5.2.2018 Liikenne Lentoliikenteen tulevaisuus: Atlantin yli puolessa tunnissa ilman lentäjää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finavia ennustaa, että lentoliikenteessä nähdään seuraavien vuosikymmenien aikana merkittäviä muutoksia. Uuden tekniikan käyttöönotto matkustajalentokoneisiin vie aikaa, sillä turvallisuus on ilmailualalla tärkeintä. Finavia kuitenkin on lähes varma siitä, että tulevaisuudessa tullaan näkemään esimerkiksi ikkunaton ja lentäjätön matkustajakone, joka kulkee huomattavasti nopeammin kuin tämän päivän lentokoneet.Lentotekniikasta tohtoriksi väitellyt Jussi Aaltonen Tampereen teknillisestä yliopistosta kommentoi matkustajalentokoneiden uusimpia tuulia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLennolle ilman lentäjääEnsimmäinen puhtaasti autonominen lento tehtiin jo 90-luvulla, ja niitä lennetään jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Matkustajalennoista ei kuitenkaan vielä ole kyse.– Teknisesti matkustajakoneita voitaisiin lentää ilman lentäjää, mutta kehitystä jarruttavat sekä ilmailulainsäädäntö että psykologiset seikat. Väittäisin, että olemme 2030-luvun paremmalla puolella, kun yhteiskunta on valmis tällaiseen uudistukseen, Aaltonen sanoo.Hän vertaa ilmailua raideliikenteeseen, jossa ilman kuljettajaa kulkevat junat ja metrot tulivat käyttöön ensi kertaa vasta parikymmentä vuotta sen jälkeen, kun se olisi ollut teknisesti mahdollista.Ei inhimillisiä virheitäSuurin hyöty ilman lentäjää kulkevissa lennoissa ei liity Aaltosen mukaan työvoimakustannusten säästöihin vaan turvallisuuteen: oikein suunniteltu kone ei tee inhimillistä virhettä. Uusimmissa matkustajakoneissa automatiikka hoitaa jo nyt suuren osan rutiininomaisista tehtävistä.– Inhimillisen erehdyksen vaara on aina olemassa, ja esimerkiksi Keski-Euroopan ja Yhdysvaltojen ilmatilassa on tällä hetkellä melkoinen ruuhka. Lentoliikenteessä onnettomuuksia sattuu, vaikkakin suurin osa niistä on ”läheltä piti” –tilanteita, Aaltonen sanoo.Atlantin yli puolessa tunnissaKanadalainen insinööri Charles Bombardier on Finavian mukaan kehitellyt Skreemr-nimistä yliäänikonetta, joka pystyisi ylittämään Atlantin valtameren vain noin puolessa tunnissa. Saman miehen tuoreempi idea on vieläkin nopeampi: Antipode-kone lentäisi kantorakettien avulla Lontoosta New Yorkiin vain 11 minuutissa.Yliäänikone tarkoittaa ääntä nopeammin lentävää konetta. Äänen nopeus on merenpinnan tasolla hieman yli 1200 kilometriä tunnissa ja putoaa lentokorkeuden kasvaessa. Maailmassa on ollut kaksi kaupallisessa matkustajakäytössä ollutta yliäänistä matkustajakonetta: Concorde ja Tupolev Tu-144.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmia melu ja hintaYliäänikoneiden ongelmia ovat Finavian mukaan äänivallin rikkoutumisesta aiheutuva melu ja lentämisen taloudellisuus.– Lentonopeutta on haluttu kasvattaa jo pitkään, ja ääntä nopeampia hävittäjiä on kehitetty 50-luvulta lähtien. Nopeuden kasvattamista hillitsee kuitenkin hinta. Nopeasti lentäminen on huomattavan kallista, sillä polttoainetta kuluu paljon. Siihen ei ole löydetty ratkaisua, Aaltonen sanoo.Lentokone ilman ikkunoitaTulevaisuuden lentokoneessa ei Finavian mukaan välttämättä ole ikkunoita, vaan ikkunat ja sisäverhoilulevyt voidaan mahdollisesti korvata näytöillä. Niille voidaan heijastaa esimerkiksi ulkopuolella näkyvää maisemaa. Finavia kertoo, että muutoksella rungosta saataisiin kevyempi, jolloin kone kuluttaisi vähemmän polttoainetta.– Näytöillä päästäisiin eroon ikkunoista, jotka ovat kalliita toteuttaa ja joiden kuntoa on valvottava. Tämä muutos saattaa olla edessä hyvinkin pian, sillä näyttöjen teknologia kehittyy juuri nyt huimaa vauhtia, Aaltonen kertoo.Lähde: Finavia Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Lentoliikenteen tulevaisuus: Lontoosta New Yorkiin 2,5 tunnissa? Mikä matkustajalentokone on turvallinen? Finnair jälleen yksi turvallisimmista lentoyhtiöistä – kattava tutkimus paljastaa lentoyhtiöiden erot Turvallisesti lentäen – 4 yllättävää faktaa lentoturvallisuudesta Kukaan ei kuollut suihkukoneessa: 2017 oli kaupallisen lentoliikenteen historian turvallisin vuosi Helsinki–Vantaan lentoasemalle uusi matkustajaennätys – satojen miljoonien investoinnit Matkailija, karta näitä lentoyhtiöitä! Trafi: Uusia suosituksia lentoturvallisuuden lisäämiseksi Itämerellä Lentovuosi 2017 alkoi matkustajaliikenteessä turvallisesti Lentokoneiden laserhäirintä lisääntynyt myös Suomessa Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”