1.2.2023

Nimi muutettu: Humvee Civilian Series – Humvee vaikka omin pikku kätösin kasattuna

Täyskäännös tuhlarille: Hummer palaa sähkömaasturina 2021

AM General Humvee C-Series on GM Hummer H1:n seuraaja. Auton mukanaan tuomaa lievänpuoleista maskuliinisuutta saattaa lisätä tietoisuus siitä, että monsteri on itse koottu.

General Motors lakkautti aidon ja alkuperäisen Hummer H1:n jo vuonna 2006, ja Hummer-brändi sai jäädä myös H2:n ja H3:n osalta vuonna 2010. GM kuitenkin säilytti Hummer-tavaramerkin oikeudet itsellään, ja hyvästä syystä, sillä nythän nimeä kantaa GMC:n alainen täyssähkömonsteri Hummer EV, jonka sarjatuotanto muuten käynnistyi vasta muutama päivä sitten.

USA:n armeijan HMMWV kuvattuna tositoimissa, Niinisalossa vuonna 2018.

AM Generalin M998:n sarjatuotanto sen sijaan alkoi vuonna 1983 eli nyt sillä on jo peräti 40. juhlavuosi menossa. Humvee on suuhunsopiva muoto kirjainyhdistelmästä HMMWV, joka puolestaan tulee sanoista Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Kyseessähän on autenttisen sota-Jeepin seuraaja, jonka voi pudottaa vaikka laskuvarjolla lentokoneesta, mutta josta vuonna 1992 löytyi potentiaalia myös siviilikäytössä, mainittuna General Motorsin Hummer H1:nä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Humvee C-Series - Humvee vientiin

AM General on valmistanut Humveetä tehtaallaan Yhdysvaltain Indianassa. Vuonna 2013 - siis seitsemän vuotta GM:n Hummer H1:n tuotannon lopettamisen jälkeen - AM General lanseerasi Abu Dhabin sotilasteknologiamessuilla Humveestä H1:n jalanjäljissä uuden siviiliversion, koko nimeltään Humvee Civilian Series Kit. Kit todellakin tarkoitti rakennussarjaa, sillä ainoa tapa saada oma siviili-Humvee oli koota se itse. Hintaa tälle kertyi pyöreästi 60 000 dollaria, mikä vastaisi suurin piirtein BMW X5:n alkaen-hintaa Atlantin takana. Tämä ei kuitenkaan sisältänyt voimalinjaa, joka täytyi järjestää itse.

Alkuperäinen koottava Humvee jäi lyhytaikaiseksi hankkeeksi, mutta vuonna 2017 siviili-Humveesta haaveileville koitti toinen mahdollisuus - ei tosin kotimarkkinoilla USA:ssa. Nimittäin kun AM General elvytti Humvee Civilian Seriesin yhteistyössä Henrik Fiskerin osaomistaman VLF Automotiven kanssa, autoja ei voinut ostaa Pohjois-Amerikassa.

Syy estoon löytyi paikallisesta lainsäädännöstä. Humvee C-Series ei olisi päässyt NHTSA:n kolaritesteistä eikä EPA:n päästömittauksista läpi, joten se olisi pitänyt myydä Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Actin nojalla lisensoituna replikana yli 25 vuotta vanhasta ajoneuvosta. HMMWV on kuitenkin edelleen tuotannossa eli Humvee C-Series ei olisi replikana täyttänyt 25 vuoden rajaa. Tästä nimenomaisesta syystä Humvee Export LLC:n Michiganissa valmistamat Humveet tähdättiin vientiin etupäässä Kiinaan, mutta myös Euroopan ja Lähi-idän suuntaan.

Jos Humveen hankintaa täytyy jollekin taholle perustella, tässäpä ensi alkuun yksi: puukuorman vetäminen.

Voimalähteenä Humvee Civilian Seriesissä oli sota-Humveestäkin tuttu 6,5-litrainen diesel-V8 tai vaihtoehtoisesti 6,2-litrainen bensiini-kasi. Katon ja ovet sai kankaisena ja korimalli oli poikkeuksetta pickup. Sisätiloissa oli havaittavissa H1:n luksuspainotteisuuden sijaan sitä aitoa kriisinhallintatunnelmaa. Viisi metriä pitkässä ja 2,18 metriä leveässä ajoneuvossa oli 40 senttimetrin maavara ja omamassaa 3,5 tonnia. Valittavissa oli neljä eri mattaväriä, musta, valkoinen, harmaa sekä hiekanvärinen. Ajoneuvolla on kyky nousta lähes pystysuoraa, 60 asteen rinnettä, se kestää 40 asteen sivukallistusta ja kahluusyvyyttäkin löytyy 76 sentin verran. Polttoaineen kulutus on jotain 25 l/100 km ja 50 l/100 km väliltä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: AM General, Humvee Export, Car and Driver Kuvat: General Motors, Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat