8.12.2017 Ajoneuvot Mercedes-Benz uudistaa Sprinterin – luvassa sähköä ja internet-yhteensopivuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Sprinterin kolmas sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Mercedes-Benz Sprinterin 3. sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Valmistajan mukaan luvassa on pintasilauksen sijaan perusteellinen uudistus. Toistaiseksi siitä näytetään vain vähän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistuksen suuntaviivoja esiteltiin kuitenkin Stuttgartissa Sprinter Innovation Campus -tapahtumassa. Mercedes-Benz Vans käy yhtiön oman arvion mukaan läpi yhtä historiansa suurinta murrosta, kun perinteinen ajoneuvovalmistaja muuttuu integroitujen kuljetus- ja liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Uusi Sprinter on ensimmäinen automalli, joka edustaa vuonna 2016 ensi kertaa esiteltyä adVANce-filosofiaa, johon kuuluu viisi varsin lennokasta toimintaperiaatetta: digital@vans, solutions@vans, rental@vans, sharing@vans ja eDrive@vans. Sama litania tarkoittaa suomeksi sitä, että binesmahdollisuuksia jahdataan ainakin digitaalisten palvelujen, varusteratkaisujen, vuokrauspalvelujen, julkisen liikenteen ja sähköisen liikkumisen parista. Uusi Sprinter on valmistajansa mukaan täydellisesti internet-yhteensopiva, muunneltava, sähkötoimisen vaihtoehdon tarjoava luokkansa johtotähti. Työjuhtaa kaipaavalle yhdistelmä vaikuttaa lähinnä kiroukselta, mutta autovalmistaja vakuuttaa, että Sprinter on jatkossakin hyötyajoneuvo. – Se on täydellisesti muunneltavissa erilaisiin kuljetusvaatimuksiin ja innovatiivisiin verkostoratkaisuihin. Sprinter on ensimmäinen tämän uuden autoluokan edustaja, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo. Sprinter on kerännyt kiitosta luokassaan laatu- ja vaatimustason osalta ensiesittelystä eli vuodesta 1995 lähtien. Tähän mennessä asiakkaita on yli 130 maassa, ja autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Sprinter on eniten myyty Mercedes-Benzin pakettiautomalli. Verkostoituva hyötyajoneuvo Helmikuussa 2018 virallisesti esiteltävä Sprinter marssittaa valmistajansa mukaan esiin uuden liitettävyyden ja verkostoitumisen tason. Internet-reititin on ensi kertaa integroitu täysin ajoneuvon infrastruktuuriin. – Auton integrointi osaksi teollista esineiden internetiä avaa runsaasti uusia mahdollisuuksia prosessien optimoimiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Tarjolla on kokonaan uusi liitettävyyden taso, joka vastaa asiakkaidemme vaatimuksia ja vaihtelevia liiketoimintamalleja, Sprinterin projektijohtaja Dr Ulf Zillig korostaa. Digitalisaation ja kaupungistumisen kaltaiset megatrendit haastavat kuljetuspalvelut ja niiden tarjoajat. Esimerkiksi voidaan nostaa vaikkapa kuriiri-, pikalähetys- ja pakettipalvelu, jossa toimitusajat kiristyvät ja kustannuspaineet kasvavat. Online-tilaukset on toimitettava perille jo seuraavana päivänä ja elintarviketilaukset saman päivän aikana. Lisäksi palvelujen tarve kasvaa koko ajan, sillä kansainvälisen nettikaupan pakettitoimitukset ovat 1,5-kertaistuneet 65 miljardiin pakettiin vuodesta 2014 vuoteen 2017. Elintarvike- ja ruokatilausten odotetaanMercedes-Benzin laskelmien mukaan kasvavan vuosittain 6–15 prosenttia Euroopan maissa vuoteen 2020 mennessä. Jatkossa ajoneuvokalusto liitetään entistä vahvemmin suoraan yrityksen toimintaprosesseihin. Autovalmistajan vision mukaan ajoneuvot muuttuvat pelkistä kuljetusyksiköistä älykkäiksi logistiikka-alustoiksi, joilta myös vaaditaan luotettavaa ja taloudellisesti kestävää toimintaa. Autot integroituvat osaksi yrityksen omaa IT-järjestelmää ja taloushallintaa sekä laajaa teollista esineiden internetiä. Tämän uskotaan tuova lisäarvoa yrittäjälle, yritykselle ja koko kuljetusketjulle, joten ei ole ihme, että Mercedes-Benz tuo Sprinterin myötä tarjolle myös Pro Adapterin eli ajoneuvojen etähallintaratkaisun. Tehdasasenteinen järjestelmä mahdollistaa kuljetuskaluston paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Tätä kiittänee ainakin koko kaluston liikkeitä pohtiva ajojärjestelijä. Valmistajan mukaan sekä kuljettaja että järjestelijä voivat myös koko ajan seurata tavaratilan täyttöastetta ja käyttöä. Skaalattava ja muuttuva Sprinter Kuljetuskaluston kuninkaalliseksi mielivä uutuus lupaa myös muunneltavuutta ja sopeutumista hyvinkin vaihteleviin käyttötarpeisiin. Laskennallisesti tarjolla on yli 1 000 yksilöllistä autovaihtoehtoa: eri koripituuksia, akselivälejä, kuormatilan korkeuksia, varustetasoja ja niin edelleen. Tavaratila voidaan erilaisin säilytys- ja kuljetusratkaisuin varustella eri käyttötarkoitusten ja asiakkaan vaatimusten mukaan. Mittatilausauton hinnasta ei vielä ole tietoa, mutta vallaton varusteherkuttelu nostanee hintaa jatkossakin. Virallisia ennakkokuvia uutuudesta pihistellään vielä, havainnekuvat ovat tuotantovalmiista autosta, mutta konkreettista autoa ei vielä tarjota edes uteliaimpien hämmästeltäväksi. Ennakkokuvien perusteella kojelaudan keskeltä löytyvät jatkossa infotainment-järjestelmät näyttöineen, mutta valmistajan mukaan niiden tilalle voidaan – auton verkottumisen siitä kärsimättä – sijoittaa myös normaalia enemmän säilytystilaa. – Modulaarisuus ei ole päämäärä sinänsä – se on ehdoton ennakkoedellytys. Sprinterin tarjoamien valinnanmahdollisuuksien määrä ei ole koskaan ollut yhtä laaja. Asiakkaidemme vaatimukset vaihtelevat ylellisistä VIP shuttle -autoista rakennustyömaille sopiviin pakettiautoihin, jotka voidaan puhdistaa tarvittaessa käsin painepesurilla, Sprinterin tuotepäällikkö Norbert Kunz huomauttaa. Jatkossa Sprinter sekä lähettää että vastaanottaa tietoa. Tämä tuo sovellusmahdollisuuksia esimerkiksi henkilökuljetusten tehostamiseksi: jos auto toteaa, että matkustamoon jää tyhjiä istuimia, tieto tästä välittyy kuljetuskeskukseen, joka voi puolestaan suunnitella reitit niin että vapaa kapasiteetti saadaan käyttöön. Samalla tavalla voidaan tehostaa myös julkista liikennettä ja sen käyttöastetta. Lisäksi Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet, joten matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja. Sähköä luvassa 2019 Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää lähivuosina koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, jonka tilauskirjat on Saksassa juuri avattu ja joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Sen jälkeen vuorossa on eSprinter, jonka myynti käynnistynee vuonna 2019. Kuljetuskaluston sähköistämisratkaisuissa lähtökohta ei kuitenkaan ole pelkkä ajoneuvo itse, vaan operaattorin yksilölliset tarpeet kaluston koon, ajoprofiilien ja latausinfrastruktuurin toteuttamistarpeen perusteella, joten pohdittavaa riittää. Osa tulevaa kokonaisratkaisua ovat autovalmistajan mukaan niin ikään sähköautojen vaatimat rahoitus- ja liikkuvuuskonseptit. Kaikki pohdinta tähtää siihen, että asiakkaalle voidaan myydä aiempaa edullisempi kokonaisuus, ainakin mielikuvatasolla. Toteutuessaan kehitys tähtää siihen, että auton käyttökulut sen elinkaaren aikana laskevat ja eViton ja eSprinterin kilpailukyky yritysten kuljetusratkaisuista kilpailtaessa kohenee. Mercedes-Benz kertoo tekevänsä sähköisten kuljetusratkaisujen kehittämisessä entistä laajempaa yhteistyötä yrityssektorin kanssa. Ensi vuonna Hampurissa ja Stuttgartissa käynnistyy projekti, jossa mukana on kuriiripalveluja tarjoava Hermes. Yrityksen paketti- ja tavaratoimituksia hoitamaan on tulossa 1500 sähköpakettiautoa, joiden käytöstä ja toiminnasta kerättävää tietoa hyödynnetään myös muissa vastaavissa yhteistyöprojekteissa ja niiden suunnittelussa. Lähde ja kuvat: Mercedes Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?