4.1.2024

Langen Lightspeed – 185 hevosvoimaa, 185 kiloa ja 185 kappaletta

Brittiläinen, piensarjoihin erikoistunut moottoripyörävalmistaja Langen on esitellyt Lightspeed-mallin, jonka tekniikka on tuttu Buell-moottoripyöristä.

Vuonna 2018 Manchesterin lähelle perustettu Langen esittelee nyt toisen moottoripyörämallinsa. Langen Lightspeedin strategiset lukemat on helppo muistaa: tehoa 185 hevosvoimaa, painoa 185 kilogrammaa ja ensimmäinen valmistuserä 185 kappaletta. Hinnaksi ilmoitetaan 37 000 puntaa plus arvonlisävero, eli ajoneuvoveroton mutta alvillinen hinta meillä olisi noin 53 000 euroa. Tämä on kuitenkin vasta lähtötaso, sillä jokainen pyörä valmistetaan yksilöllisesti, ja ostaja voi vaikuttaa sekä pyörän väritykseen että varustetasoon. Jos lompakon paine ei tunnu riittävältä, niin vielä on aikaa kerätä pantillisia tölkkejä varallisuuden kartuttamiseksi, sillä ensimmäiset pyörät on tarkoitus luovuttaa asiakkaille vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehopaino-suhde 1:1

Moottorina on Buelleista tuttu, Rotaxin suunnittelema 1190-kuutioinen, 72-asteen sylinterikulmalla varustettu ja nestejäähdytteinen V2. Maksimiteho saadaan 10 600 kierroksella ja 138 newtonmetrin vääntö 8200 kierroksella. Ilmoitettu tehopaino-suhde on siis 1:1, mutta valmistaja ei tarkenna onko kyse kuiva- vain märkäpainosta.

Runko on valmistettu teräsputkesta ja verhoiltu arvokkaasti hiilikuituisilla kateosilla. Etujousitus tulee Öhlinsiltä ja jarruina on Hel Performancen 320-milliset levyt nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Varustukseen kuuluu kaarre-ABS-jarrut, ja järjestelmän toimittaa toinen markkinoiden suurista toimijoista eli Continental. Lightspeedin Euro5+ -hyväksynnästä ja siten rekisteröitävyydestä EU-alueelle ei ole vielä puhuttu mitään. ABS-jarrujen puolesta hyväksyntä onnistuisi, mutta kysymys kuuluu että kuinka kallista on päästöjen hyväksyttäminen näin pienen valmistuserän kohdalla.

Vieläkin eksoottisempi Langen Two Stroke

Tasan vuosi sitten Langen esitteli ensimmäisen mallinsa, Langen Two Stroke -kahvilakilpurin. Sen tekniikka oli vieläkin eksoottisempi, sillä voimanlähteeksi oli hankittu italialaiselta Vins Motorsilta kaksitahtinen, 250-kuutioinen V2-moottori. Tehoksi ilmoitettiin 76 hevosvoimaa ja painoksi vain 120 kilogrammaa. Valmistajan mukaan korkeaviritteisen moottorin käyttökelpoinen kierrosalue alkoi vasta 9 500 kierrokselta ja huippunopeutta luvattiin yli 225 kilometriä tunnissa. Joten uusi Lightspeed on siihen nähden jopa konservatiivinen tuote Langenin valikoimissa.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Langen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat