5.2.2018 Liikenne Lentoliikenteen tulevaisuus: Atlantin yli puolessa tunnissa ilman lentäjää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finavia ennustaa, että lentoliikenteessä nähdään seuraavien vuosikymmenien aikana merkittäviä muutoksia. Uuden tekniikan käyttöönotto matkustajalentokoneisiin vie aikaa, sillä turvallisuus on ilmailualalla tärkeintä. Finavia kuitenkin on lähes varma siitä, että tulevaisuudessa tullaan näkemään esimerkiksi ikkunaton ja lentäjätön matkustajakone, joka kulkee huomattavasti nopeammin kuin tämän päivän lentokoneet.Lentotekniikasta tohtoriksi väitellyt Jussi Aaltonen Tampereen teknillisestä yliopistosta kommentoi matkustajalentokoneiden uusimpia tuulia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLennolle ilman lentäjääEnsimmäinen puhtaasti autonominen lento tehtiin jo 90-luvulla, ja niitä lennetään jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Matkustajalennoista ei kuitenkaan vielä ole kyse.– Teknisesti matkustajakoneita voitaisiin lentää ilman lentäjää, mutta kehitystä jarruttavat sekä ilmailulainsäädäntö että psykologiset seikat. Väittäisin, että olemme 2030-luvun paremmalla puolella, kun yhteiskunta on valmis tällaiseen uudistukseen, Aaltonen sanoo.Hän vertaa ilmailua raideliikenteeseen, jossa ilman kuljettajaa kulkevat junat ja metrot tulivat käyttöön ensi kertaa vasta parikymmentä vuotta sen jälkeen, kun se olisi ollut teknisesti mahdollista.Ei inhimillisiä virheitäSuurin hyöty ilman lentäjää kulkevissa lennoissa ei liity Aaltosen mukaan työvoimakustannusten säästöihin vaan turvallisuuteen: oikein suunniteltu kone ei tee inhimillistä virhettä. Uusimmissa matkustajakoneissa automatiikka hoitaa jo nyt suuren osan rutiininomaisista tehtävistä.– Inhimillisen erehdyksen vaara on aina olemassa, ja esimerkiksi Keski-Euroopan ja Yhdysvaltojen ilmatilassa on tällä hetkellä melkoinen ruuhka. Lentoliikenteessä onnettomuuksia sattuu, vaikkakin suurin osa niistä on ”läheltä piti” –tilanteita, Aaltonen sanoo.Atlantin yli puolessa tunnissaKanadalainen insinööri Charles Bombardier on Finavian mukaan kehitellyt Skreemr-nimistä yliäänikonetta, joka pystyisi ylittämään Atlantin valtameren vain noin puolessa tunnissa. Saman miehen tuoreempi idea on vieläkin nopeampi: Antipode-kone lentäisi kantorakettien avulla Lontoosta New Yorkiin vain 11 minuutissa.Yliäänikone tarkoittaa ääntä nopeammin lentävää konetta. Äänen nopeus on merenpinnan tasolla hieman yli 1200 kilometriä tunnissa ja putoaa lentokorkeuden kasvaessa. Maailmassa on ollut kaksi kaupallisessa matkustajakäytössä ollutta yliäänistä matkustajakonetta: Concorde ja Tupolev Tu-144.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmia melu ja hintaYliäänikoneiden ongelmia ovat Finavian mukaan äänivallin rikkoutumisesta aiheutuva melu ja lentämisen taloudellisuus.– Lentonopeutta on haluttu kasvattaa jo pitkään, ja ääntä nopeampia hävittäjiä on kehitetty 50-luvulta lähtien. Nopeuden kasvattamista hillitsee kuitenkin hinta. Nopeasti lentäminen on huomattavan kallista, sillä polttoainetta kuluu paljon. Siihen ei ole löydetty ratkaisua, Aaltonen sanoo.Lentokone ilman ikkunoitaTulevaisuuden lentokoneessa ei Finavian mukaan välttämättä ole ikkunoita, vaan ikkunat ja sisäverhoilulevyt voidaan mahdollisesti korvata näytöillä. Niille voidaan heijastaa esimerkiksi ulkopuolella näkyvää maisemaa. Finavia kertoo, että muutoksella rungosta saataisiin kevyempi, jolloin kone kuluttaisi vähemmän polttoainetta.– Näytöillä päästäisiin eroon ikkunoista, jotka ovat kalliita toteuttaa ja joiden kuntoa on valvottava. Tämä muutos saattaa olla edessä hyvinkin pian, sillä näyttöjen teknologia kehittyy juuri nyt huimaa vauhtia, Aaltonen kertoo.Lähde: Finavia Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Lentoliikenteen tulevaisuus: Lontoosta New Yorkiin 2,5 tunnissa? Mikä matkustajalentokone on turvallinen? Finnair jälleen yksi turvallisimmista lentoyhtiöistä – kattava tutkimus paljastaa lentoyhtiöiden erot Turvallisesti lentäen – 4 yllättävää faktaa lentoturvallisuudesta Kukaan ei kuollut suihkukoneessa: 2017 oli kaupallisen lentoliikenteen historian turvallisin vuosi Helsinki–Vantaan lentoasemalle uusi matkustajaennätys – satojen miljoonien investoinnit Matkailija, karta näitä lentoyhtiöitä! Trafi: Uusia suosituksia lentoturvallisuuden lisäämiseksi Itämerellä Lentovuosi 2017 alkoi matkustajaliikenteessä turvallisesti Lentokoneiden laserhäirintä lisääntynyt myös Suomessa Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja