13.8.2023 Liikenne Olisiko hyvä idea ajaa sähköautolla kuorma-auton imussa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimintamatkaa ei saa yrittää maksimoida turvallisuuden kustannuksella, jyrähtää Autoliiton koulutuspäällikkö. Varsinkin sosiaalisen median keskusteluissa törmää aika-ajoin pohdintoihin, kannattaisiko sähköauton toimintamatkan pitenemisen toivossa pyrkiä ajamaan ison ajoneuvon – siis esimerkiksi kuorma- tai linja-auton – imussa. Tällainen toimintatapa saa kuitenkin täystyrmäyksen Autoliiton koulutuspäälliköltä, Teppo Vesalaiselta.– Toimintamatkan maksimointia ei pidä missään tapauksessa priorisoida turvallisuuden edelle.Vaikka nykyaikaisissa sähköautoissa on usein mukautuva vakionopeudensäädin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, ei niiden toimintaan pidä luottaa sokeasti.– Järjestelmät eivät välttämättä kykene estämään peräänajoa, jolloin niiden toimintamahdollisuudet rajoittuvat törmäyksen seurausten lieventämiseen, sen tapahtuessa alhaisemmalla nopeudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoetäisyys vaikuttaa havainnointiinAjamalla riittävän kaukana edellä ajavan takana, eli pitämällä kunnon turvaväliä, saavutetaan monta etua: siinä, missä edellä ajavan perässä roikkuva näkee vain tämän perän, kykenee hyvällä turvavälillä ajava havaitsemaan esimerkiksi liikennemerkit, pientareella olevan kevyen liikenteen, vastaantulevat tai sivuilta lähestyvät ajoneuvot, edessä olevat liikennetilanteet sekä mahdolliset tien pinnassa olevat vauriot tai vieraat esineet huomattavasti aiemmin.– Kun havainnot kykenee tekemään ajoissa, jää myös reagointiin ja tilanteen edellyttämään toimintaan enemmän aikaa. Näin välttyy muun muassa yllättäviltä viimehetken väistöliikkeiltä tai peräänajolta, Vesalainen muistuttaa.Pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan parantaa myös omaa havaittavuuttaan muiden silmissä. Turvaväli säästää autoa, kuljettajaa ja sähköäAjo-olosuhteista riippuen renkaat nostattavat tien pinnasta muun muassa vettä, kuraa, lokaa ja kiviä. Jos etäisyyttä edellä ajavaan on riittävästi, nämä ehtivät laskeutua ennen kuin takana ajava on niiden lentoradalla.Jos taas takana ajavan auton kuljettaja pitää liian lyhyttä väliä edellä ajavaan, altistuu hänen autonsa kaikelle edellä mainitulle. Tällöin auto paitsi kuraantuu, myös sen konepeltiin ja tuulilasiin tulee kiveniskemiä, lasinpesunestettä ja pyyhkijänsulat kuluvat sekä tuulilasi naarmuuntuu.– Myös kuljettajalle liian lähellä ajaminen on rasittavampaa. Reaktio- ja toimintakykyjen rajoilla ajettaessa mennään täysin edellä ajavan ehdoilla ja joudutaan tekemään toistuvia, äkkinäisiä, jarrutuksia. Ne tekevät ajonopeudesta heittelevän, mikä verottaa osansa toimintamatkasta.Jos taas ajetaan koko ajan mukautuvan vakionopeudensäätimen varassa, reagoi auto jokaiseen edellä ajavan tekemään nopeudenmuutokseen. Tämä nostaa kulutusta tarpeettomasti.– Mikäli haluaa säästää, kannattaa mukautuvaan vakionopeudensäätimeen asettaa nopeus niin, että turvaväli edellä ajavaan säilyy itsestään, ilman vakionopeudensäätimen puuttumista peliin. Näin nopeudensäätely on omissa – ei edellä ajavan – käsissä, Vesalainen vinkkaa. Neljän sekunnin sääntöVesalaisen mukaan riittävä turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen.– Kun etäisyyttä edellä ajavaan on vähintään neljä sekuntia, voidaan vasta alkaa puhua turvavälistä. Kun edellä ajava ohittaa tietyn kiintopisteen, ala laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuasi saat itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla.– Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 2.10.2024 Liikenneturvallisuus Huumekuskien määrä on kasvussa 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla