14.6.2023

Nimi muutettu: Isdera Imperator 108i – hylätystä Mercedes-Benz -konseptista harvinaiseksi tuotantoautoksi

"Mersche" syntyi, kun Porschen suunnittelija teki Mercedes-Benzille CW311 -superautokonseptin. Koska Mercedeksellä ei ollut kiinnostusta saattaa autoa tuotantoon, päätti konseptin luoja tehdä sen keinolla millä hyvänsä.

Jos Isdera AG ei ole automerkeistä niitä kaikkein tutuimpia, ei ihme, sillä firman tuotantovolyymi on ollut hyvin alhainen, ja kaikki autot on räätälöity käsityönä heille, jotka ovat ottaneet yhteyttä suoraan toimitusjohtajaan. Saksalaisvalmistajan viimeisin tuote on kiinalaisyhteistyössä luotu sähköurheiluauto Commentatore GT, mutta yrityksen tarina lähti liikkeelle vahvasti eteläisen Saksan maaperältä.

Isderan perusti Eberhard Schulz, joka oli 60-luvulla rakentanut oman auton vakuuttaakseen jomman kumman stuttgartilaisvalmistajista suunnittelutaidoillaan. Näin hänet otettiin Porschen leipiin. Schulzin luovuus ei kuitenkaan rajoittunut pelkästään tähän. 70-luvun lopussa hän päätti luoda Mercedes-Benzille kiilamaisen, lokinsiipiovilla varustetun CW311 -superauton konseptin, joka olisi seuraaja mahtavalle 300 SL:lle, samoin kuin wankel-ihme C111:lle.

Mercedes-Benzillä CW311 -konseptista pidettiin, muttei niin paljon, että auto olisi otettu tuotantoon. Mercedes-Benz näytti kuitenkin vihreää valoa Schuzin jatkosuunnitelmalle autoa kohtaan - Mersun tekniikalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Mersche", jota valmisti Isdera

Saksalainen autoteollisuus oli Isdera Imperator 108i:ssä valttia, sillä vihdoin vuonna 1984 myyntiin tulleessa tuotantoautossa oli saksalaisen käsityön, Mercedes-Benzin tekniikan ja ZF Friedrichshafenin vaihdelaatikon lisäksi myös tuntuvasti Porschen osia, kuten sisätilan elementtejä Porsche 928:sta.

Keskimoottorisessa Imperatorissa oli koko perän laajuudelta aukeava moottorikoppa, jonka kätkemä Mercedes-voimanlähde riippui valmistusajankohdasta. Mercedes lainasi Imperatoriin aina V8:n, mutta vuosimallista riippuen se saattoi olla 5,0-; 5,6- tai 6,0-litrainen.

Auto oli myös itsensä Niki Laudan mieleen.

Alkuperäinen 5-litrainen oli käytännössä muokkaamaton Mercedeksen M117. 5,6-litrainen versio M117:stä tuli tarjolle myöhemmin, ja siitä teki oman versionsa myös AMG. Niin ikään kuusilitrainen, 32-venttiilinen voimanlähde oli AMG:n käsialaa, ja se tuotti pyöreät 400 hevosvoimaa.

Kaikkinensa erikoisuus

Isdera Imperator 108i:ssä oli muutakin erikoista. Autossahan ei esimerkiksi ole sivupeilejä ja takanäkyvyys on muutenkin tämäntyyppisessä korimallissa heikko. Ratkaisuksi löytyi sukellusvenetyyppinen periskooppi, joka näkyy kotelona auton katolla.

Osa Imperatoreista valmistettiin Mercedes-Benzin tähtimerkillä, osa puolestaan Isderan omalla logolla. Erikoista oli myös facelift, joka Imperatorille tehtiin 90-luvun taitteessa. Autoahan valmistettiin miltei vuosikymmenen aikana vain 30 kappaletta, joista suurin osa 80-luvulla. Tätä voisi kutsua ehkäpä maailman harvinaisimmaksi faceliftiksi.

Imperatorin tuotanto päättyi vuonna 1993. Auton seuraajaksi tuli Isdera Commendatore 112i, jolle huippunopeudeksi kerrottiin peräti 370 km/h. Imperatorin kaikin puolin erikoinen tarina autona yhdistettynä todella vähäiseen valmistusmäärään tekevät siitä varsin arvokkaan yhä nykypäivänäkin. Viime vuosina on huutokaupattu joitain yksilöitä, ja niiden hinnat ovat liikkuneet kunnioitettavasti 500 000 - 700 000 euron korvilla.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motor1, Hagerty Auctions, Silodrome Kuvat: Mercedes-Benz / Isdera

Luetuimmat