14.2.2018

Menestyjän uusi ilme: Mercedes-Benz C-sarja virkistyy

Mercedes-Benz C-sarja

Mercedes ei paljasta vielä ihan kaikkea C-sarjan uusista puolista, mutta luvassa on ainakin lisää älyä ja tyyliä.

Nykyinen W205-korimallin Mercedes-Benz C-sarja on ollut valmistajalleen mainio luku suosikkimallisarjan aikakirjassa. Viime vuonna C-sarjan avaimet luovutettiin uudelle omistajalle 415 000 kertaa ja malli on kisannut suosituimman Mercedeksen tittelistä kaukana faceliftistäkin.

Mercedes-Benz C-sarja

Nyt Mercedes kuitenkin kertoo, että osana Geneven autonäyttelyn mallitulvaa nähdään uudistettu C-sarja sekä sedanina että farmarina. Ulkoisesti muutokset ovat pieniä, mutta onneksi C on päässyt lainaamaan teknologiaa E:n ja S:n parista.

Mercedes-Benz C-sarja

Luonnollisesti etupuskuri on muovattu hiukan uuteen uskoon, mutta samalla etu- ja takavalot ovat saaneet hiukan raikkaamman ilmeen. Multibeam led-valot Ultra Range -kaukovaloilla kuuluvat nyt lisävarustelistalle. Tarjolla on myös AMG Line -varustetaso, joka vaihtaa keulamaskin blingimpään timanttilookkiin.

Mercedes-Benz C-sarja

Sisällä perusasiat pysyvät ennallaan, mutta tarjolla on uusia väri- ja verhoiluvaihtoehtoja. Keskikonsolin 7-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on päivitettävissä 10-tuumaiseksi ja tarjolla on haptisella värinällä varustettu kosketuslevy järjestelmän hallitsemiseksi. Uudistettu mittaristo voidaan päivittää kokonaan digitaaliseksi 12,3-tuumaiseksi näytöksi. Samalla ohjauspyörään tulevat peukaloilla käytettävät hipaisulevyt ja vakionopeudensäätimen hallinta siirtyy osaksi ohjauspyörän nappiarmeijaa. Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink ja matkapuhelimen langaton lataus ovat tuettujen ominaisuuksien listalla.

Mercedes-Benz C-sarja

C-sarjan järjestelmän piirteet ovatkin tuttuja S-sarjasta, mutta E- ja S-sarjoista tuttua kahden näytön lasiohjaamoa ei Celsiukseen ole tulossa. Kyseessä ei ole myöskään uudessa A-sarjassa nähtävä seuraavan sukupolven järjestelmä MBUX.

E-sarjasta on sen sijaan lainattu koko joukko ajoavustimia, jotka yhdessä tuovat autonomian ensiaskeleita C-sarjaan. Active Driving Assist yhdessä kaista-avustimen, kuolleenkulman avustimen ja mukautuvan vakionopeussäätimen kanssa tarkoittaa, että C-sarja pystyy jatkossa seuraamaan edellä ajavaa autoa kaistaviivojen sisällä ja kaistanvaihdot sujuu pelkällä vilkun aktivoimisella. Tarjolle tullee myös etäpysäköinnin mahdollistava ryömitystoiminto älypuhelimen kautta.

Mercedes-Benz C-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvassa voimistuva hybridirintama

Mercedes odottaa ilmeisimmin varsinaisia moottoripaljastuksia Geneven autonäyttelyyn asti, mutta brittiläinen Autocar kertoo luvassa olevan kaksi eri hybridimallia.

C300e ja C300de luottavat samaan 120 hevosvoiman sähkömoottoriin ja entistä suurempaan 13,8 kWh litiumiakkuun, joiden turvin hybridi selviytyy noin 50 kilometrin ajosta pelkän sähkön varassa. Mallien erona on kuitenkin polttomoottori, C300e:n luottaessa bensiiniin ja C300de:n ollessa diesel-versio. Molemmat hybridit saavat Mercedeksen EQ-Power-brändäyksen.

Mercedes-Benz C-sarja

Brittitietojen mukaan muut dieselit ovat 2,0-litraiseen moottoriin perustuvat C200d (150 hv), C220d (195 hv) ja C300d (244 hv). Bensiinimoottoreina nähdään 1,6-litrainen C180 (156 hv), 2,0-litrainen ja EQ-Boost-brändätty kevythybridi C200 (190 hv + 17 hv kickdownin yhteydessä) sekä 2,0-litrainen C300 (244 hv).

Lähteet: Mercedes-Benz, Autocar Kuvat: Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat