25.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotusaineet ovat mystinen aihe, johon liittyy paljon uskomuksia ja luottoa vanhaan tuttuun. SMAT ja DAT ovat tärkeitä lyhenteitä kiillotusaineiden käytön ymmärtämiseksi. Kuten viime viikolla totesimme, kiillottamisen tärkeimmät muuttujat ovat kiillotusaineet ja -laikat. Erilaisten aineiden ja laikkojen hyödyntäminen on taitavan kiillottajan merkki. Sopivan yhdistelmän valitseminen lähentelee toisinaan taidetta, mutta perusteet on hyvä hallita.Tämän viikon aiheena ovat siksi kiillotusaineet. Näillä tarkoitetaan erittäin hienoja hiomatahnoja, jotka poistavat materiaalia maali- tai lakkapinnasta. Kiillottamisen tarkoituksena on poistaa riittävästi materiaalia, jotta pienet naarmut poistuvat. Tässä artikkelissa käsitellään vain oikeita kiillotusaineita, joilla on tarkoitus poistaa maali- tai lakkapintaa.Primer on Gyeonin viimeistelykiillotusaine, jolla on yksi erityinen piirre. Sen ainejäämiä ei ole välttämätöntä pyyhkiä rasvanpoistoaineella pois kiillotuksen jälkeen, jos tarkoituksena on levittää saman valmistajan pinnoite.Kiillotusaineisiin eivät kuulu minkäänlaiset vahat tai suojatuotteita sisältävät All-In-One -tuotteet. Jälkimmäisellä tarkoittaa aineita, jotka puhdistavat, hiovat hienosti, täyttävät mikronaarmua ja suojaavat pintaa. Nämä eivät kuitenkaan ole maalipinnan koneellista kiillottamista vaan enemmänkin maalipinnan virheiden väliaikaista piilottamista.Naarmuja ei siis oikeasti kiillotettaessa peitetä, jotta ne eivät pesujen myötä palaa näkyviin. Uusia naarmuja maalipintaan saattaa toki syntyä. Kiillotusaineen maskaavuus, eli kyky peittää ja täyttää naarmuja, on kuitenkin epätoivottu ominaisuus. Se vain hankaloittaa pinnan tarkastelua kiillotuksen aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiillotusaineet: karkeus on tärkein tietoKiillotusaineita useita eri karkeuksia, joilla säädetään leikkaavuutta. Tästä puhuttiin jo viime viikolla, sillä se on myös kiillotuslaikan ominaisuus. Leikkaavuudella tarkoitetaan sitä kuinka nopeasti maalipintaa poistuu työstettäessä.Gyeonin kiillotusaineisiin on merkitty leikkaavuus (cut) ja viimeistely (finish). Kuvan Polish on sarjan keskimmäinen kiillotusaine.Kuten kiillotuslaikankin tapauksessa, myös kiillotusaineen leikkaavuus on valitettavasti lähes suoraan verrannollinen siihen kuinka suuri riski on jättää epätoivottuja ja rumia hologrammeja jälkeensä. Leikkaavuutta tarvitaan haluttaessa poistaa maalipinnasta naarmuja, mutta kauniin lopputuloksen aikaansaamiseksi vaaditaan erittäin hienoja ja vähän leikkaavia viimeistelykiillotusaineita.Tästä syystä jokaisella kiillotusaineita valmistavalla yrityksellä on useita erilaisia vaihtoehtoja. Lähes aina yhden auton kiillottamiseen käytetään useampaa tahnaa. Poikkeuksena on jos tarkoituksella tyydytään parhaaseen yhdellä aineella, eli kiillotusvaiheella, saavutettavaan jälkeen. Aineet jaetaan tavallisesti hienosta (englanniksi esim. fine, final polish) karkeisiin (englanniksi esim. cutting, heavy cut, compound).Schollin kiillotusainesarja kattaa suuren määrän erilaisia kiillotusaineita erilaisiin tilanteisiin. Osa soveltuu paremmin erittäin koville lakkapinnoille ja toisissa on poikkeuksellisen paljon liukastetta tahmaavia pintoja varten. Vaihtoehtojen määrä saattaa hirvittää alussa, mutta se tarjoaa paljon mahdollisuuksia.Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Pelkästään kiillotusaineen leikkaavuuden lukeminen purkin kyljestä ei riitä. Kiillotusaineen karkeus saattaa myös muuttua kiillotuksen aikana ja tästä syystä on ymmärrettävä englanninkieliset lyhenteet SMAT ja DAT.SMAT ja DAT - hajoaako partikkeli?Näistä kahdesta ehkä hieman perinteisempi on DAT eli Diminishing Abrasive Technology. Tämä tarkoittaa hajoaviin hioma-aineisiin pohjautuvaa ainetta. DAT-aineessa hiomapartikkeli on siis alussa karkeampaa, mutta se pilkkoutuu pienempiin hiukkasiin kiillotustyön edetessä. Nämä on osattava ajaa oikealla tavalla loppuun asti, jotta hiukkaset pilkkoutuvat oikein ja hyvä lopputulos saavutetaan.Gyeonin leikkaavin kiillotusaine on nimeltään Compound ja perustuu kiillotuksen aikana hajoaviin partikkeleihin. Tämä teknologia on englanninkieliseltä lyhenteeltään DAT.Hieman uudempaa tekniikkaa edustaa Super Micro Abrasive Technology, joka lyhennetään SMAT. Näihin lukeutuvat erittäin pienillä hiomapartikkeleilla toteutetetut kiillotusaineet. Äärimmäisen pieniä partikkeleita tärkeämpää on ymmärtää, että SMAT-aine ei pilkkoudu kiillotuksen aikana. Hiovat partikkelit pysyvät koko ajan samankokoisina. Tästä syystä SMAT-aineella kiillotuksen voi lopettaa milloin tahansa, mutta koneen käyttö viimeisellä vedolla korostuu.On makuasia kumpaa suosii, mutta on äärimmäisen tärkeää tietää ja ymmärtää aineen toiminta. Muuten hieno lopputulos on tuurin kauppaa eikä suinkaan osaamisesta kiinni. Ensi viikolla tartutaan vihdoin kiillotuskoneeseen ja käydään läpi kuinka sitä käytetään. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Katso myös muut autonhoitojutut sarjastamme!Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?