30.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Honda CB 650 R – korkeammalta ja kovempaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hondalla on tuttu resepti malliuudistuksessa: lisää tehoa ja vähemmän painoa. 650-kuutioinen nakupyörä tarjoaa ajamisen hauskuutta ja helppoutta kohtuullisen edulliseen hintaan. Kun muut valmistajat luottavat keskiluokan nakupyörissään pääasiassa kaksisylinterisiin (KTM, Yamaha MT-07 ja Suzuki) tai kolmisylinterisiin (Triumph, Yamaha MT-09 ja MV Agusta) moottoreihin, niin Honda panostaa yhä korkeammalle kiertävään rivinelosmoottoriin. Ja tekee sen hyvin, ja lisäksi hinta on pystytty puristamaan kilpailukykyiseen 11 000 euroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisäkierroksilla voimaa Moottorille luvataan viisi prosenttia enemmän tehoa ja paino on vähentynyt kuudella kilolla, joten tehopaino-suhde on parantunut merkittävät kahdeksan prosenttia. Lisäksi moottorin urheilullinen luonne korostuu maksimikierrosluvun kasvettua 1000 kierroksella. Suorituskykyä hyödyntääkseen kierroksia on käytettävä reilusti, vaikka Honda ilmoittaakin moottorin vääntävän nyt vahvemmin keskialueella. Teho kasvaa lineaarisesti kierrosten kohotessa ja huipputeho saavutetaan vasta punarajalla 12 000 kierroksen kohdalla. Kevyttoimisten vaihteiston ja kytkimen ansiosta vaihteita on kiva polkea ahkerasti ylös ja alas mutkateillä urheilullisesti edetessä. Koeajopyörään oli asennettu lisävarusteena saatava quickshifter-vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen isommalle vaihteelle. Ominaisuudet tasapainossa Varustetaso on nakupyörän tyyliin sopivasti karun yksinkertainen. Jousitus on perussäädöissään pehmeähkö, mikä on sopiva kompromissi kaupunkiajoon sekä vauhdikkaampaan menoon. Säädettävissä on vain takajousen esijännitys. Kahden etujarrulevyn ja nelimäntäisten radiaalijarrusatuloiden ansiosta hidastuvuus on hyvä ja etujarrun käyttöön riittää joka tilanteessa kahden sormen voimat. Ulkonäkö on entistä kompaktimpi, sillä ajovalo on peräti 97 milliä aiempaa taaempana ja lisäksi takarunkoa on lyhennetty 60 milliä. Pakoputken ulostulo on suunnattu selvästi enemmän ylöspäin, jolloin kuljettajan korviin kantautuu mukava murina ja vaihteiden vaihtaminen korvakuulolta on helppoa. Tärkeintä on kuitenkin ominaisuuksien hyvä tasapaino, jonka ansiosta Hondan suorituskyvystä on helppo nauttia. Honda CB 650 R Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 649 cc Teho: 70 kW (95 hv) / 12 000 r/min Vääntö: 64 Nm / 8500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 810 mm Paino tankattuna: 202 kg Tankki: 15,4 litraa Hinta: 11 190 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Zep Gori ja Francesc Montero Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista