17.9.2016 Ajoneuvot Kaikkea se korealainen keksii: Euroopan ainoa Kia Carnival Hi-Limousine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Carnival Hi-Limousine tarjoaa korealaista erikoisuutta Euroopassa. Kun uuden Kia Rion ensiesittely oli ohitse, tarjoutui lentokenttäkyyditykseen tavallista kummallisempi kulkine. Kian Euroopan pääkonttorin edustalla odotti musta tila-auto Carnival, jonka katon kiinteä korotus toi välittömästi mieleen Citroën BX Vanin.Veronkierto ei suinkaan ollut Kian motiivi varsin eriskummalliselle ratkaisulle. Outouden koko nimi kuuluu Kia Carnival Hi-Lumousine. Kyseessä on korealainen näkemys edustusautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa koko hallitukselleMeidänkin markkinoilla taannoin nähty Carnival vetää nykysukupolvessaan kahdeksasta yhteentoista matkustajaa. Hi-Limousinea varten istuinmäärää on laskettu kahdeksaan. Neljästä kahden istuimen rivistä kolme ensimmäistä tarjoavat länsimaisellekin kohtuulliset tilat, mutta neljäs rivi on tavaratilasta ylös taittuva hätäratkaisu.Varsinaiset erikoisuudet löytyvät auton yläosasta. Kattokoroke ei varsinaisesti tarjoa pääntilaa, mutta kulku autoon helpottuu. Sisätilojen suunnittelijat ovat löytäneet korokkeesta tilaa muovisille puulistoille, ja onpa etuosaan mahtunut näyttöruutukin.Viihteellä merisairaaksiKaraoken sijaan näyttöruudulta avautuu Android-käyttöliittymä, jota hallitaan keskikonsolin lokeroon kätketyllä kaksipuoleisella kaukosäätimellä. Selkeämpi puoli tarjoaa tavalliset näppäimet, kääntöpuolelta löytyy länsimaiset aakkoset.¨Käyttöjärjestelmän hiirtä ohjataan Nintendo Wiin tyyliin ohjainta kallistelemalla. Ilmeisesti Korean tiet ovat huipputasaiset, sillä saksalaisella tieverkolla ohjausyritykset vievät oloa kohti merisairautta.Verhojen vaikutusIkkunoiden verhoja tarkastellessa aasialaisuudesta ei voi erehtyä. Länsimaisten nostettavien näkösuojien sijaan korealaiset luottavat kauniisti laskostuviin verhoihin, joiden avaaminen ja sulkeminen on perin työlästä.Omamassaltaan peräti 2 830 kiloinen jätti liikuu pehmeästi, mutta saksalaisten edustusautojen ylväydestä ei ole tietoa. Carnival Hi-Limousine sopineekin parhaiten metropolin ruuhkassa mateluun, sillä keula kätkee vain 145 hevosvoimaisen 2,2-litraisen dieselmoottorin.Kia Carnival Hi-Limousine on Euroopassa outolintu, ja syystäkin yksittäiskappale. Länsimaisessa kulttuurissa kuusihenkiselle edustustila-autolle tuskin olisi kysyntää (muistatteko R-sarjan Mercedeksen?), mutta siitä huolimatta on hienoa nähdä Kian tuovan Eurooppaan maistiaisia kotikulttuuristaan.Teksti ja kohisevat kännykkäkuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella