29.4.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG SL 43 ja -C43 – neljää pyttyä ruokkii sähköinen ahdin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hopeanuolen tuoreimman painoksen maltillisempi versio ei ole lainkaan vaatimaton teknologisessa mielessä. Samaa tekniikkaa kätkee sisäänsä myös tuoreen C-sarjan AMG 43 -versio, jossa V6 tekee tilaa rivineloselle. Alkuperäisen Mercedes-Benz 300 SL:n henkinen seuraaja, SL, siirtyi kokonaan AMG-tallin vastuulle viime lokakuussa esitellyn tuoreimman painoksen muodossa. Nyt kun V8-moottoroidut SL 55- ja -63 on otettu kunnolla vastaan kaikilla markkina-alueilla, on sopiva aika nelisylinteriselle harmoniamallille. Mitä ilmeisimmin maailma on vuonna 2022 valmis näkemään SL-Mercedeksen muulla kuin V-moottorilla varustettuna. AMG kuitenkin pehmentää ajatusta rivinelosesta SL:n keulalla uudella ahdintekniikalla, joka lainaa Formula ykkösistä, ja johon päästään pureutumaan tässä artikkelissa tarkemmin tuonnempana. Vieläkin tuonnempana selviää, kuinka sama tekniikka istuu sedan- ja farmarimalliseen C-sarjaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyylikin on harmonista Jos rivinelonen – ei tosin ehkä juuri tämä – on yleensä harmonisempi moottorimuoto kuin räyhäävä V8, on näin myös SL 43:n yleisilmeen kohdalla. V8-malleihin verrattuna ainakin etu- ja takapuskurit sekä rengastus ovat silminnähden erilaiset. SL 43 tuntuisi vaalivan enemmän SL-mallisarjan historiaa nimenomaan grand tourerina, kun taas -55 ja -63 keskittyvät urheilupuoleen. SL 43 on myös mukavuuspainotteisempi ja pienempikulutuksinen eli sopii vallan erinomaisesti pidemmillekin matkoille. Myös mikäli SL:nsä haluaa 70-vuotisen perinteen mukaisesti takavetoisena, on tämä 43-versio ainoa mahdollinen. Turboviivettä kitkemässä Turboahtimella varustetulla autolla ajaneet tietävät, mistä turboviiveessä on kyse. Kun kaasua painaa reippaammin, ensin tapahtuu vain vähän, mutta hetken kuluttua tapahtuu paljonkin, eli auto ”potkaisee”. Jotkut pitävät tästä ominaisuudesta, toiset eivät, mutta joka tapauksessa sillä on moottorista riippuen jonkinasteinen kielteinen vaikutus kaasunvasteeseen ja auton kiihtyvyyteen. Mercedeksen etuvetopohjaisista malleista jatkokehitettyjen AMG 45 -mallien kaksilitraista nelipyttyistä onkin nyt päivitetty juuri turboviivettä ajatellen, ennen istuttamista suurikokoisempien SL- ja C43 -mallien keulalle. A45:stä poiketen pitkittäin sijoitettu M139-mylly on ryyditetty 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, josta tarjoillaan virtaa myös sähköahtimelle. Affalterbachin ratkaisu viiveeseen on lajinsa ensimmäinen sähköinen turboahdin. Siinä ahtimeen on integroitu pieni ja sievä, vain 4 sentin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. AMG CLS 53:n suorakuutosessa on myös sähköinen ahdin, mutta se toimii varsinaisen turbon rinnalla kompressoriahtimena. C43 on ensimmäinen kevythybridisoitu suorituskykymalli luokassaan. A-sarjalaisissa AMG 45 -mallin S-versio on 415 hevosvoiman lukemissa maailman tehokkain nelisylinterinen. Sähköahtimella varustetussa SL:ssä teholukemia on kuitenkin tuotu tästä 40 hepan verran alaspäin, asettaen sen nyt 376:een. Tehomäärän lasku lisännee moottorin luotettavuutta vähän pidemmällä aikavälillä – 208 hevosvoiman litrateho 45:ssä on paljon. Lue myös: Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic T – Mukavat matkafarkut Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-AMG C43 4Matic: aiempaa pienempi moottori ei tarkoita hitaampaa menoa Uusi C-sarjalainen aloittaa AMG-taipaleensa C43 -mallilla. Edellispolvessa sama tunnus tarkoitti V6:ta, mutta nyt kehissä on todellakin nelisylinterinen voimanlähde yleisen downsizing-buumin mukaisesti. Samainen sähköahdettu M139 pitkittäin asennettuna ja 48 voltin kevythybridijärjestelmällä myös tästä mallista löytyy, mutta jälleen uutena tehoversiona. C43 nimittäin ylittää juuri hiuksenhienosti 400 hevosvoiman rajan. SL:stä poiketen C on myös nelivetoinen, tosin urheiluhenkeen takavetopainotteisesti. Jatkeena on monista muista AMG-malleista tuttu 9-lovinen kaksoiskytkinlaatikko. Kiihtyvyys nollasta sataan on 4,6 sekuntia, huiput rajoitettuna 250 km/h. C43 T on oikein pirteä perhefarkku. Suorituskyvystä paranee tehdä pari huomiota. Ensinnäkin tehoa on aiempaan kolmilitraiseen V6:een verrattuna nelisenkymmentä heppaa lisää ja kiihtyvyys nollasta sataan on parantunut kolmella kymmennyksellä. Kaasunvasteenkin parantuminen on ilmeinen tosiseikka, niin kuin edellä kävi ilmi. Näennäisesti pliisumman muotoisesta moottorista huolimatta äänimaailman ei anneta jättää kylmäksi. Josseivät pakoputkien avattavat läpätkään auta, on viimeisenä oljenkortena käytettävissä teknisempi AMG Real Performance Sound -järjestelmä. Muilta osin – sekä sisältä että ulkoa – tämä C43-versio painottaa enemmän termiä luxury sport, mutta odotetaanpa kun kuuskolmoset aikanaan eteemme rantautuvat. Lähteet: Mercedes-AMG, Evo.co.uk, Carbuzz Kuvat: Mercedes-AMG Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta AMG-pomo Moers: ”Kun kysyn AMG GT:stä, asiakkaat haluavat nelivedon” 401 hevosvoimainen järkifarkku Mercedes-AMG E 43 AMG-taksi 805 hybridihevosella – Mercedes-AMG GT Concept Aston Martin DBX707 – väitetysti maailman nopein SUV Auto, olet mahtava – Mercedes-AMG GT 63S ja matka Geneveen Eemeli ei kuvia kumartele: Mercedes-AMG EQE 53+ Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa