29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset ovat epäileväistä ja muutosvastaista kansaa – ja sama koskee myös meidän autotottumuksia. Miten kiinalaisten automerkkien tulee käymään Suomen markkinoilla? Maxus Euniq 5 avasi pelin kiinalaisten autojen osalta Suomen markkinoilla vuonna 2021, ja pian mallisto laajeni parilla pakettiautolla ja yhdellä katumaasturilla. Myöhemmin tarjontaan lisättiin vielä takavetoinen avolavakin. Tuolloin Moottorin toimituksessakin aavisteltiin, että Maxus tuskin tulee olemaan hirmuinen myyntimenestys Suomessa, mutta lisää kiinalaisia on varmasti lähivuosina tulossa. Pohdinta perustui täysin muiden Euroopan maiden markkinoiden seurantaan, ja outojen merkkien bongailuun.Nyt lähestyessä vuotta 2025 kiinalaisten merkkien kirjo Suomessa on jo melkoinen. Maxus, BYD, MG, Voyah, Honqqi, Skywell, Seres ja DFSK. Lähiaikoina Suomeen on povattu myös tulevan lisää merkkejä, kuten Xpeng, IM ja Aion.Maxus Euniq 5 oli kiinalaisten pelinavaus Suomessa.Ainakaan vielä kiinalasista ei ole löytynyt jättimenestyksen tekijää Suomeen. Vuonna 2023 eniten ensirekisteröity kiinalaismerkki Suomessa oli BYD 129 henkilöautolla ja perässä Maxus 97 autolla. Tilastoa hämää se, että MG:n viime vuoden myynti ei näy kyseisessä tilastossa. Merkin virallinen maahantuonti alkoi vasta vuonna 2024, ensimmäiset autot olivat Ruotsista ajamattomina, mutta virallisesti ”käytettyinä” maahan tuotuja.Vuonna 2024 kiinalaisten autojen ensirekisteröinnit tulevat moninkertaistumaan, mutta toisaalta myös merkkien määrä on moninkertaistunut. Silti kiinalaisautot eivät tunnu lyövän itseään kovin vahvasti läpi, vaikka edullisempien autojen luulisi olevan houkuttelevia vaihtoehtoja heikompina talousaikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuotettavuus ja huollettavuusOn kuitenkin joitain ihan ymmärrettäviä syitä siihen, miksi kiinalaisautot eivät myy kuin häkä (kenen keksimä sanonta tämäkin oikein on – ei kai kukaan häkää osta?). Yksi niistä on se, että uuden brändin asema on aina vaikea. Kuluttajat pitäisi saada vakuutettua ensinnäkin siitä, että tuotteet ovat hyviä ja luotettavia. Toisekseen uskoa pitäisi saada valettua myös siihen, että tuotteisiin saa myös tulevaisuudessa osia, ja huoltoverkosto laajenee kattavaksi tai pysyy kattavana. Ei ole lainkaan poissuljettua, että uudesta merkkiryppäästä useampikin katoaisi Suomesta, tai jopa koko Euroopasta seuraavien vuosien aikana. Sen jälkeen pitäisi vain toivoa parasta, että entiset merkkiliikkeet jatkaisivat yhä autojen huoltamista ja osien maahantuomista.BYD on lyhenne sanoista Build Your Dreams – rakenna unelmasi.Jopa joihinkin japanilaismerkkeihin on kautta aikojen ollut haastava saada tiettyjä tuikitavallisia kulutusosia mallin ikääntyessä, tai osat ovat voineet maksaa tolkuttoman paljon jo muutamien vuosien ikäisiin autoihin. Aika näyttää, miten kiinalaismerkit tulevat asiansa tällä saralla hoitamaan.Yhtenä epävarmuutta kiinalaisiin autoihin lisäävänä tekijänä on ymmärrettävästi myös kuluttajien huoli autojen luotettavuudesta. Kiinalaisten valmistamille tuotteille on kuitenkin naureskeltu maassamme vuosikymmenien ajan. Iso osa tietää jo, että tuotteen laatu riippuu paljon enemmän sen valmistukseen käytetystä rahamäärästä kuin valmistusmaasta. Silti ihmisillä on ymmärrettävästi epäilyksensä tulokkaita kohtaan. Etenkin Suomessa autojen luotettavuudella on poikkeuksellinen merkitys, onhan maamme autokanta merkittävän vanhaa, ja monelle auto on käyttösijoitus jopa kymmenen vuoden ajalle.Seuraavat vuodet ovatkin kiinalaisten näytön paikka, on mielenkiintoista seurata mitkä merkeistä vakuuttavat laadullaan ja mitkä saavat aikaisen paalituomionOvatko ne tarpeeksi halpoja?On selvää, että kiinalaisten kilpailuvaltti on – tai ainakin pitäisi olla – autojen hinta. Kiinan matalien valmistuskulujen lisäksi Kiinan valtio tukee sähköautojen valmistamista maassa paikoittain isollakin kädellä. Jopa niin isolla, että EU-komissio on nähnyt asian vaikuttavan olennaisesti kilpailuasetelmaan, joka johti ylimääräiseen rangaistustulliin kiinalaisille sähköautoille.MG 4:n hinta alkaa Suomessa 33 900 eurosta. Onko se paljon vai vähän?Se miten rangaistustullit vaikuttavat loppujen lopuksi jälleenmyyntihintoihin jää vielä nähtäväksi. Huomioitavaa on myös se, että rangaistustullit koskevat vain täyssähköautoja. Suomessa on kuitenkin myynnissä myös täys- ja lataushybridejä kiinalaisilta valmistajilta, joiden kohdalla lisätullit ei paljoa soittele.Tähän saakka kiinalaiset autot eivät kuitenkaan ole yksittäisiä tarjouseriä lukuun ottamatta olleet mitenkään huimaavan houkuttelevia edes hinnaltaan. Usein hintaeroa eurooppalaiseen vastineeseen on tullut korkeintaan muutamia tuhansia euroja. Esimerkiksi pieniakkuisen MG4:n hinta alkaa nykyään 33 900 eurosta. Saman kokoisella akulla varustetun Volkswagen ID.3:n lähtöhinta on ainoastaan 2 000 euroa enemmän. Hintaero ei siis ole vielä tarpeeksi suuri lumoamaan suomalaisia jonottamaan autokaupoille.Poikkeuksiakin hintataistossa kuitenkin on. Esimerkiksi vastikään Suomeen tullut DFSK E5 on 7-paikkainen lataushybridi, jonka hinta alkaa karvan alle 40 000 eurosta. Vastaavasti niin ikään 7-paikkaisena lataushybridinä saatavan Peugeot 5008:n hinta alkaa lähes 10 000 euroa korkeammalta.DFSK on vasta Suomeen rantautunut kiinalaisbrändi.Toisaalta taas, jos 7-paikkaisuudesta voi tinkiä, niin 40 000 euron kantturassa alkaa olemaan lataushybriditarjontaa jo melkoisen monella tutullakin merkillä. DFSK:lle on kuitenkin tuossa, ainakin hetkellisesti, tarjolla oiva markkinarako.Seuraavina vuosina tullaan todennäköisesti näkevän kiinalaismerkkien tulevan ja menevän. Joka tapauksessa elämme itämaisten autojen suhteen mielenkiintoista aikaa, etenkin kun tuotteet ovat usein hämmästyttävän kohtalaisia, jotkut jopa hyviä. On kuitenkin vaikea nähdä, että Suomen kokoiselle markkina-alueelle mahtuisi kymmenittäin eri autonvalmistajia, kun uusien autojen myyntiluvut eivät ole koskaan olleet maassamme päätähuimaavia. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista Kommentit (3) Maailman isoon kuvaan jos hiukankin viitsii ja kiinnostaa perehtyä, nih kyllä Kinuski autot saisikin jäädä kauppiaan varastoon! Pala palalta korotetaan maapallo saada hyppysiin…. Kiinnostaisi kyllä tietää millaista on varaosien saatavuus näihin kiinalaisiin vaikkapa 30 vuoden päästä, jos on enää jäljellä koko autoa johon asentaa niitä osia. Vai tilataanko varaosat jatkossa AliExpressistä tai Temusta? Voi myös miettiä, kannattaako laittaa rahojaan diktatuurimaan teollisuutta tukemaan. Vai tukea Euroopan autoteollisuutta ja sitä kautta Suomenkin alihankintateollisuutta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?