13.12.2020 Ajoneuvot Klassikko: Astro 8200 -matkailuvaunu vm. 1988 – kotimainen ja kookas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Upeasti ja työtunteja säästämättä entisöity kaksiakselinen rengastus kannattelee liikkuvaa kotia, jolla on mallinimensä mukaisesti korimittaa 8,2 metriä ja leveyttä peräti 2,5 metriä. Matkailuvaunun viertä kävellessä tuntuu kuin vaunun kylki ei loppuisi koskaan. Olemme erityisen kookkaan matkailuvaunun vierellä. Erityisen tästä vaunuyksilöstä tekee myös se, että vaunu on kotimaista osaamista ja se, että vaunu on työtunteja säästämättä entisöity upeaksi lopputulokseksi, jossa kaikki toimii ja kaikki on niin kuin joskus silloin 1980-luvun lopulla, kun vaunu oli uudenkarhea ja kenties kateuttakin herättävä ilmestys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuusulan tehtailtaKaksiakselinen rengastus kannattelee liikkuvaa kotia, jolla on mallinimensä mukaisesti korimittaa 8,2 metriä ja leveyttä peräti 2,5 metriä. Vaunujen leveydet olivat tuolloin vuonna 1988 tyypillisesti korkeintaan 2,3 metriä.Huippukuntoiseksi entisöity matkailuvaunu valmistui Astron tehtaalta Tuusulan Ruskelassa vuonna 1988. Se oli malliston lippulaiva, ja ainoa koskaan tehty 8200-vaunuyksilö.– Tämä on tiettävästi kookkain Suomessa koskaan valmistettu matkailuvaunu, vaunun nykyomistaja Saku Veikkolainen taustoittaa.– Kotimaisen Matkaajan valikoimissa oli yksi yhtä pitkä matkailuvaunujen mallisarja, mutta ne olivat tätä Astroa kapeampia.Astron takaosan kattoa kiertää matala kaide, jolle on selityksensä. Katolle nimittäin pystyy kiipeämään takaosan tikkaita käyttäen. Katto kestää muutaman puutarhatuolin ja muutaman ihmisen painon, joten katto on omanlaisensa terassialue, jonne ei ihan huonojalkaisella kuitenkaan ole asiaa.Aikakaudelleen uskollisestiSisällä on ainutlaatuinen tunnelma, kuin olisi astunut aikakoneeseen. Kaikki on kuin silloin joskus 1980-luvun lopulla. Beigen väriset sohvakankaat ovat kestäneet hyvin ajan hampaan puraisua, ne ovat nimittäin alkuperäiset! Vain pehmusteet ja taustakankaat on uusittu.Verhot on tehty uudelleen, mutta laskosverhojen mitat, kangaslaatu ja värimaailma ovat uskollisia vaunun alkuperäiselle tyylille.Samoin kaapistojen ovien vaaleat siniharmaat uudelleen maalatut pinnat ovat mahdollisimman samaa sävyä kuin ne olivat vuonna 1988.Väljät sisätilatAstro 8200 on sisältä uskomattoman väljä. Sisäkorkeutta on niin, ettei 185-senttisen tarvitse varoa pään kattoon kolhaisemista. Lattia on yhtenäinen ja tasainen. Vaunun keskikäytävä on mukavan leveä.Vaikka vaunun sivuikkunat näyttävät ulkoa päin ja takaosaa lukuun ottamatta pieniltä, siilautuu niistä ja keskellä vaunua sijoitetusta kattoikkunasta miellyttävästi luonnonvaloa sisälle.Maakuuhuone sijaitsee vaunun etuosassa. Parivuoteella on leveyttä 150 senttimetriä ja se on sijoitettu poikittain. Matala mutta leveä etuikkuna antaa valoa, mutta on tietty varustettu myös yksityisyyttä suovin verhoin. Makuutilat saa eristettyä muusta vaunusta liukuovin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBaarikaappi ovensuussaParivuodetta ympäröi useita korkeita kaappeja, katonrajassa on matalammat säilytyskaapit kippiovilla. Kaikki vaunun lokoset on käytetty taiten säilytystilojen hyväksi. Kenties erikoisin säilytystiloista on heti oviaukon tuntumassa oikealla. Katonrajassa on nimittäin peiliseinin ratkaistu ja plyysikankaalla vuorattu baarikaappi, jossa on säilytystilaa kahdeksalle pullolle.Klassikko-matkailuvaunun esittely on julkaistu kokonaisuudessaan Moottorissa 12/2020.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Klassikko Klassikko: Daimler Mercedes 37/90 Kettenwagen vm. 1912 – ensimmäinen johtotähti 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle