14.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on luonut toinen toistaan maagisempia superautoja. Tehtaan museossa kuuluisimpia malleja voi ihailla samassa huoneessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGTO – ulkonäkö hämäsiVuonna 1984 esitelty Ferrari GTO muistutti ulkoisesti kesympää 308-mallia, mutta oli tekniikaltaan kaikkea muuta. Keskimoottori sijoitettiin pitkittäin, ja kahden turboahtimen käyttö oli Maranellossa uusi juttu.2,855 litran V8:sta otettiin 400 hevosvoimaa, millä 1 160-kiloinen GTO kiihtyi nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Seisova kilometri saavutettiin 21,8 sekuntiin. Huippunopeutta auto kuroi 305 km/h.GTO luokiteltiin silloiseen B-ryhmään, mutta sääntömuutosten johdosta autoa ei koskaan nähty kilpailukäytössä. Luokittelun vaatimien 200 kappaleen sijaan tuotantomäärä kipusi lopulta 272 autoon, ja joka ikinen myytiin jo ennen tuotannon aloittamista!F40 – johtajan viimeinenVuonna 1987 päivänvalon näki F40, joka juhlisti Ferrarin 40-vuotista taivalta. Kyseessä on todellinen kulttiesine, sillä F40 oli viimeinen Enzo Ferrarin elinaikana suunniteltu malli – il Commendatore jätti maalliset radat taakseen seuraavana vuonna.F40:n muotoilu erottui selvästi muista Ferrarin malleista. Linjat valittiin aerodynaamista tehokkuutta silmällä pitäen, ja painonsäästö oli tarkkaakin tarkempaa niin ulkokuoressa kuin äärimmäisen karussa sisustuksessakin.2 936 kuutiosentin V8 oli GTO:n tapaan tupla-ahdettu, ja antoi käyttöön 478 hevosvoimaa. 1 100-kiloinen F40 kiihtyi nollasta sataan 4,1 sekunnissa, ja 1 000 metriä vei vain 20,9 sekuntia. Huippunopeus ylitti juuri ja juuri maagisen 200 mph -rajan (324 km/h).F40:tä tehtiin super-Ferrariksi pitkään, aina vuoteen 1992 asti, ja tuotantomääräkin nousi 1 311 yksilöön. Toisin kuin edeltäjänsä, F40:n kilpaversio otti osaa lukuisiin ratakisoihin yksityistallien väreissä.F50 – ei kompromissejaVuonna 1995 lanseerattu F50 juhlisti seuraavia tasavuosia pari vuotta etuajassa. Kilpa-automaisuus oli viety vieläkin pidemmälle – moottori oli osa kantavaa rakennetta samaan tapaan kuin formula ykkösissä, ja sama kompromissittomuus päti autoon muutenkin.Lisää avonaisen kilpa-auton tunnelmaa sai, jos jätti irrotettavan kattolevyn lähtöpaikkaan – auton mukana sitä ei voinut kuljettaa.F1-sukuinen moottori kunnioitti sylinteriluvullaan Ferrarin traditioita: 4,7-litrainen, vapaasti hengittävä V12 tuotti 520 hevosvoimaa, millä 1 230 kiloa painanut auto kiihtyi 0–100 km/h 3,9 sekunnissa ja 0–1 000 m 21,7 sekunnissa. Huippunopeus oli 325 km/h.Perinteinen punainen ei enää ollut ainoa värivaihtoehto, vaan maalauksen sai valita viiden eri sävyn väliltä. F50 jäi selvästi F40:tä harvinaisemmaksi, sillä tuotantomäärä vuosina 1995–1997 rajoitettiin ainoastaan 349 autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnzo – downforce piilossaVuoden 2002 supermalli nimettiin kunniakkaasti Enzoksi. Silmiinpistävintä olivat korin piirteet, jotka muistuttivat F1-autoja aina keulaan muotoiltua suippoa katetta myöten.Design ei ollut silmänlumetta, sillä autossa hyödynnettiin ykkösistä saatua aerodynaamista osaamista. Tuloksena maksimaalinen downforce eli rataan painava voima, vieläpä ilman suuria siivekkeitä auton ulkopinnoissa.Moottori oli entistäkin isompi, kuuden litran V12, josta kumpusi ulos 660 hevosvoimaa. Näillä eväillä 1 255 kiloa painanut Enzo ylitti 350 km/h huippunopeuden, ja kiihtyvyysajatkin, 0–100 km/h 3,65 s sekä 0–1 000 m 19,6 s, herättivät kunnioitusta.Elektroniikka oli tullut jäädäkseen myös superautoissa. Enzossa kaikki kytkimet aina vaihteenvalitsimia myöten oli sijoitettu ohjauspyörään, ja sekventiaalilaatikon vaihtoajat oli pudotettu minimiin. Valmistusmäärä pidettiin tässäkin tapauksessa vähäisenä, kaikkiaan 399 yksilön suuruisena.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenJuttusarjan muut osat:osa 1. Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevon pilttuussa osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Lue lisää Kaikki artikkelit 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 3.3.2025 Matkailu La Gomera – patikoijan unelmakohde 2.3.2025 Matkailu Ars Electronica -tiedekeskus Linzissä – koko perheen löytöretki 2.3.2025 Matkailu Roadtrip Japaniin – autoilevan turistin Japani näyttää erilaiselta 1.3.2025 Matkailu Elämyksiä Tšekissä: halpaa olutta, kansallisruokana makkaraa ja kuohuvaa historiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija