10.10.2020 Ajoneuvot Niin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Groupin MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne. Kerromme mikä, miksi ja mitä on tulossa – Ford on matkassa mukana. Kirjainyhdistelmä MEB on esiintynyt viime aikoina usean Volkswagen Groupin sähköauton uutisen yhteydessä. Lyhenne tulee saksan kielen sanoista Modularer E-Antriebs-Baukasten, joka tarkoittaa yksinkertaisuudessaan moduularista sähköisen voimalinjan perusrakennetta. Volkswagenin MEB onkin sähköautoon suunniteltu perusrakenne.Puhekielessä perusrakenteesta käytetään usein harhaanjohtavaa termiä pohjalevy. Tämä johtuu autoteollisuuden historiasta ennen itsekantavien korien aikaa, jolloin samaa pohjalevyä, eli runkorakennetta, saatettiin käyttää useissa eri koreissa. Nykyään perusrakenteen kokonaisuus on merkittävästi suurempi.Esimerkiksi polttomoottoripuolella on lähes uskomatonta kuinka moni Volkswagen Groupin automalli hyödyntää samaa skaalautuvaa MQB-perusrakennetta Polosta Tiguaniin. Kuluttajan kannalta merkittävää on saman tekniikan jakamisen mahdollistama optimointi ja kustannussäästö.Tiedämme jo, että ainakin Audi, Seat, Škoda ja Volkswagen aikovat hyödyntää MEB:n tarjoamaa perustaa. Nämä neljä automerkkiä lupailevat tarjota peräti 27 eri MEB-perusrakenteeseen pohjautuvaa sähkoautomallia vuoteen 2022 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusrakenne tarjoaa etujaAlusta asti vain sähkökäyttöön suunniteltu perusrakenne omaa useita etuja verrattuna perinteiseen polttomoottorille suunniteltuun, ja sellaisesta sähköautoksi väännettyyn, perusrakenteeseen. Näistä suurin osa pyörii paketoinnin ympärillä.Polttomoottori sijaitsee saastelaitteineen ja vaihteistoineen useimmin auton keulalla vieden valtavasti tilaa ja nykypäivänä kaiken sijoittaminen mahdollisimman pieneen tilaan onkin eräs haasteista. Sähköauton tapauksessa itse sähkömoottori mahtuu pienempään paikkaan, joten suurempi kysymys on akkujen ja korkeajännitetekniikan sijoittelu. Molemmat voidaan sijoitella varsin vapaasti ja näistä akut sijaitsevat sähköautoissa usein akseleiden välissä auton pohjassa – rakenne poikkeaa perinteisestä polttomoottoriautosta suurestikin.Aivan kaikki auton sähkölaitteista koko korin turvarakenteeseen voidaan suunnitella yhdessä voimalinjan paketoinnin kanssa, tehden järkevät kompromissit samalla synergiaetuja etsien. Alusta alkaen sähköauton ehdoilla suunniteltu rakenne auttaa optimoimaan paketointia mahdollistaen mahdollisimman tehokkaan tilankäytön.Suuren konsernin useissa autoissa käyttämän perusrakenteen tapauksessa aikaa, vaivaa ja rahaa on käytetty todella paljon suunnitteluun. Suuret tuotantomäärät mahdollistavat myös kustannussäästöjä valmistusvaiheessa.Sähköautossa akseliväliä voidaan kasvattaa ja ylityksiä auton molemmissa päissä pienentää merkittävästi. Tämä voidaan hyödyntää sisätiloissa, ja toki ominaisuus luo myös erilaisen ulkonäön. Kansanauton osalta voidaan tarjota esimerkkinä ensimmäisenä esitelty Volkswagen ID.3, joka tarjoaa Passatin tilat Golfin kokoisessa autossa.MEB – sähköautoa vartenMEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne, jonka halutaan tarjoavan mahdollisuus sähköiseen liikkumiseen mahdollisimman monelle. Volkswagen kehitti tämän ikään kuin sähköiseksi vaihtoehdoksi polttomoottorikäyttöön tarkoitetulle MQB-perusrakenteelle.Uuden perusrakenteen luominen on aloitettu lähtökohdasta ilman polttomoottoria ja vaihteistoa. Sen sijaan paperille on piirretty sähkömoottori ja akkupaketti – näiden ympärille on koottu modulaarinen ja skaalautuva perusrakenne.MEB:n suunnittelusta vastanneiden Insinöörien ratkaisuna oli sijoittaa sähkömoottori taka-akselille ja etuistuimia eteenpäin. Näin saatiin aikaan lisätilaa matkustamoon, kun auton koko keula voi olla merkittävästi aiempaa lyhyempi.Akkupaketti sijoitettiin lattian alle, jonka huomaa sisällä aiempaa korkeammalla sijaitsevasta lattiasta – matkustamo sijaitsee vanhanaikaista viistoperää korkeammalla. Tämä tarjoaa katumaastureista tuttua istuma-asentoa ja sen myötä maailmaa katsotaan hieman korkeammalta.Taakse sijoitettu moottori ja akseleiden väliin asennettu akkupaketti tarkoittaa hyvin tasaista painonjakaumaa ja matalaa painopistettä. Nämä ovat toivottuja ominaisuuksia hyvää ajettavuutta suunniteltaessa.Tärkeänä tavoitteena on ollut tarjota sähköautoilua kuluttajia kiinnostavassa hintaluokassa. Volkswagen lupaili aikanaan, että ID.3 ei maksaisi perusmallina enempää kuin vastaava automaativaihteinen polttomoottoriauto – nyt kun ID.3 Puren hintaluokka on tiedossa, asiaa voi arvioida itse.Volkswagen Group haluaa rakentaa tämän MEB-perusrakenteen ympärille niin laajan kattauksen malleja, että jokainen kuluttaja löytää halutessaan itselleen sopivan sähköauton. MEB on tulevaisuuden kannalta hyvin merkittävä.Missä se nähdään?Modularer E-Antriebs-Baukasten tarkoittaa myös sitoutumista sähköistykseen, sillä sen kehityskustannukset ovat olleet valtaisat. Volkswagenin ensimmäisen MEB-sähköautoperusrakenteelle rakennettun auton, ID.3:n, toimitukset ovat jo alkaneet asiakkaille.Volkswagen itse kokee tarjoavansa jatkossa kaksi tuotelinjaa. Tunnemme perinteiset polttomoottorivaihtoehdot: Polo, Golf, T-Roc, Passat, Tiguan ja niin edelleen. Näiden rinnalla tarjotaan kokonainen I.D -malliperhe, josta ID.3 ja ID.4 on jo esitelty ja lisää on luvassa.Esimerkiksi sähköautomalliston pienimmäksi saapuu Volkswagen ID.1 näillä näkymin ehkä vuonna 2024. Pykälää suurempi ID.2 saapuu kilpailemaan muun muassa Renault Zoen ja Peugeot e-208:n kanssa.Audin puolelta tälle pohjarakenteelle on odotettavissa Q4 e-tron ja saman auton Sportback-versio. Seat el-Born esiteltiin lopulta Cupran brändillä eikä tällä hetkellä ole tiedossa, että mitä tullaan Seatin osalta näkemään. Myös Škoda Enyaq iV on jo nähty ja ennakkovarattavissa.Sen sijaan Fisker ja Ford kuulostavat tässä yhteydessä yllättävimmiltä automerkeiltä – ne kun eivät todellakaan kuulu Volkswagen Groupin piiriin. Fisker haluaa hyödyntää MEB-perusrakennetta oman sähköautonsa valmistamiseen ostamalla lähtökohdan Volkswagenilta. Ford on Volkswagenin strateginen yhteistyökumppani MEB-perusrakenteen osalta, mutta Fordin ensimmäisiä MEB-perusrakenteeseen pohjautuvia autoja joutunemme odottamaan aina vuoteen 2023 asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Niin mikä oli? "Niin mikä oli" on uusi autoalan taustoja ja käsitteitä analysoiva artikkelisarjamme. Sarjan tarkoituksena on koota tietopaketteja päästörajojen, autonomiatasojen ja päästömittaussyklien kaltaisista ilmiöistä, joilla on usein monitahoisia vaikutuksia automarkkinoihin ja siihen, millaisia autoja myymälöistä lopulta löytyy. Lähde ja kuvat: Volkswagen Group Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen