13.8.2023 Liikenne Olisiko hyvä idea ajaa sähköautolla kuorma-auton imussa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimintamatkaa ei saa yrittää maksimoida turvallisuuden kustannuksella, jyrähtää Autoliiton koulutuspäällikkö. Varsinkin sosiaalisen median keskusteluissa törmää aika-ajoin pohdintoihin, kannattaisiko sähköauton toimintamatkan pitenemisen toivossa pyrkiä ajamaan ison ajoneuvon – siis esimerkiksi kuorma- tai linja-auton – imussa. Tällainen toimintatapa saa kuitenkin täystyrmäyksen Autoliiton koulutuspäälliköltä, Teppo Vesalaiselta.– Toimintamatkan maksimointia ei pidä missään tapauksessa priorisoida turvallisuuden edelle.Vaikka nykyaikaisissa sähköautoissa on usein mukautuva vakionopeudensäädin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, ei niiden toimintaan pidä luottaa sokeasti.– Järjestelmät eivät välttämättä kykene estämään peräänajoa, jolloin niiden toimintamahdollisuudet rajoittuvat törmäyksen seurausten lieventämiseen, sen tapahtuessa alhaisemmalla nopeudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoetäisyys vaikuttaa havainnointiinAjamalla riittävän kaukana edellä ajavan takana, eli pitämällä kunnon turvaväliä, saavutetaan monta etua: siinä, missä edellä ajavan perässä roikkuva näkee vain tämän perän, kykenee hyvällä turvavälillä ajava havaitsemaan esimerkiksi liikennemerkit, pientareella olevan kevyen liikenteen, vastaantulevat tai sivuilta lähestyvät ajoneuvot, edessä olevat liikennetilanteet sekä mahdolliset tien pinnassa olevat vauriot tai vieraat esineet huomattavasti aiemmin.– Kun havainnot kykenee tekemään ajoissa, jää myös reagointiin ja tilanteen edellyttämään toimintaan enemmän aikaa. Näin välttyy muun muassa yllättäviltä viimehetken väistöliikkeiltä tai peräänajolta, Vesalainen muistuttaa.Pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan parantaa myös omaa havaittavuuttaan muiden silmissä. Turvaväli säästää autoa, kuljettajaa ja sähköäAjo-olosuhteista riippuen renkaat nostattavat tien pinnasta muun muassa vettä, kuraa, lokaa ja kiviä. Jos etäisyyttä edellä ajavaan on riittävästi, nämä ehtivät laskeutua ennen kuin takana ajava on niiden lentoradalla.Jos taas takana ajavan auton kuljettaja pitää liian lyhyttä väliä edellä ajavaan, altistuu hänen autonsa kaikelle edellä mainitulle. Tällöin auto paitsi kuraantuu, myös sen konepeltiin ja tuulilasiin tulee kiveniskemiä, lasinpesunestettä ja pyyhkijänsulat kuluvat sekä tuulilasi naarmuuntuu.– Myös kuljettajalle liian lähellä ajaminen on rasittavampaa. Reaktio- ja toimintakykyjen rajoilla ajettaessa mennään täysin edellä ajavan ehdoilla ja joudutaan tekemään toistuvia, äkkinäisiä, jarrutuksia. Ne tekevät ajonopeudesta heittelevän, mikä verottaa osansa toimintamatkasta.Jos taas ajetaan koko ajan mukautuvan vakionopeudensäätimen varassa, reagoi auto jokaiseen edellä ajavan tekemään nopeudenmuutokseen. Tämä nostaa kulutusta tarpeettomasti.– Mikäli haluaa säästää, kannattaa mukautuvaan vakionopeudensäätimeen asettaa nopeus niin, että turvaväli edellä ajavaan säilyy itsestään, ilman vakionopeudensäätimen puuttumista peliin. Näin nopeudensäätely on omissa – ei edellä ajavan – käsissä, Vesalainen vinkkaa. Neljän sekunnin sääntöVesalaisen mukaan riittävä turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen.– Kun etäisyyttä edellä ajavaan on vähintään neljä sekuntia, voidaan vasta alkaa puhua turvavälistä. Kun edellä ajava ohittaa tietyn kiintopisteen, ala laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuasi saat itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla.– Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 7.3.2025 Liikenneturvallisuus Viime vuonna tuplamäärä lapsiuhreja liikenteessä – mistä synkät luvut johtuvat? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 3.3.2025 Autoilu Maaliskuu toi jo 120 km/h -nopeudet – mutta vain muutamille väleille 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 20.2.2025 Liikenneturvallisuus Autoilijat yllättävän kädettömiä – peräti joka neljäs ei osaa toimia onnettomuuspaikalla 17.2.2025 Autoilu Miten pitää toimia, jos auto jättää tien poskeen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle