28.1.2023

Mercedes-Benzin kompaktimallien uudistuskierros jatkuu – nyt vuorossa CLA-sarja

CLA, CLA Shooting Brake sekä Mercedes-AMG CLA saavat uusia muotoja keulaan ja perään. Lisäksi 48 voltin kevythybridijärjestelmä antaa hieman lisävirtaa moottoripaletin molempiin päätyihin.

Viime aikoina julkaistujen salakuvien perusteella on ollut selvää, että Mercedeksellä on käynnissä kompaktimallistossaan uudistuskierros. Viime syksynä nähtiin hienovaraiset päivitykset A- ja B-sarjoissa. CLA:ssa nähtävät muutokset mukailevat mainittuja kompaktisisaria harvinaisen tarkasti.

Facelift toi ulkoisesti näkyvimmät muutokset led-valonauhojen grafiikoihin. Keulan led-huomiovalot eivät ole enää kaksiosaiset, vaan ne noudattavat uutta, enemmän eteenpäin nojaavaa kuviota. Takavaloissa on hieman sama teema, sillä umpion poikki kulkee nyt yksi, umpion äärimuotoa mukaileva led.

Maltilliset muotoilulliset uudistukset ulottuvat A- ja B-sarjojen tavoin myös puskuriin ja maskiin. Pistekuosi on vaihtunut maskissa pieniin Mercedeksen kolmisakaraisiin tähtiin. Myös perän muovit muuttavat takadiffuusorin osalta hieman muotoaan.

Edellisten ohella CLA saa myös kaksi uutta väriä, Starling Blue sekä Hyper Blue, joista jälkimmäinen tulee saataville vain CLA:han, sekä kolme uutta vannetyyliä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tehoa alakierroksille

CLA saa nyt 48 voltin kevythybriditekniikkaa kaikkiin bensiinimoottoreihinsa. Pieni sähkömoottori hihnan päässä auttaa kompaktisisarten tavoin etenkin liikkellelähdöissä 10 kilowatin lisäboostillaan, mutta onhan sillä toki funktionsa myös starttimoottorina, joka muun muassa aiheuttaa tavallista starttimoottoria paljon vähemmän värinöitä. Lisäksi järjestelmä ottaa tietenkin jarrutusenergiaa talteen ja mahdollistaa rullauksen polttomoottori sammutettuna.

Kevythybridiuudistukset vaikuttavat myös Mercedes-AMG:n näkemyksiin asiasta, eli CLA 35:een ja -45 S:ään. Siinä missä kolmevitonen säilyttää 305 hevosvoiman huipputehonsa, nostaa 45 S omansa peräti 416:een, erotuksen ollessa 36 hevosvoimaa.

AMG Aerodynamics Package Plus:aan kuuluu nyt kiinteä takasiipi. Shooting Braken kohdalla siipi löytyy luonnollisesti ylhäältä spoilerista.

Mercedes-AMG lupaa CLA 45 S:lle kiihtyvyyden nollasta sataan 4,0 sekunnissa - edelleen vakuuttavaa jälkeä 2-litraiselta rivineloselta.

Viimeisin MBUX käyttöön

Sisälläkin muutokset seuraavat paljolti A- ja B-sarjoja. Kojelaudan näyttökompleksi laajenee, sillä nyt sieltä löytyy vakiona kahden 10,3-tuumaisen ruudun pari. Näyttöjen kautta hallitaan luonnollisesti viimeisimmän sukupolven MBUX -käyttöjärjestelmää Apple Carplay- ja Android Auto -liitännöillä. Digitaalisen mittaritaulun voi mukailla mieleisekseen kolmesta vaihtoehdosta: Discreet näyttää vain välttämättömät, Classic kaiken, Sportyn ollessa nimensä mukaisesti se urheilullinen vaihtoehto.

Sisätilojen muut kosmeettiset muutokset sisältävät esimerkiksi uuden, nappanahkaisen ohjauspyörän sekä uusia somiste-elementtejä.

Uudistetun CLA-sarjan hinnat julkistetaan myöhemmin. Tuotantoon mallit ehtivät tuonnempana tänä vuonna. Seuraavaksi, eikä luultavasti kovinkaan pitkän ajan päästä, Mercedeksen kompaktimallien uudistusjuna pysähtynee katumaasturi GLA:n asemalla.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat