestelmä, jota italialaiset nimittävät tylsästi ESC:ksi. Suomalaista Lamborghini-markkinaa lämmittänee tieto järjetelmän kattavasta testauksesta jäällä ja lamella.Ja kun alijärjestelmät lyödään yhteen, alkaa italiakin sujua: LDVA, eli Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, on auton ajodynamiikan aivot.Aikamme tyyliin Lamborghini tarjoaa kuljettajalle neljä ajotilaa. Stradalla käydään espressolla, Sportilla poltetaan höyryjä vuoristoteillä ja Corsalla kierretään Imolaa. Uutuutena on personoitava vaihtoehto, jonka nimi on Ego. Tietysti.Kaiken sydämenä on tietysti vapaasti hengittävä V12-moottori. 6,5-litraisesta pedosta revitään 740 hevosvoimaa 8400 kierroksella minuutissa – rajoitin sallii vielä sata kierrosta korkeamman pyöritänopeuden. Kierrätys kantautuu maailmalle viidenneksen kevyemmästä pakoputkistosta, jonka tunnistaa kolmesta ulostulosta.Aventador S:n vaihteistona on edeltäjästä tuttu Independent Shifting Rod, eli hävittäjälentokoneelta kuulostava ISR 7 -vaihteisto. Voimalinjan yhteistyö siivittää 1 575 kiloisen auton sataseen 2,9 sekunnissa, ja leikki loppuu vasta neulan osoittaessa lukemaa 350.Koska mikään ei riitä nykyajan Lambo-miehelle, voi V12:sta lauluja seästää Apple CarPlay -yhteensopivuuden ansiosta vaikka Mikko Alatalon tuotannolla.Komeuden hinta ennen verokarhua on Euroopassa 281 55 euroa. Ennen tilausta kannattaa varmistaa tehtaalta, onko myös Aventador S:ssä edeltäjänsä paraatitoiminto, lähtöjärjestelmä nimeltä Thrust Mode.Lähde ja kuvat: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen