28.10.2018 Liikenne Kaasu- ja sähköautot yleistyvät, mutta riittääkö infra? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvovalikoima lavenee, mutta yhdeksi kehitysnopeutta kurittavaksi pullonkaulaksi saattaa muodostua vaihtoehtoisten käyttövoimien hyödyntämiseen tarvittavan infrastruktuurin kehitystahti. Motiva on perannut kaasu- ja sähköautojen edistämistoimia Suomessa ja kertoo, että lähivuosina markkinoille on tulossa yhä enemmän uusia vaihtoehtoisia voimanlähteitä hyödyntäviä automalleja.Samalla korostetaan, että kuluttajien valtavirta ei osta hyviäkään autoja, ellei tankkaus- ja latauspaikkoja saada tuntuvasti lisää.– Uusia kaasuautomalleja on tulossa lisää markkinoille. Jo nyt niiden hinta on parhaimmillaan jopa alempi kuin vastaavassa bensiiniversiossa, sanoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.Laurikon näkemys perustuu selvitystyöhön, jota hän on tehnyt valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan ”Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet – Gaselli” -hankkeessa, jonka väliraportti on juuri julkaistu. Aihetta käsittelevän Motivan Tutkapari podcastin voi kuunnella tämän linkin takaa Soundcloud-palvelusta. Tutkimusraportti väliraportteineen tullaan julkaisemaan pian VTT:n tutkimustietoportaalissa. – Jos vuosien 2016–2018 myyntikehitys jatkuu samansuuntaisena, on realistista saavuttaa 50 000 kaasuauton kanta vuoteen 2030 mennessä, jos vain tankkausasemia saadaan riittävästi, Laurikko toteaa.Kaasuautoille asetettu tavoite, 50 000 autoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttaa siis saavutettavalta. Motivan mukaan on kuitenkin todennäköistä, että melko suuri osa näistä on käytettyjä autoja. Tämä tarkoittaa, että niiden vaikutus autokannassa jää lyhyemmäksi kuin uutena ensirekisteröidyillä autoilla.Nykyisin markkinoilla oleva kaasuautovalikoima on kohtalaisen hyvä etenkin eri korimallien suhteen, mutta valikoimasta puuttuvat suurikokoiset autot, arvioi Motiva, jonka mukaan markkina on selkeästi saksalaisten konsernien hallitsema, eli esimerkiksi japanilaiset tai korealaiset kaasuautot puuttuvat kokonaan vaihtoehdoista.Motivan mukaan oletettavaa onkin, että markkinan puutteita paikataan käytettyjen autojen tuonnilla etenkin Saksasta ja Ruotsista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavat hybridit suosikkeinaGaselli-hankkeen tuoreen väliraportin mukaan myös sähköautomarkkinoille on tulossa runsaasti uusia malleja. Ladattavien hybridien nykyinen mallivalikoima on jo hyvin Suomen markkinoille sopiva, mutta myös sähköautotarjonta on kasvamassa.Täyssähköautojen kuten myös ladattavien hybridien sähköinen toimintamatka on kasvamassa. Sähköautojen hinnat ovat myös jonkin verran laskemassa, tai samalla hinnalla saa isomman akuston.– Sähköautojen myyntikehityksen valossa 250 000 sähköauton tavoitteen saavuttaminen on mahdollista, joskin suurin osa näistä on tämän hetken tilanteen pohjalta arvioituna ladattavia hybridejä. Täyssähköautojen kysyntä alkaa kiihtyä, kunhan autojen valikoima kasvaa ja hinnat tulevat alaspäin, ja latauspisteiden rakentamisesta tulee arkipäivää etenkin taloyhtiöissä, muistuttaa VTT:n vanhempi tutkija Marko Paakkinen.Sähköautojen myynnin kehitys näyttää tilastojen ja IEA:n ennusteen pohjalta tarkasteltuna johtavan nykyisen 250 000 auton tavoitteen saavuttamiseen vuoteen 2030 mennessä. Tämän hetken ennusteen perusteella valtaosa sähköautoista olisi kuitenkin ladattavia hybridejä, ja täyssähköautojen määrä jäisi noin viidesosaan koko sähköautokannasta.Täyssähköautojen myyntiä rajoittavat tällä hetkellä rajallinen autovalikoima, korkeat hankintahinnat, sekä autojen saatavuus. Myynnin kasvu on tällä hetkellä vielä selkeästi maltillisempaa kuin ladattavilla hybrideillä.Täyssähköautojen myynnin arvioidaan edelleen kiihtyvän autovalikoiman laajentuessa ja hintojen laskiessa, viimeistään vuosien 2022–2025 paikkeilla.Useimmilla autonvalmistajilla on sähköautostrategia, joka tähtää melko laajaan sähköautovalikoimaan vuoteen 2025 mennessä. Useiden markkina-analyytikoiden arviot ennustavat sähköautojen hankintahinnan saavuttavan vastaavien polttomoottoriautojen tason myös tuohon samaan vuoteen mennessä.Väliraportin asiantuntijoiden mukaan oletettavaa on, että vuoden 2025 jälkeen suuremmat tukitoimet eivät ole enää tarpeen, mutta siihen saakka on syytä varautua sähköautojen tukeen jossakin muodossa.Pullonkaulana lataus- ja tankkausinfraIlmastonmuutoksen hidastamiseksi hiilidioksidipäästöjen pienentäminen on olellista. Huomio kohdistuu myös liikenteen päästöjen vähentämiseen. Uusiutuviin energianlähteisiin perustuvia käyttövoimavaihtoehtoja tarvitaan lisää, mutta, tankkaus- ja latauspisteiden liian vähäinen määrä voi rajoittaa suosion kasvua ja toivotun kehityksen nopeutta.– Ajoneuvojen uudet käyttövoimat tarvitsevat oman lataus- ja tankkausinfrastruktuurinsa. Kaasuautoille tarvitaan lisää tankkausasemia ja sähköautoille on saatava rakennettua riittävästi sekä julkisia että erityisesti yksityisiä latauspisteitä, painottaa johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta.Motiva muistuttaa, että sähköajoneuvojen latausinfraan on mahdollista hakea valtionavustusta. Avustuksen myöntää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Avustuksen myöntämisen ehdot ja hakuohje ovat ARA:n verkkosivuilla. Avustus on 35 prosenttia toteutuneista arvonlisäveron sisältävistä kustannuksista , kuitenkin enintään 90 000 euroa.Lähde: Motiva Kuvituskuvat: Bosch ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti