15.7.2024 Autoilu Päällystetyistä maanteistä jo noin 10 600 km on huonokuntoisia Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen tavoite: taittaa tiestön korjausvelan kasvu ja vähitellen pienentää huonokuntoisten teiden määrää. Valtion maanteitä on yhteensä noin 78 000 km, josta 50 500 km on päällystettyjä ja 27 000 km sorateitä. Aiemmin on määritelty, että päällystetyistä maanteistä noin 8 800 kilometriä on huonokuntoisia. Väylävirasto on kuitenkin muuttanut vastikään kuntomäärittelyä, joka tarkoittaa, että nyt huonokuntoisten päällystettyjen maanteiden kilometrimäärä on 10 600 eli noin 19 % päällystetyistä maanteistä. Muutos on hyvä mieltää, jos vertailee esimerkiksi aikaisempien vuosien huonokuntoisten teiden lukumäärää nykytilanteeseen.Maanteiden kunnonhallinnan asiantuntija Tero Lassila Väylävirastosta tuoesiin, että muutos kuntomäärittelyssä tuo muun muassa aiemman määrittelyn mukaan mahdollisesti piiloon jääneet huonokuntoiset kohteet nyt paremmin näkyville.Tien kunto määräytyy ajoradan molempien kaistojen mitatun kunnon mukaan. Ajoradan kaistat kuitenkin kuluvat eri tahtiin ja molempia kaistoja ei aina välttämättä aina korjata tai paikata samaan aikaan. Tällöin syntyy tilanteita, joissa viimeksi mitattu kaista on selvästi paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin mitattu huonompikuntoinen kaista. Aikaisemmin huonokuntoisemman ajokaistan tieto jäi vanhemman mittauksen vuoksi piiloon koko tieverkon kuntotilaa arvioitaessa. Jatkossa tiejakson kuntoarvio tehdään sen mukaan, kummalla kaistalla on todellisuudessa huonompi kuntotilanne riippumatta kuntomittauksen ajankohdasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHallitus: korjausvelkaa kuriinHallitus on kertonut tavoitteekseen taittaa tiestön korjausvelan kasvu ja hakea keinoja, joilla huonokuntoisten teiden määrää saadaan vähitellen pienennettyä.Väylävirasto ja ELY-keskukset tavoittelevat vuonna 2024 valtakunnallisesti noin 4 000 päällystekilometriä. Määrä on edellisvuosiin verrattuna suurempi ja vastaa tieverkon nykykunnon ylläpitämiseen tarvittavaa vähimmäismäärää.”Mittavat urakat mahdollistavat myös alemman tieverkon parantamista elinkeinoelämän tarpeet huomioiden, parantavat liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, työllistävät suomalaisia ja luovat Suomeen kasvun edellytyksiä”, todetaan liikenne- ja viestintäministeriön tuoreessa ulostulossa.Ministeriön tiedotteen mukaan nykyhallitus toteuttaa vaalikauden aikana lähes kolmen miljardin euron liikenteen investointiohjelman, josta vuonna 2024 liikenteen investointeihin on varattu 597 miljoonaa. Korjausvelan purkamiseen on osoitettu tänä vuonna 250 miljoonan euron määräraha.Toisaalta rahaa tarvittaisiin rutkasti lisää, jos ongelma aiotaan selättää: kuten ministeriökin myöntää, huonokuntoisten teiden kuntoon saaminen edellyttäisi suunnitelmallisen noin 2,5 miljardin euron rahoituksen.Autoliitto: Suomi liikkuu kumipyörinSuomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö Autoliitto on tähdentänyt useaan otteeseen julkisuudessa, että Suomi elää kumipyöräliikenteestä, sillä yli 90 prosenttia ihmisistä ja lähes 90 prosenttia tavaraliikenteen tonneista liikkuu teitä pitkin.Autoliitto on myös muistuttanut, että liikenteeltä ei voida kerätä jatkossa yhtä paljon veroja kuin ennen Suomen kilpailukyvyn ja kotitalouksien toimeentulon kärsimättä.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on kiteyttänyt suomalaisten liikkumistavat: ”Henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Syynä tähän on se, että Suomi on Euroopan harvimmin asuttu maa, jossa henkilöauton käyttö on usein ainoa mahdollinen tapa hoitaa arjen liikkumis- ja tavarankuljetustarpeet.”Nieminen täydensi aiemmassa Moottorin artikkelissa – Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia -otsikon alla – aihetta toteamalla, että henkilöauto on Suomessa kotitalouksien huoltovarmuuden takaaja. ”Sen varassa on omien ja autettavien terveyden- ja elintarvikehuollon palvelut. Sillä kuljetaan töihin, opiskelemaan ja harrastuksiin.”Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Väylävirasto, ELY-keskukset, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentit (1) Tierahojen taso pitää kaksinkertaistaa nykyisestä. Tässä asiassa kannattaa ottaa esimerkkiä Ruotsista. Siellä käytetään tiestöön yli tuplasti rahaa Suomeen verrattuna. On hyvin tärkeä pitää tiet Suomessa siinä kunnossa, että vähintään nykyiset nopeusrajoitukset voidaan säilyttää ja hyvillä osuuksilla nostaa rajoituksia maltillisesti. Suomessa on hyvin tärkeää luopua kokonaan Länsirata- eli Tunnun juna-projektista ja käytää siitä säästyvät rahat tiestön parantamiseen. 90% liikenteestä kulkee teitä pitkin! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?