31.12.2022 Ajoneuvot Mazdan wankel tekee pian paluun – moottorin tarkoitus ja toimintaperiaate kokevat mullistuksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi vuosi tuo kiertomäntämoottorin Mazdaan ensi kertaa Skyactiv -aikakaudella. Tällä kertaa sen tehtävänä on jauhaa MX-30 -sähköautoon lisää toimintamatkaa, mutta patenttihakemuksen perusteella toimintaperiaatetta on mietitty muutoinkin aika mielenkiintoisella tavalla uusiksi. Wankel- eli kiertomäntämoottori on mielenkiintoisimpia sovellutuksia, joita polttomoottorista on tehty. Ensimmäinen patentti wankelista on Saksasta 30-luvulta, ja sen jälkeen tämä moottorimuoto on löytänyt paikkansa monenlaisista koneista. Autojen maailmassa esimerkkejä riittää myös, mutta suurimpina tällä saralla nousee esiin kaksi nimeä: NSU ja Mazda.Saksalais- ja japanilaisvalmistajat kehittivät kiertomäntämoottoria yhdessä ja erikseen, ja niiden nimissä ovat useimmat wankelin superlatiivit sekä ennätykset. Näistä kahdesta ainoastaan Mazda on nykyisin omana itsenään olemassa, ja se on myös ainoa autonvalmistaja, joka ei ole wankelia näihin päiviin mennessä unohtanut. Nyt tarina onkin saamassa jatkoa.Mazdan Renesis on viimeisin sarjatuotantoautossa nähty wankel, ja se vauhditti RX-8:aa vuosina 2003 - 2012.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäkilometrejä Mazdan käsikirjastaWankel on hyvä esimerkki siitä, kuinka Mazda haluaa erottua massasta teknologisesti. Japanilaisvalmistaja on sitoutunut vahvasti polttomoottorin kehittämiseen, omilla ratkaisuillaan. Mazda välittää myös sellaisesta asiasta kuin painosta, joka on sähköautojen yleistymisen myötä päässyt monessa tapauksessa pahasti unohtumaan.Sille on siis syynsä, miksi Mazdan historian ensimmäisen sarjatuotantotäyssähköauton, vuodesta 2020 valmistetun MX-30:n 200 kilometrin toimintamatka ei välttämättä lämmitä kaupunkialueiden ulkopuolella. Pitkä toimintamatka vaatii isoa akustoa, mikä taas kasvattaa auton omamassaa, ja tämä ei Mazdalle käy.Kiertomäntämoottori on rakenteellisesti hyvin yksinkertainen, ja lisäksi se on varsin kevyt. Moottorityypin suurimpana haittapuolena on huomattavasti ottomoottoria huonompi hyötysuhde, ja polttoaine maistuukin aika lailla wankelille. Ero korostuu tietysti siinä tilanteessa, jossa wankel ja ottomoottori joutuvat vertailussa vastakkain auton pääasiallisena voimanlähteenä. Tämän vuoksi kiertomäntämoottori ei ole koskaan autoissa laajemmin yleistynyt.Satunnaisemmin käytettävänä range extender -moottorina wankel pääsee kuitenkin hyvin oikeuksiinsa keveytensä ja huomattavan kompaktin kokonsa ansiosta. Yksisylinterisen wankelin ansiosta Mazda MX-30 saa lisää toimintamatkaa edullisesti ja ilman sen suurempaa lisäpainoa. Lisäbonuksena, kun puhutaan sähköautosta, wankelin värinättömyys ja tasaisuus kulkevat hyvin käsi kädessä sähköisen liikkumisen äänettömyyden kanssa. Ratkaisu on suoraan Mazdan käsikirjasta.Range extendereitä on käyttänyt aiemmin esimerkiksi BMW i3 -sähköautossaan. Mazda MX-30:n moottoritilassa on sen verran väljää, että wankelin istutus sinne on ollut varmasti selvää suunnittelupöydältä asti.Patenttihakemus paljastaa outouksiaYhdysvaltalainen autolehti CarBuzz paljasti hiljattain tietoja Mazdan USA:n patentti- ja rekisterihallitukselle (USPTO) jättämästä, extender-wankelia koskevasta patenttihakemuksesta. Tiedot vahvistavat, kuinka Mazda on tehnyt isoja ponnistuksia wankelin hyötysuhteen kasvattamiseksi.Paljon on kiinni ajoituksista, ja niiden optimointiin Mazda onkin huolella ja ajatuksen kanssa keskittynyt. Kiertomäntämoottori on nelitahtinen, ja työkierto alkaa siinäkin luonnollisesti imutahdista. Normaalisti wankelin mäntä ehtii kulkiessaan imutahdista puristustahtiin pyörähtää miltei 180 astetta. Patentin mukaan Mazda on lisännyt siihen puoleenväliin toisen imukanavan suorasuihkutuksella. Sen tehtävä on toimia ikään kuin ahtimena ja lisätä bensiinin ruoaksi ilmaa seokseen, kun moottorilta vaaditaan enemmän tehoa. Pienemmillä kierroksilla se suljetaan.On moottorinohjausyksiköllä toki muitakin tapoja puuttua imutahdin tahdikkuuteen. Mazda on nimittäin tekemässä sähköä jauhavasta apumoottorista sähköavusteisen. Wankelin kampiakselin päähän lisättävä pieni sähkömoottori voi tarpeesta riippuen joko hidastaa tai nopeuttaa männän liiketta imutahdin aikana, muuttaen näin ajoitusta polttoaineenkulutuksen kannalta parhaaseen suuntaan. Apumoottorin apumoottori alleviivaa tämän uuden wankel-sukupolven luonnetta sähköauton range extenderinä, sillä voimansiirron mekaanisena osana ratkaisu aiheuttaisi eittämättä nykäyksiä kulkuun.Wankelin virallisen paluun Mazdan keulalle MX-30:ssa on määrä tapahtua vuoden 2023 alkupuolella. Panostuksen suuruudesta voisi jotenkin päätellä, että ratkaisu ei tulisi jäämään pelkästään omaperäisen sähköcrossoverin yksinoikeudeksi. Tähän asti kaikkien aikojen myydyin kiertomäntämoottorinen on ollut Mazda RX-7 -urheiluauto noin 800 000 kappaleen myynnillään 24 vuoden aikana. Nähtäväksi jää, pääseekö uusi wankel - sähkömoottorit kaverinaan - jossain yhteydessä vastaavaan suosioon tai maineeseen.Lähteet: CarBuzz, Mazda Kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous