2.11.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunnelit ovat suomalaisessa tienrakentamisessa suhteellisen uusi käsite, joten kehitys kehittyy jatkuvasti. Lahden eteläisellä kehätiellä käytössä on alan uusinta osaamista. Lahden eteläinen kehätie sukeltaa Liipolan kaupunginosassa kerrostalojen alle lähes kilometrin mittaiseen tunneliin – tai oikeammin kahteen tunneliin, sillä nelikaistaisen kaupunkimoottoritien molemmille ajoradoille on puhkottu omansa. Rakenteilla ovat kenties Suomen tähänastisista parhaat maantietunnelit. – Olemme koettaneet välttää muualla vastaan tulleet epäkohdat ja tehdä laadukkaampia tunneleita. Kaikki Suomessa tällä hetkellä käytössä olevat tunnelit toimivat, mutta jokaisessa on aina joitain pikkujuttuja, joista voi ottaa oppia, kehätien projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huoltaminen ei pysäytä liikennettä Esimerkiksi tunnelien huoltotoimenpiteet sujuvat nyt muuta liikennettä häiritsemättä, sillä Liipolan tunnelin verhousrakenteeseen pääsee sivuitse huoltokäytäviä pitkin. Tunnelin tekniikkaa voi siis käydä tarkastamassa ilman, että kulkee varsinaisen liikennetunnelin kautta. Vastaava ratkaisu on jo käytössä Tampereen Rantatunnelissa, mutta Lahdessa käytävät ovat tilavampia. – Ykköstiellä ei vastaavia huoltokäytäviä ole lainkaan, eli kun jotain joudutaan tunnelissa tekemään, auto on ajettava huoltolevikkeelle ja vähintään ohituskaista joudutaan sulkemaan, Hämäläinen selvittää Helsinki–Turku-moottoritien tunnelien tukkoisuutta. Yhtenä innovaationa ovat Liipolan sekä sitä lännestä päin ajettaessa edeltävän Patomäen tunnelien suojaukset tulipalojen varalta. Ensin mainitussa tunnelissa asian hoitaa ruiskubetonointi, jälkimmäisessä palonsuojauksena toimivat ylösalaisin käännetyt TT-laatat. Erillisiä palonsuojalevyjä, joita esimerkiksi Hämeenlinnan moottoritietunnelissa on irtoillut, ei siis tarvita. Turhat hälytykset historiaan? Aikaisempia tunneleita ovat kiusanneet myös turhat hälytykset ja niistä aiheutuneet liikennekatkokset. Tähänkin on luvassa parannusta Suomessa ensi kertaa käyttöön otettavan tutkaohjatun häiriöhavaintojärjestelmän myötä. – Täysin häiriötöntä järjestelmää ei varmaankaan pystytä tekemään, mutta uuden järjestelmän pitäisi olla entisiä luotettavampi, Hämäläinen lupaa. Tunnelin ylläpitoa helpottaa myös sen profiili. Esimerkiksi Helsingin Vuosaaren tunneli laskeutuu keskelle päin ja nousee tämän jälkeen ylös, joten tunneliin kertyvää vettä joudutaan poistamaan pumppaamalla. Liipolassa profiili on päinvastainen, eli vesi valuu painovoimaisesti hulevesijärjestelmän kautta ulos tunnelista. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?