12.9.2021

Kahvilla 150 km: Wey Coffee 01 on kiinalainen luksuslataushybridi

Wey Coffee 01

Tämä kiinalainen kannattaa ottaa vakavasti. Luksusluokan hybridi-SUV Wey Coffee 01 tarjoaa 150 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.

Useita brändejä omistava kiinalainen autojätti Great Wall Motor Company Limited ryntää Eurooppaan ainakin Saksan osalta jo ensi vuonna. Se tulee myös perustamaan Eurooppaan tuotekehitysosaston ja tuotantotilat. Siten GWM:n premium-brändin tuore SUV-lataushybridi Wey Coffee 01 on otettava vakavasti.

Kieltämättä kahvittelu tekee sen haastavaksi ja Wey-automerkin mallivalikoimasta löytyy Kiinassa myös sellaisia nimiä kuin Latte, Macchiato ja Mocha. Voisikohan nimipolitiikkaa vielä hioa vai ovatko nämä sympaattisuudessaan erinomaisia?

Vuonna 2016 perustettu Wey on tähdännyt alusta alkaen Kiinan ulkopuolelle maailmanlaajuisille markkinoille. Moottori esitteli valmistajaa jo vuonna 2017 Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä. Nyt on otettu jälleen yksi askel.

Münchenin autonäyttelyssä nähtiin tänä vuonna GWM:n brändeistä myös toinen Eurooppaan tuleva uutuus. Autoilun edullisempaan päähän tähtäävä Ora Cat on kuin pieni sammakko täyssähköisellä voimalinjalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Wey Coffee 01

Kyseessä on lähes 4,9 metriä pitkä lataushybridivoimalinjalla varustettu SUV, joka tähtää premium-luokkaan muun muassa BMW:n kiusaksi. Wey Coffee 01 rakentuu 2,0-litraisen turboahdetun nelisylinterisen polttomoottorin ja kahden eri akseleille sijoitetun sähkömoottorin perustalle.

Tuon polttomoottorin teho on 150 kilowattia (200hv) ja se hyödyntää Millerin työkiertoa. Nelivetoisuuden tarjoamiseksi eri akseleille asennettujen sähkömoottorien tehot ovat 110 ja 135 kilowattia. Näiden yhdistelmänä hybridijärjestelmän yhtäaikainen hetkellinen huipputeho on 350 kilowattia ja huippuvääntö 847 newtonmetriä.

Noilla tehoilla 2,2 tonnia painava kahvimalli loikkaa paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteeen alle 5 sekunnissa. Huippunopeutta tälle pienelle yksiölle luvataan 235 kilometriä tunnissa.

Autoon on asennettu jo lähes pienen sähköauton akun kokoinen 41,8 kilowattitunnin akusto, jonka avulla Coffee 01 tullee yltämään noin 150 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yhdellä latauksella. Tämä olisi hurja lukema katumaasturimaiselle lataushybridille.

Pelkästään sähköä käyttävässä ajotilassa Wey:n lataushybridi pystyy käyttökelpoisiin lukuihin. Sähköinen ajo on mahdollista 135 kilometrin tuntinopeuteen saakka ja 100 kilometrin tuntinopeus saavutetaan pelkällä sähköllä noin 7 sekunnissa. Valitettavasti latauksesta Wey ei ole vielä kertonut mitään.

Tuoretta paahtoa

Auton sisällä Wey Coffee 01 tarjoaa peräti neljä eri näyttöä. Lisätty todellisuus (AR), kasvojentunnistus, wi-fi ja verkon yli tapahtuvat päivitykset (OTA) kuuluvat valmistajan arsenaaliin. Mukana on luonnollisesti sekä Apple CarPlay että Android Auto -tuki.

Ulkokuori on varsin krominhohtoinen, mutta sisätilat ovat jopa arvokkaan hillityt. Great Wall Motor mainostaa sisätiloissa käytetyn kestävän kehityksen mukaisia vegaanisia verhoilumateriaaleja, joka viittaa usein keinonahkaan ja moderneihin mikrokuituimateriaaleihin.

Tuo nimi on muuten kuulemma valittu, sillä kahvi on varsin maailmanlaajuinen käsite ja tämä auto on valmistajansa mukaan juuri sitä. Asia mainitaan tässä välissä, sillä tietoviihdejärjestelmä tunnetaan nimellä Wey’s Coffee Intelligence infotainment.

Kylmää kahvia

Wey Coffee 01 tarjoaa suurimman akun ja pisimmän toimintamatkan koko lataushybridien luokassa. Moni valmistaja puhuisi etumatkasta muihin autoihin verrattuna.

On haastavaa arvioida, erityisesti tuotetta ajamatta, kuinka "premium" Wey lopulta on, mutta ainakin sen tekniset arvot loistavat. Lisäksi Wey pystyy oletettavasti nokittamaan Eurooppalaiset luksusluokan tekijät hinnallaan.

Tuossa hinnakkaassa luokassa on riittänyt kysyntää ja kate on ollut kohdallaan. On mielenkiintoista nähdä kokeeko premium jonkinlaisen murroksen tulevan 10 vuoden aikana.

Moni sähköauto tarjoaa hieman samankaltaisen kokemuksen, joskin Porsche Taycan ja Mercedes-Benz EQS osoittivat laadun voivan huokua myös sähköautosta. Kuinka paljon asiakas sitten on valmis maksamaan laadusta ja mikä rooli on puhtaasti mielikuvilla – sitä on vaikea arvioida.

Vuonna 2016 perustettu Wey on myynyt jo yli 400 000 autoa, joten aivan untuvikosta ei enää ole kyse. Se haluaa mitellä BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa kalliiden SUV-luokan autojen segmentissä. Great Wall on johtanut SUV-markkinoita Kiinassa jo 11 vuoden ajan, ja nyt se haluaa aloittaa tuotannon Euroopassa näiden markkinoiden valtaamiseksi.

Aika näyttää kuinka uuden merkin tulee käymään. Kiinalaismerkeille naureskelu on kuitenkin syytä lopettaa, tai luvassa saattaa olla kylmää kahvia.

Teksti: Henri Posa Lähde: Great Wall Motor Kuvat: Mikko Autio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat