13.12.2020

Klassikko: Astro 8200 -matkailuvaunu vm. 1988 – kotimainen ja kookas

Upeasti ja työtunteja säästämättä entisöity kaksiakselinen rengastus kannattelee liikkuvaa kotia, jolla on mallinimensä mukaisesti korimittaa 8,2 metriä ja leveyttä peräti 2,5 metriä.

Matkailuvaunun viertä kävellessä tuntuu kuin vaunun kylki ei loppuisi koskaan. Olemme erityisen kookkaan matkailuvaunun vierellä. Erityisen tästä vaunuyksilöstä tekee myös se, että vaunu on kotimaista osaamista ja se, että vaunu on työtunteja säästämättä entisöity upeaksi lopputulokseksi, jossa kaikki toimii ja kaikki on niin kuin joskus silloin 1980-luvun lopulla, kun vaunu oli uudenkarhea ja kenties kateuttakin herättävä ilmestys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuusulan tehtailta

Kaksiakselinen rengastus kannattelee liikkuvaa kotia, jolla on mallinimensä mukaisesti korimittaa 8,2 metriä ja leveyttä peräti 2,5 metriä. Vaunujen leveydet olivat tuolloin vuonna 1988 tyypillisesti korkeintaan 2,3 metriä.

Huippukuntoiseksi entisöity matkailuvaunu valmistui Astron tehtaalta Tuusulan Ruskelassa vuonna 1988. Se oli malliston lippulaiva, ja ainoa koskaan tehty 8200-vaunuyksilö.

– Tämä on tiettävästi kookkain Suomessa koskaan valmistettu matkailuvaunu, vaunun nykyomistaja Saku Veikkolainen taustoittaa.

– Kotimaisen Matkaajan valikoimissa oli yksi yhtä pitkä matkailuvaunujen mallisarja, mutta ne olivat tätä Astroa kapeampia.

Astron takaosan kattoa kiertää matala kaide, jolle on selityksensä. Katolle nimittäin pystyy kiipeämään takaosan tikkaita käyttäen. Katto kestää muutaman puutarhatuolin ja muutaman ihmisen painon, joten katto on omanlaisensa terassialue, jonne ei ihan huonojalkaisella kuitenkaan ole asiaa.

Aikakaudelleen uskollisesti

Sisällä on ainutlaatuinen tunnelma, kuin olisi astunut aikakoneeseen. Kaikki on kuin silloin joskus 1980-luvun lopulla. Beigen väriset sohvakankaat ovat kestäneet hyvin ajan hampaan puraisua, ne ovat nimittäin alkuperäiset! Vain pehmusteet ja taustakankaat on uusittu.

Verhot on tehty uudelleen, mutta laskosverhojen mitat, kangaslaatu ja värimaailma ovat uskollisia vaunun alkuperäiselle tyylille.

Samoin kaapistojen ovien vaaleat siniharmaat uudelleen maalatut pinnat ovat mahdollisimman samaa sävyä kuin ne olivat vuonna 1988.

Väljät sisätilat

Astro 8200 on sisältä uskomattoman väljä. Sisäkorkeutta on niin, ettei 185-senttisen tarvitse varoa pään kattoon kolhaisemista. Lattia on yhtenäinen ja tasainen. Vaunun keskikäytävä on mukavan leveä.

Vaikka vaunun sivuikkunat näyttävät ulkoa päin ja takaosaa lukuun ottamatta pieniltä, siilautuu niistä ja keskellä vaunua sijoitetusta kattoikkunasta miellyttävästi luonnonvaloa sisälle.

Maakuuhuone sijaitsee vaunun etuosassa. Parivuoteella on leveyttä 150 senttimetriä ja se on sijoitettu poikittain. Matala mutta leveä etuikkuna antaa valoa, mutta on tietty varustettu myös yksityisyyttä suovin verhoin. Makuutilat saa eristettyä muusta vaunusta liukuovin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Baarikaappi ovensuussa

Parivuodetta ympäröi useita korkeita kaappeja, katonrajassa on matalammat säilytyskaapit kippiovilla. Kaikki vaunun lokoset on käytetty taiten säilytystilojen hyväksi. Kenties erikoisin säilytystiloista on heti oviaukon tuntumassa oikealla. Katonrajassa on nimittäin peiliseinin ratkaistu ja plyysikankaalla vuorattu baarikaappi, jossa on säilytystilaa kahdeksalle pullolle.

Klassikko-matkailuvaunun esittely on julkaistu kokonaisuudessaan Moottorissa 12/2020.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat