7.8.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Unohdettu Sylvi Kekkosen BMW – jota presidentin rouva ei tosin saanut ajaa Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos tämä vuosimallin 1963 Limousine BMW 3200 Super osaisi puhua, sillä olisi varmasti lukuisia tarinoita kerrottavanaan. Pitkäaikaisen presidentti Urho Kaleva Kekkosen puoliso Sylvi Kekkonen oli edistyksellinen nainen. Toisin kuin presidenttipuolisonsa, Sylvi ajoi itselleen ajokortin. Tämä oli iso juttu kahdestakin syystä. Ensinnäkin ajokortti 1960-luvun alussa naisella ei ollut mitenkään itsestään selvää, ja toisekseen Sylvi suoritti kortin melko vanhana, noin kuusikymppisenä. Sylvi Kekkonen oli pienikokoinen ja hento sekä lisäksi myös terveyshuolet alkoivat painaa ikääntyvää rouvaa. Nämä tekijät olivat varmasti osaltaan vaikuttamassa siihen, että rouva Kekkosen maine kuljettajana ei ollut järin hyvä. Lopulta Sylvi Kekkonen ajoi jopa pienen kolarin Helsingissä ratikan kanssa, joten autoilu sai jäädä. Vaikka oma autoilu saikin jäädä, autoja Sylvillä riitti loppuun saakka. Sylvi Kekkosella oli autoja jopa niin paljon, että siitä voidaan puhua jonkinlaisena pienenä kokoelmana. Autoista kenties tunnetuin on Mini, jonka rouva sai lahjoituksena Englannista vuonna 1961. Tällä ajoneuvolla sattui myös aikoinaan paljon julkisuutta saanut ratikkakolari. Mini ei ollut kuitenkaan Sylvi Kekkosen ainoa auto. Toinen lahjoitus tuli itänaapurin puolelta vuonna 1965, jolloin presidentin puolisolle luovutettiin Moskvits Elite. Lahjoituksesta teki uniikin myös se yksityiskohta, että kyseessä oli ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Moskvits Elite. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sylvi Kekkosen BMW Minin ja Mossen väliin mahtuu vielä yksi, ja jälleen kerran täysin erilainen ajoneuvo: vuosimallin 1963 Limousime BMW 3200 Super. Sylvi Kekkosen autoista tämä BMW on saanut selvästi vähiten palstatilaa, mutta se on ilmeisesti hankittu aikoinaan tasavallan presidentin puolison käyttöön Tamminiemeen. Koska presidenttiparin autoista piti tuolloin vielä huolta Kaartin pataljoona, tästä syystä auto oli tuolloin armeijan ylläpidossa. Sylvin ohella autolla kuljetettiin välillä myös arvovaltaisia sotilaita. Hieman erikoisesti BMW:ssä käytettiin rinnakkain kaksia rekisterikilpiä, niin sanottu ”tavallinen rekisterikilpi”, mutta myös Suomen armeijan oma rekisterikilpi. Sylvi Kekkosen BMW kantoikin välillä myös rekisterikilpeä SA-12 – ei siis kovin kaukana Marskin legendaarisesta SA-1 -kilvestä. Saksalainen BMW on ollut 1960-luvun alussa poikkeuksellisen hieno auto Suomessa. Autoon mahtui ensinnäkin kuusi matkustajaa ja matkustamomukavuus oli aikakauteensa nähden erinomainen. Oman aikakautensa luksusta edustivat mm. kello ja autoradio. Hieno yksityiskohta autossa ovat myös kaapparimalliset ovet. Vaaleaan nahkasisustaan kuului mahonkipuuta, koristeltuja kyynärnojia ja silkistä punottuja kahvoja, joista matkustaja saattoi ottaa tukea vauhdikkaassa liikenteessä. Vauhdikas liikenne onnistu BMW:llä helposti, sillä valittamista ei ollut edes auton suorituskyvyssä. Auton 3,2-litrainen V8-moottori tarjosi 140 hevosvoiman tehon ja huippunopeuden 180 kilometriä tunnissa. Hienokin auto jäi unholaan Osaltaan BMW:n poikkeuksellinen hienous koitui myös auton kohtaloksi, sillä sen suuret ylläpitokustannukset muodostuivat myöhemmin ongelmaksi. Viimeinen niitti BMW:n kohtalolle oli jonkin sortin onnettomuus, mihin ajoneuvo ehti joutua. Lopulta ajoneuvon kohtalona oli joutua unohduksiin puolustusvoimien varastossa Tampereen Kalkussa. Myöhemmin autovanhus kuitenkin ”löydettiin” varastosta ja sen arvo ymmärrettiin paremmin. Auto päätettiin entisöidä, vaikka tekemistä riitti. Onnettomuuden jättämien vaurioiden lisäksi myös ruostepeikko oli ehtinyt tehdä tuttavuutta BMW:n kanssa. BMW:n entisöintiurakasta tuli pitkä, peräti 16 vuoden mittainen. Vuosien 1993-2008 välillä sitä entisöitiin huolellisesti Ilmavoimien Teknillisessä koulussa. Esimerkiksi moottorin entisöinnissä käytettiin hyödyksi Hallin lentokonemekaanikkojen taitoja. Entisöinnin jälkeen auto on pysynyt puolustusvoimien omistuksessa. Nykyään autoa säilytetään Ilmasotakoulun kuljetuskeskuksessa Tikkakosken varuskunnassa, jossa sitä käytetään vain äärimmäisen juhlallisiin erikoiskuljetuksiin, kuten eläkkeelle siirtymisiin. Sylvi Kekkosen BMW oli esillä vuoden 2023 Secto Rally Finlandissa Paviljongissa. Ilmavoimat oli markkinoimassa tapahtumassa tuleville varusmiehille ja -naisille sotilaskuljettajan uramahdollisuuksia. Teksti ja kuvat: Rikhard Wacker Lähde: Keskisuomalainen ja puolustusvoimat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kuningastiikeri selvästi vapputunnelmissa – vielä parisen viikkoa aikaa käydä tervehtimässä 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe