31.8.2020

Käytetyt erikoisuudet – Opel Manta A

Opel Manta A - Tori.fi

Opel Manta A on käymässä yhä harvinaisemmaksi ja tämän himoittavan yksilön punainen sisusta kääntää niskat nurin.

Opel Manta A tarkoittaa mallisarjan ensimmäisen sukupolven autoa ja tuohon aikaan saksalainen salamamerkki iski lujaa. Noin 60- ja 70-lukujen taitteessa Opel julkaisi monenlaista seksikästä tuotetta, joista voimme tällä hetkellä vain haaveilla. Merkillä meni todella hyvin.

Opel Manta A takaviisto - Tori.fi
Opel oli 60-luvun lopulla vahvassa nosteessa ja menestys mahdollisti monen hienon automallin valmistamisen. Vuonna 1970 esitelty Opel Manta A kuuluu eittämättä tähän joukkoon.

Vuonna 1965 muotoilututkielmana esitelty urheiluauto näki päivänvalonsa vuonna 1968 nimellä Opel GT ja tuo malli onkin jo esiintynyt Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa.  Tällä kertaa aiheeksi nostettu sportticoupé Opel Manta A tuli myyntiin vuonna 1970.  Samaan aikaan myynnissä oli 1940-luvulta asti Opelin mallistoon kuulunut edustusluokka nimillä Kapitän, Admiral ja Diplomat – viimeisellä vuosikymmenellä Opel ei ole pystynyt täyttämään mitään näistä hohdokkaista autoluokista.

Takavetoinen Manta kilpaili lähinnä Ford Caprin kanssa. Näyttävä voimakkaasti alas taittuva konepelti ja neljä pyöreää takavaloa tekivät autosta helposti tunnistettavan. Mielenkiintoisesti Manta oli Opel myös saarivaltiossa, jossa Opelin mallit on totuttu näkemään Vauxhallin keulamerkillä.

Opel Manta A etuviisto - Tori.fi
Mantan neljä pyöreää valoa auton molemmissa päissä sekä voimakkaasti laskeva konepelti luovat ominaisen tunnistettavan ilmeen.

Vain muutamaa kuukautta myöhemmin esitelty Opel Ascona pohjautui samalle perusrakenteelle. Ascona on näistä autoista luonnollisesti huomattavasti yleisempi käytännöllisemmän korimallinsa johdosta, mutta tämä saattaa olla nykyään Mantan etu.

Opel Manta A sivu - Tori.fi
Seinäjoen Opel Manta A on rullannut matkamittariin lukeman 130 000 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Opel Manta A

Viikon aiheemme tulee Seinäjoelta ja se on ilmeisesti vuoden 1971 Opel Manta A myynti-ilmoituksen tekstistä ”Ensivuonna 50v täyttävä auto...” päätellen.  Samasta syystä sitä ehdotetaan vaikkapa syntymäpäivälahjaksi hankittavaksi, joka ei ole mielestämme huonokaan ajatus. 

Opel Manta A vanne - Tori.fi
Vanteista löytyy metallisävyjen lisäksi ripaus mustaa. Samaa teemaa on auton korin puolella valkoisen värityksen vierellä.

Ensimmäisen sukupolven Mantalla on ajettu myynti-ilmoituksen mukaan 130 000 kilometriä matkamittariin ja auto on katsastettu kesäkuussa 2020. Tämä tarkoittaa museorekisteröidylle autolle runsaasti ajoaikaa. 

Sen mustista kilvistä löytyy kolme kirjainta ja vain kaksi numeroa. Sulavan korin ulkoasu noudattelee muutenkin pitkälti monokromaattista teemaa ilman värejä. Valkoiseen koriin yhdistyvät mustan keulamaskin ja c-pilareiden koristeiden lisäksi hieman metallien sävyjä esimerkiksi kevytmetallivanteissa mustaksi maalattujen alueiden rinnalla.

Opel Manta A ohjaamo - Tori.fi
Pirteänpunainen verhoilu on auton ehdoton kohokohta ja jakaa varmasti mielipiteet, kuten on tarkoituskin. Oikea 70-luvun tyyli vaatii itseluottamusta kantajaltaan.

Jo hieman tylsältä kalskahtavan kuoren kruunaa pääväritykseltään punainen sisusta. Kojelautaa ja keskikonsolia lukuun ottamatta lähes kaikki on päällystetty punaiseksi erittäin hienosti auton tunnelmaan sointuvalla sävyllä. Mustat alueet pitävät huolta tyylin ja arvokkuuden säilymisestä.

Tarkemmin kyseessä on Opel Manta A 1900 S, jossa numerosarja tarkoittaa moottorin tilavuutta. Tuo 1,9-litrainen moottori edustaa malliston väkevämpää päätä lähes 90 hevosvoiman tehoillaan ja huippuvääntökin on miltei 150 newtonmetriä. Tämä tarjosi 70-luvun alussa varsin asiallisen suorituskyvyn ja noin 170 kilometriä tunnissa huippunopeutta selvästi alle tonnin painavalle sportille. 

Opel Manta A etu - Tori.fi
Tämä keulamaski ei saa unohtua autoilevalta kansalta ja juuri siksi me muistutamme Mantasta.

Myynti-ilmoituksessa painotetaan kuvien puhuvan puolestaan eivätkä ne tee ainakaan hallaa tälle autoyksilölle. Alkuperäiskuntoisena harvinaiseksi käyvä Opel Manta A on ehkä hieman unohdettu ja aliarvostettu harrasteauto, mutta juuri siksi me muistutamme aiheesta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Luetuimmat