8.8.2017 Liikenne Lapset ovat taas liikenteessä – aikuinen, muista vastuusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koulujen alkaessa liikenteessä itsenäisesti liikkuvien lasten määrä lisääntyy. Aikuisten on syytä huomioida, että lapsi on liikkuva varoitusmerkki. Peruskoulujen syyslukukausi käynnistyy valtaosassa Suomea tällä viikolla. Koulujen alkaminen tuo liikenteeseen paljon lapsia, jotka eivät ole aiemmin liikkuneet itsenäisesti. Autoilijoiden onkin tärkeää varautua siihen, että lapsi voi tehdä liikenteessä yllättäviä ratkaisuja.Lapsi jää helposti piiloon pensaiden tai toisten autojen taakse. Autoilijan pitää muistaa lähestyä suojatietä varoen ja varautua aina pysähtymään. Suojatien edessä seisovan auton ohittaminen pysähtymättä on anteeksiantamaton teko. – Pysähtyneen auton takana saattaa olla lapsi, vaikka ohittavan auton kuljettaja omasta mielestään näkisikin hyvin suojatielle, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Pieni koko vaikeuttaa myös lapsen omaa havainnointia. Maailma näyttää aivan erilaiselta lapsen silmin alhaalta katsottuna. Tätä aikuinen voi testata menemällä kyykkyyn vilkkaassa liikenneympäristössä, ennen tien ylitystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi kännykkää liikenteeseenSiinä missä älypuhelimen räplääminen ei kuulu auton kuljettajalle, ei lapsenkaan huomiokyvyn kapasiteettia tulisi kuormittaa liikenteessä kännykkään puhumalla, netissä surffaamalla, pelejä pelaamalla tai tekstaamalla. Hyvä yleisohje on, ettei kännykkää käytettäisi liikenteessä liikuttaessa ollenkaan. Realismia kuitenkin on, että puhelin on nykyisin mukana lasten arjessa – myös liikenteessä.– Lapselle tulisi painottaa, ettei kännykkää tarvitse kaivaa esiin samalla hetkellä, kun se alkaa soida – varsinkaan, jos samaan aikaan on ylittämässä tietä, valmistautumassa tien ylitykseen tai ajamassa polkupyörällä, Vesalainen painottaa.Lapsen tulisi etsiä turvallinen paikka, jossa puheluun voi vastata tai soittaa takaisin, jos se ylipäänsä on tarpeellista ennen kotiin pääsyä. Puhelimen käytön liikenteessä tulisi siis aina tapahtua paikallaan oltaessa, turvallisessa paikassa. – Vastaavasti lasta lähestyvän autoilijan on oltava entistä valppaampana, mikäli hän näkee lapsen pitävän kännykkää kädessään, Vesalainen muistuttaa.Vanhemman tehtävä on sopia lasten kanssa kännykänkäytön pelisäännöt liikenteeseen. Erityisen tärkeää on, että aikuiset eivät unohda omaa esimerkkiään. Miksi lapsi ei käyttäisi kännykkää koulumatkallaan, jos näkee vanhempienkin ajavan autoa puhelin kädessään?Lähde: Autoliitto Kuva: Nina Mönkkönen / LiikenneturvaLue lisää koulutielle lähtemisestä:Anna lapselle turvallinen koulutie Valppaana kohti suojatietä Mitä lapset toivoisivat aikuisilta liikenteessä? Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle