25.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotusaineet ovat mystinen aihe, johon liittyy paljon uskomuksia ja luottoa vanhaan tuttuun. SMAT ja DAT ovat tärkeitä lyhenteitä kiillotusaineiden käytön ymmärtämiseksi. Kuten viime viikolla totesimme, kiillottamisen tärkeimmät muuttujat ovat kiillotusaineet ja -laikat. Erilaisten aineiden ja laikkojen hyödyntäminen on taitavan kiillottajan merkki. Sopivan yhdistelmän valitseminen lähentelee toisinaan taidetta, mutta perusteet on hyvä hallita.Tämän viikon aiheena ovat siksi kiillotusaineet. Näillä tarkoitetaan erittäin hienoja hiomatahnoja, jotka poistavat materiaalia maali- tai lakkapinnasta. Kiillottamisen tarkoituksena on poistaa riittävästi materiaalia, jotta pienet naarmut poistuvat. Tässä artikkelissa käsitellään vain oikeita kiillotusaineita, joilla on tarkoitus poistaa maali- tai lakkapintaa.Primer on Gyeonin viimeistelykiillotusaine, jolla on yksi erityinen piirre. Sen ainejäämiä ei ole välttämätöntä pyyhkiä rasvanpoistoaineella pois kiillotuksen jälkeen, jos tarkoituksena on levittää saman valmistajan pinnoite.Kiillotusaineisiin eivät kuulu minkäänlaiset vahat tai suojatuotteita sisältävät All-In-One -tuotteet. Jälkimmäisellä tarkoittaa aineita, jotka puhdistavat, hiovat hienosti, täyttävät mikronaarmua ja suojaavat pintaa. Nämä eivät kuitenkaan ole maalipinnan koneellista kiillottamista vaan enemmänkin maalipinnan virheiden väliaikaista piilottamista.Naarmuja ei siis oikeasti kiillotettaessa peitetä, jotta ne eivät pesujen myötä palaa näkyviin. Uusia naarmuja maalipintaan saattaa toki syntyä. Kiillotusaineen maskaavuus, eli kyky peittää ja täyttää naarmuja, on kuitenkin epätoivottu ominaisuus. Se vain hankaloittaa pinnan tarkastelua kiillotuksen aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiillotusaineet: karkeus on tärkein tietoKiillotusaineita useita eri karkeuksia, joilla säädetään leikkaavuutta. Tästä puhuttiin jo viime viikolla, sillä se on myös kiillotuslaikan ominaisuus. Leikkaavuudella tarkoitetaan sitä kuinka nopeasti maalipintaa poistuu työstettäessä.Gyeonin kiillotusaineisiin on merkitty leikkaavuus (cut) ja viimeistely (finish). Kuvan Polish on sarjan keskimmäinen kiillotusaine.Kuten kiillotuslaikankin tapauksessa, myös kiillotusaineen leikkaavuus on valitettavasti lähes suoraan verrannollinen siihen kuinka suuri riski on jättää epätoivottuja ja rumia hologrammeja jälkeensä. Leikkaavuutta tarvitaan haluttaessa poistaa maalipinnasta naarmuja, mutta kauniin lopputuloksen aikaansaamiseksi vaaditaan erittäin hienoja ja vähän leikkaavia viimeistelykiillotusaineita.Tästä syystä jokaisella kiillotusaineita valmistavalla yrityksellä on useita erilaisia vaihtoehtoja. Lähes aina yhden auton kiillottamiseen käytetään useampaa tahnaa. Poikkeuksena on jos tarkoituksella tyydytään parhaaseen yhdellä aineella, eli kiillotusvaiheella, saavutettavaan jälkeen. Aineet jaetaan tavallisesti hienosta (englanniksi esim. fine, final polish) karkeisiin (englanniksi esim. cutting, heavy cut, compound).Schollin kiillotusainesarja kattaa suuren määrän erilaisia kiillotusaineita erilaisiin tilanteisiin. Osa soveltuu paremmin erittäin koville lakkapinnoille ja toisissa on poikkeuksellisen paljon liukastetta tahmaavia pintoja varten. Vaihtoehtojen määrä saattaa hirvittää alussa, mutta se tarjoaa paljon mahdollisuuksia.Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Pelkästään kiillotusaineen leikkaavuuden lukeminen purkin kyljestä ei riitä. Kiillotusaineen karkeus saattaa myös muuttua kiillotuksen aikana ja tästä syystä on ymmärrettävä englanninkieliset lyhenteet SMAT ja DAT.SMAT ja DAT - hajoaako partikkeli?Näistä kahdesta ehkä hieman perinteisempi on DAT eli Diminishing Abrasive Technology. Tämä tarkoittaa hajoaviin hioma-aineisiin pohjautuvaa ainetta. DAT-aineessa hiomapartikkeli on siis alussa karkeampaa, mutta se pilkkoutuu pienempiin hiukkasiin kiillotustyön edetessä. Nämä on osattava ajaa oikealla tavalla loppuun asti, jotta hiukkaset pilkkoutuvat oikein ja hyvä lopputulos saavutetaan.Gyeonin leikkaavin kiillotusaine on nimeltään Compound ja perustuu kiillotuksen aikana hajoaviin partikkeleihin. Tämä teknologia on englanninkieliseltä lyhenteeltään DAT.Hieman uudempaa tekniikkaa edustaa Super Micro Abrasive Technology, joka lyhennetään SMAT. Näihin lukeutuvat erittäin pienillä hiomapartikkeleilla toteutetetut kiillotusaineet. Äärimmäisen pieniä partikkeleita tärkeämpää on ymmärtää, että SMAT-aine ei pilkkoudu kiillotuksen aikana. Hiovat partikkelit pysyvät koko ajan samankokoisina. Tästä syystä SMAT-aineella kiillotuksen voi lopettaa milloin tahansa, mutta koneen käyttö viimeisellä vedolla korostuu.On makuasia kumpaa suosii, mutta on äärimmäisen tärkeää tietää ja ymmärtää aineen toiminta. Muuten hieno lopputulos on tuurin kauppaa eikä suinkaan osaamisesta kiinni. Ensi viikolla tartutaan vihdoin kiillotuskoneeseen ja käydään läpi kuinka sitä käytetään. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Katso myös muut autonhoitojutut sarjastamme!Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?