16.6.2021

Land Rover kokeilee Defenderin sähköistämistä vedyllä vielä tänä vuonna

Jaguar Land Rover vety Defender polttokenno

Jaguar Land Rover on mukana autoalan isossa energiamuunnoksessa, mutta painavat akkuratkaisut eivät välttämättä ole paras ratkaisu Land Roverin malliston sähköistämiseen. Nyt prototyyppivaiheeseen pääsee Defender.

Jaguar Land Rover aikoo testata Land Rover Defenderiin perustuvaa vetypolttokennoautoa vielä tämän vuoden aikana. Yhtiö kertoi asiasta lehdistötiedotteessa, heijastellen aiempia kommentteja, joissa JLR on ilmoittanut tutkivansa vetyä vaihtoehtona akkutekniikalle erityisesti Land Roverin kookkaammissa malleissa.

Land Roverin sisarmerkki Jaguar sähköistyy pikavauhtia, mutta brittimerkkien yhteenliittymä on ollut varovaisempi Land Roverin malliston sähköistämisaikataulun suhteen. Kokonaisuutena JLR pyrkii päästöttömään malistoon 2036 mennessä ja kokonaan hiilineutraaliksi 2039 mennessä.

– Tiedämme, että vedyllä on roolinsa tulevaisuuden voimalinjatarjonnassa eri puolilla kuljetusalaa. Yhdessä akkusähköautojen kanssa vety tarjoaa jälleen yhden paikallispäästöttömän ratkaisun Jaguar Land Roverin malliston tiettyihin tarpeisiin ja vaatimuksiin, kommentoi yhtiön vetypolttokennojen tuotekehityspäällikkö Ralph Clague.

Jaguar Land Rover vety Defender polttokenno

Vetyä pidetään houkuttelevana vaihtoehtona akkupohjaisille täyssähköautoille erityisesti kookkaammissa autoissa, joissa vedyn nopea tankkaustahti ja pitkä toimintamatka yhdistyvät vetyvoimalinjan keveyteen.

Nyt kokeiltavassa Defender-vetypolttokennoprototyypissä on mukana myös valtion rahoittama Advaned Propulsion Centre -tutkimuskeskus, joka tukee projektia 10,1 miljoonan euron apurahalla. JLR:n yhteistyökumppaneina ovat AVL ja ajoneuvojärjestelmiä toimittava Marelli Automotive Systems.

BMW on tuomassa rajoitetun erän X5-katumaastureita vetypolttokennoilla varustettuna 2022 alkaen. BMW:n yhteistyökumppanina vetytekniikassa on Toyota. Toyotan lisäksi vetyyn ovat panostamassa Hyundai, Stellantis-konserni sekä Renault. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess on puolestaan viime päivinä kommentoinut toistuvasti vetyä vastaan, lieventäen sittemmin kantansa koskemaan vain vedyn käyttöä henkilöautoliikenteessä.

Lähde ja kuvat: Jaguar Land Rover

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat