10.10.2020 Ajoneuvot Niin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Groupin MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne. Kerromme mikä, miksi ja mitä on tulossa – Ford on matkassa mukana. Kirjainyhdistelmä MEB on esiintynyt viime aikoina usean Volkswagen Groupin sähköauton uutisen yhteydessä. Lyhenne tulee saksan kielen sanoista Modularer E-Antriebs-Baukasten, joka tarkoittaa yksinkertaisuudessaan moduularista sähköisen voimalinjan perusrakennetta. Volkswagenin MEB onkin sähköautoon suunniteltu perusrakenne.Puhekielessä perusrakenteesta käytetään usein harhaanjohtavaa termiä pohjalevy. Tämä johtuu autoteollisuuden historiasta ennen itsekantavien korien aikaa, jolloin samaa pohjalevyä, eli runkorakennetta, saatettiin käyttää useissa eri koreissa. Nykyään perusrakenteen kokonaisuus on merkittävästi suurempi.Esimerkiksi polttomoottoripuolella on lähes uskomatonta kuinka moni Volkswagen Groupin automalli hyödyntää samaa skaalautuvaa MQB-perusrakennetta Polosta Tiguaniin. Kuluttajan kannalta merkittävää on saman tekniikan jakamisen mahdollistama optimointi ja kustannussäästö.Tiedämme jo, että ainakin Audi, Seat, Škoda ja Volkswagen aikovat hyödyntää MEB:n tarjoamaa perustaa. Nämä neljä automerkkiä lupailevat tarjota peräti 27 eri MEB-perusrakenteeseen pohjautuvaa sähkoautomallia vuoteen 2022 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusrakenne tarjoaa etujaAlusta asti vain sähkökäyttöön suunniteltu perusrakenne omaa useita etuja verrattuna perinteiseen polttomoottorille suunniteltuun, ja sellaisesta sähköautoksi väännettyyn, perusrakenteeseen. Näistä suurin osa pyörii paketoinnin ympärillä.Polttomoottori sijaitsee saastelaitteineen ja vaihteistoineen useimmin auton keulalla vieden valtavasti tilaa ja nykypäivänä kaiken sijoittaminen mahdollisimman pieneen tilaan onkin eräs haasteista. Sähköauton tapauksessa itse sähkömoottori mahtuu pienempään paikkaan, joten suurempi kysymys on akkujen ja korkeajännitetekniikan sijoittelu. Molemmat voidaan sijoitella varsin vapaasti ja näistä akut sijaitsevat sähköautoissa usein akseleiden välissä auton pohjassa – rakenne poikkeaa perinteisestä polttomoottoriautosta suurestikin.Aivan kaikki auton sähkölaitteista koko korin turvarakenteeseen voidaan suunnitella yhdessä voimalinjan paketoinnin kanssa, tehden järkevät kompromissit samalla synergiaetuja etsien. Alusta alkaen sähköauton ehdoilla suunniteltu rakenne auttaa optimoimaan paketointia mahdollistaen mahdollisimman tehokkaan tilankäytön.Suuren konsernin useissa autoissa käyttämän perusrakenteen tapauksessa aikaa, vaivaa ja rahaa on käytetty todella paljon suunnitteluun. Suuret tuotantomäärät mahdollistavat myös kustannussäästöjä valmistusvaiheessa.Sähköautossa akseliväliä voidaan kasvattaa ja ylityksiä auton molemmissa päissä pienentää merkittävästi. Tämä voidaan hyödyntää sisätiloissa, ja toki ominaisuus luo myös erilaisen ulkonäön. Kansanauton osalta voidaan tarjota esimerkkinä ensimmäisenä esitelty Volkswagen ID.3, joka tarjoaa Passatin tilat Golfin kokoisessa autossa.MEB – sähköautoa vartenMEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne, jonka halutaan tarjoavan mahdollisuus sähköiseen liikkumiseen mahdollisimman monelle. Volkswagen kehitti tämän ikään kuin sähköiseksi vaihtoehdoksi polttomoottorikäyttöön tarkoitetulle MQB-perusrakenteelle.Uuden perusrakenteen luominen on aloitettu lähtökohdasta ilman polttomoottoria ja vaihteistoa. Sen sijaan paperille on piirretty sähkömoottori ja akkupaketti – näiden ympärille on koottu modulaarinen ja skaalautuva perusrakenne.MEB:n suunnittelusta vastanneiden Insinöörien ratkaisuna oli sijoittaa sähkömoottori taka-akselille ja etuistuimia eteenpäin. Näin saatiin aikaan lisätilaa matkustamoon, kun auton koko keula voi olla merkittävästi aiempaa lyhyempi.Akkupaketti sijoitettiin lattian alle, jonka huomaa sisällä aiempaa korkeammalla sijaitsevasta lattiasta – matkustamo sijaitsee vanhanaikaista viistoperää korkeammalla. Tämä tarjoaa katumaastureista tuttua istuma-asentoa ja sen myötä maailmaa katsotaan hieman korkeammalta.Taakse sijoitettu moottori ja akseleiden väliin asennettu akkupaketti tarkoittaa hyvin tasaista painonjakaumaa ja matalaa painopistettä. Nämä ovat toivottuja ominaisuuksia hyvää ajettavuutta suunniteltaessa.Tärkeänä tavoitteena on ollut tarjota sähköautoilua kuluttajia kiinnostavassa hintaluokassa. Volkswagen lupaili aikanaan, että ID.3 ei maksaisi perusmallina enempää kuin vastaava automaativaihteinen polttomoottoriauto – nyt kun ID.3 Puren hintaluokka on tiedossa, asiaa voi arvioida itse.Volkswagen Group haluaa rakentaa tämän MEB-perusrakenteen ympärille niin laajan kattauksen malleja, että jokainen kuluttaja löytää halutessaan itselleen sopivan sähköauton. MEB on tulevaisuuden kannalta hyvin merkittävä.Missä se nähdään?Modularer E-Antriebs-Baukasten tarkoittaa myös sitoutumista sähköistykseen, sillä sen kehityskustannukset ovat olleet valtaisat. Volkswagenin ensimmäisen MEB-sähköautoperusrakenteelle rakennettun auton, ID.3:n, toimitukset ovat jo alkaneet asiakkaille.Volkswagen itse kokee tarjoavansa jatkossa kaksi tuotelinjaa. Tunnemme perinteiset polttomoottorivaihtoehdot: Polo, Golf, T-Roc, Passat, Tiguan ja niin edelleen. Näiden rinnalla tarjotaan kokonainen I.D -malliperhe, josta ID.3 ja ID.4 on jo esitelty ja lisää on luvassa.Esimerkiksi sähköautomalliston pienimmäksi saapuu Volkswagen ID.1 näillä näkymin ehkä vuonna 2024. Pykälää suurempi ID.2 saapuu kilpailemaan muun muassa Renault Zoen ja Peugeot e-208:n kanssa.Audin puolelta tälle pohjarakenteelle on odotettavissa Q4 e-tron ja saman auton Sportback-versio. Seat el-Born esiteltiin lopulta Cupran brändillä eikä tällä hetkellä ole tiedossa, että mitä tullaan Seatin osalta näkemään. Myös Škoda Enyaq iV on jo nähty ja ennakkovarattavissa.Sen sijaan Fisker ja Ford kuulostavat tässä yhteydessä yllättävimmiltä automerkeiltä – ne kun eivät todellakaan kuulu Volkswagen Groupin piiriin. Fisker haluaa hyödyntää MEB-perusrakennetta oman sähköautonsa valmistamiseen ostamalla lähtökohdan Volkswagenilta. Ford on Volkswagenin strateginen yhteistyökumppani MEB-perusrakenteen osalta, mutta Fordin ensimmäisiä MEB-perusrakenteeseen pohjautuvia autoja joutunemme odottamaan aina vuoteen 2023 asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Niin mikä oli? "Niin mikä oli" on uusi autoalan taustoja ja käsitteitä analysoiva artikkelisarjamme. Sarjan tarkoituksena on koota tietopaketteja päästörajojen, autonomiatasojen ja päästömittaussyklien kaltaisista ilmiöistä, joilla on usein monitahoisia vaikutuksia automarkkinoihin ja siihen, millaisia autoja myymälöistä lopulta löytyy. Lähde ja kuvat: Volkswagen Group Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä