2.11.2019 Liikenne Lahden eteläinen kehätie: tunnelien lastentaudeista otettu opiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunnelit ovat suomalaisessa tienrakentamisessa suhteellisen uusi käsite, joten kehitys kehittyy jatkuvasti. Lahden eteläisellä kehätiellä käytössä on alan uusinta osaamista. Lahden eteläinen kehätie sukeltaa Liipolan kaupunginosassa kerrostalojen alle lähes kilometrin mittaiseen tunneliin – tai oikeammin kahteen tunneliin, sillä nelikaistaisen kaupunkimoottoritien molemmille ajoradoille on puhkottu omansa.Rakenteilla ovat kenties Suomen tähänastisista parhaat maantietunnelit.– Olemme koettaneet välttää muualla vastaan tulleet epäkohdat ja tehdä laadukkaampia tunneleita. Kaikki Suomessa tällä hetkellä käytössä olevat tunnelit toimivat, mutta jokaisessa on aina joitain pikkujuttuja, joista voi ottaa oppia, kehätien projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltaminen ei pysäytä liikennettäEsimerkiksi tunnelien huoltotoimenpiteet sujuvat nyt muuta liikennettä häiritsemättä, sillä Liipolan tunnelin verhousrakenteeseen pääsee sivuitse huoltokäytäviä pitkin.Tunnelin tekniikkaa voi siis käydä tarkastamassa ilman, että kulkee varsinaisen liikennetunnelin kautta. Vastaava ratkaisu on jo käytössä Tampereen Rantatunnelissa, mutta Lahdessa käytävät ovat tilavampia.– Ykköstiellä ei vastaavia huoltokäytäviä ole lainkaan, eli kun jotain joudutaan tunnelissa tekemään, auto on ajettava huoltolevikkeelle ja vähintään ohituskaista joudutaan sulkemaan, Hämäläinen selvittää Helsinki–Turku-moottoritien tunnelien tukkoisuutta.Yhtenä innovaationa ovat Liipolan sekä sitä lännestä päin ajettaessa edeltävän Patomäen tunnelien suojaukset tulipalojen varalta.Ensin mainitussa tunnelissa asian hoitaa ruiskubetonointi, jälkimmäisessä palonsuojauksena toimivat ylösalaisin käännetyt TT-laatat. Erillisiä palonsuojalevyjä, joita esimerkiksi Hämeenlinnan moottoritietunnelissa on irtoillut, ei siis tarvita.Turhat hälytykset historiaan?Aikaisempia tunneleita ovat kiusanneet myös turhat hälytykset ja niistä aiheutuneet liikennekatkokset. Tähänkin on luvassa parannusta Suomessa ensi kertaa käyttöön otettavan tutkaohjatun häiriöhavaintojärjestelmän myötä.– Täysin häiriötöntä järjestelmää ei varmaankaan pystytä tekemään, mutta uuden järjestelmän pitäisi olla entisiä luotettavampi, Hämäläinen lupaa.Tunnelin ylläpitoa helpottaa myös sen profiili. Esimerkiksi Helsingin Vuosaaren tunneli laskeutuu keskelle päin ja nousee tämän jälkeen ylös, joten tunneliin kertyvää vettä joudutaan poistamaan pumppaamalla. Liipolassa profiili on päinvastainen, eli vesi valuu painovoimaisesti hulevesijärjestelmän kautta ulos tunnelista.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Juttusarja Lahden kehätiestä Kattava kokonaisuus Lahden eteläisestä kehätiestä on luettavissa Moottorin 30.10. ilmestyvästä numerossa 11/2019. Ilmestymispäivästä lähtien voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Lue juttusarjan muut osat: Osa 1: Lahden eteläinen kehätie: nelostien tietyösumppu poistuu jouluksi Osa 2: Lahden eteläinen kehätie: koko kansan kehäväylä Osa 3: Lahden eteläinen kehätie: vanha väylä rekkojen tukkima Osa 4: Lahden eteläinen kehätie: silta yli koskemattoman korven Osa 5: Lahden eteläinen kehätie: ihmisten ja luonnon suojelua Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”