7.9.2023 Ajoneuvot Onko rallin MM-sarja valmis tulevaan sukupolvenvaihdokseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vääjäämätön tosiasia on, että lajin huipulla nähdään kolmen vuoden sisään suuri vaihdos, kun tunnetut tekijät siirtyvät vähitellen elämän muiden houkutusten pariin. Siinä tilanteessa voi vain toivoa, että nuoret kuljettajat ovat omalla kehityspolullaan riittävän pitkällä. Suuri kysymys kuuluu yksinkertaisuudessaan: ovatko nuoret kuljettajat valmiita vanhojen kehäkettujen manttelinperijöiksi?Tilanne on paisunut vuosien mittaan uusiin mittasuhteisiin. Kahden tehdastiimin sarjassa ei ole kyetty huolehtimaan lajin tulevaisuudesta sellaisella intensiteetillä, jota olisi toivottu. On vain uskottu siihen, että nuoret kuljettajat kykenevät paikkaamaan tilanteen, kun tarvetta ilmenee.Dani Sordon kaltainen kuljettaja lykkää haluamattaankin uusien nuorten esiinmarssia. Tarkoituksella espanjalaiskonkari ei toki tee kiusaa, sillä miehen vauhti on riittänyt MM-sarjan kärkeen jo 18 kauden ajan. Toisaalta, Sordo on myös ollut oiva mittatikku nuorille lupauksille, sillä juuri hänenkaltaisensa kuljettaja on lyötävä ajamalla ennen kuin on realistista ajatella pärjäävänsä märkäkorvana sarjassa.Nyt Sordon ura tulee kuitenkin päätökseensä, joten on aiheellista katsoa kriittisesti tilannetta. Rally2-luokassa kilpailevien nuorten on oltava tarpeeksi lähellä lajin huippua vauhdillisesti, jotta Rally1-kokeilu voisi tuottaa tulosta.Hyundai on kantanut kortensa kekoon helpottaakseen nuorten kuljettajien esiinmarssia. Se tietää Teemu Suniselle (oik.) ja Emil Lindholmille töitä ainakin ensi kauden loppuun asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundain esimerkillinen satsausTeemu Sunisen ja Emil Lindholmin tulevaisuus on turvattu - sikäli, kun kyseistä ilmaisua voi rallissa käyttää. Molemmilla on sopimus Hyundain kanssa vuoden 2024 loppuun asti, ja vaikka tarkka kilpailuohjelma on vasta muovautumassa, he ovat palkkaa ajamisesta ansaitsevia ralliammattilaisia.Toisin on vielä Oliver Solbergin ja Sami Pajarin laita. He ovat sarjan kaksi nuorinta ja lupaavinta tähteä, joille voi povata vuosien pituista uraa MM-sarjassa. Molemmat ovat kilpailleet kuluvan kauden Toksport WRT:n riveissä ja pystyneet voittoihin WRC2:ssa.Heidän kohdallaan kyse on vain ajoituksesta - milloin on oikea aika nousta Rally1-tasolle?Solberg kävi viime vuonna katsomassa lajin korkeimman tason, mutta tuli lähetetyksi maitojunalla korkoa kasvamaan. Siitä huolimatta 21-vuotiaan ruotsalaisen tulevaisuus on turvattu, sillä otteet WRC2:ssa ovat olleet juuri niin hyvät kuin olettaa sopi.Oliver Solberg on MM-sarjan "kuuminta hottia", mitä ylöspäin kipuaviin nuoriin lupauksiin tulee. Isänsä jalanjälkiä harppova ruotsalainen toivoo saavansa paikan Rally1-autossa jo ensi kaudeksi.Hyvin vastaavassa tilanteessa on myös Pajari, jolle erityisesti kesän rallit olivat selkeä näyttö kehityskäyrän suotuisasta suunnasta. Itselleen vieraammissa ralleissa kaksi kuukautta Solbergia nuoremman Pajarin on kuitenkin vielä kyettävä onnistumaan, sillä niissä onnistuminen näyttää vasta todellisen kypsyysasteen, kun seuraavan askeleen ottamista puntaroidaan.Hyundaille kumpikaan nuorista ei ainakaan vielä ensi vuodeksi mahdu, ja M-Sport on yhtälöstä ulkona, sillä Rally1-aikakaudella autojen vuokramarkkinat kuolivat tyystin. Nuorelle kuljettajalle yhden rallin ostettu näytönpaikka on pahinta, mitä vain keksiä voi. Näytöt pitää antaa alemmissa luokissa osoittamalla oma etevyytensä. Helpoiten se käy dominoimalla luokkaa, mutta yleistilanteesta johtuen, vähempikin riittää.Sami Pajari ajoi uransa ensimmäisen WRC2-voiton Suomen MM-rallissa. Lahtelaisnuoren suunta osoittaa vahvasti kohti kirkkaampia valoja, mutta muutoksen ajankohtaa voi vielä arvailla.Taso nähdään pääluokassaKahdeksan auton sarjassa on omat ongelmansa. Ensinnäkin, autojen vähyys närkästyttää monia, sillä kuten Jyväskylässä nähtiin, kolmen kärkikuljettajan menettäminen avauspäivänä, laskee kisan mielenkiintoa järkyttävällä tavalla.Toiseksi, vireillä olevaa sukupolvenvaihdosta ajatellen, ajoituksen olisi syytä osua nappiin. Aina on mahdollista, että muutaman tähden sarjassa lajin huipulta saattaa lähteä useampi kuin yksi kuljettaja kerralla. Mikäli näin käy, tilalle nostettavan nuoren kuljettajan on onnistuttava painamaan kaasua huomattavan suurilla saappailla.Loogisessa järjestyksessä edetessä ensimmäisenä tulilinjalla on Suninen, jonka Hyundai korjasi parempaan talteen. Yhdeksän vuotta MM-sarjan huutolaispoikana kilpaillut Suninen saa vihdoin kaipaamansa näytönpaikan, kun taas Lindholmiin kohdistuvat odotukset ovat vielä maltillisia kokemuserosta johtuen.Todellinen hyöty tiimille mitataan vain Rally1-tuloksilla. Jokainen ajettu ralli tuottaa dataa siitä, millainen ero nuorilla on yhä rallin kärkikolmikkoon. Aikaero on pelkkää sijoitusta tarkempi fakta siitä, missä vaiheessa mennään ja onko kyseinen kuljettaja sijoituksen arvoinen.Vaihtoehtoja ei toki ole, sillä kokeneet ja menestyneet kuljettajat lopettavat silloin, kun heille sopii. Isoin riski on, että useamman tunnustetun huippukuljettajan lopettaessa, nuorten ero kärkeen jää kestämättömän suureksi.Se on tilanne, jonka kanssa pitää vain elää.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Eetu KokkonenLisää aiheestaIlmiöksi noussut kartturi Reeta Hämäläinen: ”Rallin aikana yöunet jäävät neljään tuntiin” Hyundai on kasaamassa supertiimiä ensi kaudelle rallin MM-sarjaan! Teemu Suninen Suomen MM-rallista: ”Näyttäisi tyhmältä, jos voittaisin tällä kokemuksella” Toksportin tiimistä löytyy legendaarinen suomalaisvahvistus – Lasse Lampi!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija