30.5.2016

Kolmekymppinen BMW M3 juhlii sinisessä juhla-asussa

BMW M3 30 Years M3

Katusporttien klassikkonimi, M3, juhlii kolmekymmenvuotista taivaltaan 30 Years M3 -erikoiserällä.

BMW:n legendaarinen katusporttimalli ja nuorten miesten päiväuni, M3, täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Vuonna 1986 esitelty ensimmäinen M3 nousi ikoniseksi urheiluautoklassikoksi sen tuotua aimo annoksen moottoriurheilusta tuttua raakuutta arkiautoon. Juhlavuoden kunniaksi uusin, viidennen sukupolven M3, saa nyt 500 kappaleen erikoiserän.

Suorastaan toisteinen BMW M3 "30 Years M3" noudattelee teknisesti M3 Competition Package -versiota, jolloin tehoja on kasvatettu vakiomalliin nähden 19 hevosvoimalla, kokonaistehojen ollessa 331 kW (450 hevosvoimaa).

BMW M3

Competition Packagen peruja on myös säädettävä M-jousitus, joka on suunniteltu parempaa suorituskykyä ajatellen. Samalla myös alustan muut komponentit, aktiivinen M-tasauspyörästö sekä ajotilojen profiilit ovat saaneet hienosäätöä. Auton vanteet ovat vitsikkäällä mallinumerolla varustetut 20-tuumaiset 666 M-tähtipuolavanteet. Parannusten ansiosta malli ryntää nollasta 100 km/h nopeuteen 0,1 sekuntia perusmallia nopeammin molemmilla vaihteistoversioilla. 7-vaihteisen M-kaksoiskytkinvaihteiston avulla kiihdytys sujuu tasan 4 sekunnissa.

BMW M3 30 Years M3

"30 Years M3" eroaakin Competition Package -varustepaketista lähinnä kosmeettisesti. Ainoa värisävy on kuvissa näkyvä Macao Blue, joka esiteltiin jo alkuperäisen E30-korimallin M3:n kohdalla. Etulokasuojat ovat saaneet juhlamallin logon, minkä lisäksi logoja löytyy kynnyslistoista, kojetaulusta ja erikoisvarusteisista M-urheiluistuimista. Sisäverhoilu on toteutettu Merino-nahalla joko mustan ja "vuononsinisen" tai mustan ja Silverstonen yhdistelmänä.

BMW M3 30 Years M3

Saksassa juhlamalli maksaa noin 10 000 euroa tavallista M3 Competition Packagea enemmän. Mallin myynti alkaa kesällä, sillä tuolloin tulee tasan 30 vuotta ensimmäisen M3:n kauppakirjasta.

BMW M3 30 Years M3
Kojelaudan merkintä kertoo rajoitetusta valmistusmäärästä.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat