5.10.2018 Ajoneuvot Legenda on täällä taas – Aston Martin DB5 ’Bond’ tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jotkut automallit jäävät mieleen toisia paremmin. Hyvä esimerkki tästä on Aston Martin DB5, auto, joka ei vain yksinkertaisesti tunnu vanhenevan koskaan. Se nähdään vuosittain televisiossa niin tutussa, mutta samalla niin salaisessa yhteydessä. Ja koska auto ei tunnu vanhenevan koskaan, on valmistaja hyvällä syyllä aloittamassa tuotannon uudelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nimi on legenda, tuttuakin tutumpi legenda Aston Martin, maailman arvostetuin automerkki, aloitti kuuluisan DB-mallisarjansa vuonna 1950 esittelemällä DB2:n. Kyseisen mallin voisi sanoa määrittäneen koko merkin tulevaisuuden hyvin pitkälle. Sen nimeä ja muotoilullisia yksityiskohtia ovat kantaneet tuhannet Astonit jo miltei 70 vuoden ajan, niin, että nyt mennään sarjassa DB11. Se tosin ei kerro järjestyslukua, sillä väliin mahtuu lukuisia erilaisia kori- ja erikoismalleja. Vuoden 1963 lokakuussa nähtiin DB:n nimeä kantavan mallisarjan viides jäsen, kun DB5 koki ensi-iltansa Lontoossa, arvostetulla Earl’s Courtin alueella järjestetyssä autonäyttelyssä. Auto perustuu monilta osin edeltäjäänsä DB4:ään, mutta on silti oma mallinsa, ja sanalla sanoen hyvin menestynyt. Valmistaja muun muassa kehuu sitä ’maailman kuuluisimmaksi autoksi’. Tämän mittaluokan kuuluisuuteen ja arvostukseen DB5:n siivitti sen esiintyminen vuoden 1964 elokuvassa 007 ja Kultasormi. Auto sai filmissä paljon ruutuaikaa, eikä Bond säästellyt näyttäviä liikkeitä autollaan. Bond-elokuvassa esiintyy tietysti Bond-henkistä kalustoa, siispä myös Aston on tuunattu agentin tarpeiden mukaisesti. Elokuvassa nähdään, kuinka esimerkiksi vaihdekepin nupin alta paljastuu vähän erilainen ”heittoistuinnappi”, jolla saisi ei-toivotut matkustajat ulos autosta. Lisäksi vasemman suuntavilkun alta on tiukemmassa tilanteessa paljastettavissa konekivääri. Vastaavasti tulelta suojautumiseen voisi käyttää takaikkunan eteen nousevaa luodinkestävää suojaa. Kultasormi ei suinkaan jäänyt ainoaksi Bondiksi, jossa DB5 on nähty. Se onkin esiintynyt peräti kuudessa elokuvasarjan filmissä, viimeisimpinä Skyfall vuodelta 2012 sekä vuoden 2015 tuotannon Spectre. Itse elokuva-auto, rekisteritunnukseltaan BMT 216A, on monien muiden Bond-kulkuneuvojen tapaan yleisön nähtävillä London Film Museumissa, joka sijaitsee Lontoon Covent Gardenissa. Eikä siinä kaikki, sillä innokkaille rakentajille on tarjolla DB5:n LEGO-sovitus. Tämä kaikilla herkuilla varustettu 34-senttinen malli irtoaisi verkkokaupasta 149 dollarin hintaan. Huominen ei koskaan kuole Aston Martin DB5 on sympaattisen näköinen auto. Edeltäjään verrattuna auton muotoilun voisi sanoa kehittyneen; siksihän se tehtiinkin. 55 vuotta sitten italialaiskoriräätälin, milanolaisen Carrozzeria Touring Superleggeran kynästä lähteneen urheiluauton muodoista on löydettävissä myös nyky-Astonille erittäin tyypillisiä piirteitä, tärkeimpinä nimenomaan maski ja ajovalot. DB4:ään verrattuna ulkonäöllistä kehitystä oli tapahtunut ainakin juuri ajovalojen kohdalla; ne upotettiin nyt ensimmäistä kertaa keulaan niin, että niissä ei ollut paksuja kromikehyksiä ja ne olivat nyt pyöreän sijaan elliptiset. Myös listojen käyttö ympäri koria oli muuttunut aavistuksen ’siistimmäksi’. Nämä pikku yksityiskohdat tekivät DB5:stä varsinaisen urheiluautojen edelläkävijän muotoilun osalta. 007 ja kultainen silmä Coupé ei ollut suinkaan ainoa DB5:n korimallivaihtoehdoista, sitä siis tehtiin myös avokattoisena Volante-versiona sekä muutamia kappaleita hyvin eksoottisena Shooting Brake -farmarina. Mainittakoon, että tämän seuraajalla, DB6:lla, joka on ulkonäöllisesti hyvin lähellä DB5:tä, on silläkin oma roolinsa Britannian lähihistoriassa. Nimittäin juuri sellainen, avokattoisena, palveli Williamin ja Katen kuninkaallisissa häissä hääautona vuonna 2011. Vaikea sanoa, kumpi näistä autoista on sitten useammin piirtynyt TV-vastaanottimiin ympäri maailman. DB6:n jälkeen Aston Martinin muotoilun suunta kääntyi kohti 1970-luvun kulmikkaampaa tyylisuuntaa. Sitä edusti jo esimerkiksi 1967 esitelty DBS. Erinomaisen muotoilun lisäksi myös tekniikan puolella oltiin kehityksessä mukana. Voimalinjassa vedon moottorilta pyörille välitti ensisijaisesti saksalaisen luottovalmistajan ZF:n viisivaihteinen, täysin synkronoitu manuaalivaihteisto. Toinen, ehkä vähemmän sporttinen vaihtoehto oli kolmivaihteinen automaatti. Tämä varttuneempien kartanonherrojen suosikki oli puolestaan amerikkalaisen Borg-Warnerin käsialaa. Spectren kuvauksista Lontoon Whitehallista. Voimanlähde oli sekin edeltäjiin verrattuna kehittynyt. DB5:tä kuljetti varsin hienostunut nelilitrainen rivikuutonen, joka kolmella SU-kaasuttimellaan ja 282 hevosvoiman tehollaan kuljetti tätä 4,5-metristä ja puolitoistatonnista urheiluautoa mukavasti. Kiihdytys nollasta sataan hoitui noin seitsemässä sekunnissa ja nopeusmittariin saattoi helposti kiertyä lukema 230 km/h. 15-tuumaisten vanteiden uumenista löytyivät levyjarrut, aikanaan hyvin tehokkaat sellaiset. ’Ylellisyysvarusteista’ mainittakoon sähköiset ikkunannostimet. Nyt siis tästä kaikesta 60-luvun tyylikkyydestä on luvassa iloksemme täydellinen replika. Bondin avulla takaisin Jos Aston Martin DB5:n suuren arvostuksen yksi kulmakivistä 50 vuotta sitten oli ’autopäärooli’ Bond-leffassa, ei elokuvateollisuuden merkitystä voi nytkään väheksyä. Uustuotantoinen DB5 on nimittäin syntymässä Aston Martinin ja Bond-tuotantoyhtiö EON Productionsin yhteistyönä. Tästä yhteistyöstä, ei pelkästään tässä nimenomaisessa projektissa, vaan myös kaikissa elokuvissa Aston Martin on johtajansa Andy Palmerin mukaan erittäin ylpeä, ja syystäkin. Alkuperäisen DB5:n sisusta ilman Bond-lisävarusteita. 2000-luvun DB5:t tulevat ulkoa näyttämään 60-luvulla valmistettuihin verrattuna identtisiltä, eikä sisätilojen nahasta, puusomisteista, pyöreistä mittareista tai kolmipuolaisesta puuratistakaan ole luovuttu. Tämä kaikki on tuttua 60-luvun urheiluautoista, ja nyt jo hauskan nostalgista. Sen sijaan pieniä, sangen kevyitä, viilauksia on tullut tiettyihin teknisiin ratkaisuihin, valmistajan mukaan laadun ja luotettavuuden nimissä. Mutta kuten sanottu, kaikki näkyvät osat, myös moottori, ovat täysin autenttisia, eikä perinteikkään italialaismuotoilijan veistoksesta ole siis mennyt viiltoakaan hukkaan. Eräs piirre erottaa tämän Goldfinger DB5:ksi nimetyn replikan aikaisemmasta sarjatuotantoisesta mallista; se todella on James Bondin, salaisen agentin auto, niine namiskoineen ja salaisine toimintoineen. Niistä ominaisuuksista DB5 Goldfingerin suunnittelussa vastaa luonnollisesti Chris Corbould, Oscar-palkittu Bond-elokuvien erikoistehostemies. Myös ulkoväri on jokaisessa valmistettavassa Goldfingerissa sama kuin elokuvissa, suomentuen ’Hopeakuusenharmaaksi’. Kaikki Goldfingerit myös valmistetaan alkuperäisessä paikassaan. Tämä sijaitsee Buckinghamshiren kreivikunnassa Newport Pagnellin pikkukaupungissa, jossa ennen sijaitsivat Aston Martinin tehtaat. Nykyään paikkakunnalla sijaitsee Aston Martin Works, siihen kuuluvat myynti, huolto sekä suuri koripaja, ja siellä hoidetaan myös erikoismallien valmistus. Newport Pagnell on lyhyesti sanottuna Aston-fanien pyhiinvaelluskohde. Yhtä kaikki, auton ostaja voi siis täysin oikeutetusti kehuskella omistavansa ihka oikean James Bondin auton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähemmän enemmällä Tässä vaiheessa monia varmasti kiinnostaisi tieto auton saatavuudesta. Täytyy ensiksi vähän harmitella tämänkaltaisten autojen vähäisiä tuotantomääriä. Niihin kun panostetaan paljon aikaa ja rahaa ja ne saavat sitäkin enemmän huomiota; vaivaisen 25 kappaleen tuotantomäärän vuoksi. "Tavallinen" Aston Martin DB5. Täytyy toki jaksaa muistaa, että sehän juuri tekee niistä erikoismalleja, ja että aivan jokaisella ei ole varaa sijoittaa autoon kolmen miljoonan punnan edestä rahaa. Se saattaa toki hidastaa ostoaikeita yhdessä Aston Martinin ilmoituksen kanssa, että auto ei ole katulaillinen. Todellakin, vuonna 1964, uusi kovakattoinen DB5 irtosi liikkeestä Britanniassa 4 175 punnan hintaan. 55 vuotta myöhemmin, pyynti on 2,75 miljoonaa ilman veroja. Vaikka näitä lukuja ei suoraan voikaan verrata, on Bond-leimoilla varustettu erikoiserä varmasti jokaisen pennyn arvoinen. Ja niin arvokas, ettei sitä haluta myydä ollenkaan katulaillisena. Tulevat onnelliset omistajat tulevat siis pyörimään Goldfingereillään lähinnä keräilyautotapahtumissa ja kenties ulkoiluttavat omiaan rataosuuksilla. Aston Martin DB5:tä valmistettiin vuosina 1963 – 1965 yhteensä 1 059 kappaletta. Goldfinger DB5:n myynnin olisi tarkoitus alkaa vuonna 2020. Uustuotannossa valmistetaan 28 lisäkappaletta, joista nuo 25 ensimmäistä menevät asiakkaille mainittuun 2,75 miljoonan punnan verottomaan hintaan, yksi Aston Martinin museoon, yksi EON Productionsille ja yksi hyväntekeväisyyshuutokauppaan. Katsotaan, mihin hinta tuolloin pääseekään kipuamaan. Rahkeita ainakin riittää. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Aston Martin Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe