7.8.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Unohdettu Sylvi Kekkosen BMW – jota presidentin rouva ei tosin saanut ajaa Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos tämä vuosimallin 1963 Limousine BMW 3200 Super osaisi puhua, sillä olisi varmasti lukuisia tarinoita kerrottavanaan. Pitkäaikaisen presidentti Urho Kaleva Kekkosen puoliso Sylvi Kekkonen oli edistyksellinen nainen. Toisin kuin presidenttipuolisonsa, Sylvi ajoi itselleen ajokortin. Tämä oli iso juttu kahdestakin syystä. Ensinnäkin ajokortti 1960-luvun alussa naisella ei ollut mitenkään itsestään selvää, ja toisekseen Sylvi suoritti kortin melko vanhana, noin kuusikymppisenä.Sylvi Kekkonen oli pienikokoinen ja hento sekä lisäksi myös terveyshuolet alkoivat painaa ikääntyvää rouvaa. Nämä tekijät olivat varmasti osaltaan vaikuttamassa siihen, että rouva Kekkosen maine kuljettajana ei ollut järin hyvä. Lopulta Sylvi Kekkonen ajoi jopa pienen kolarin Helsingissä ratikan kanssa, joten autoilu sai jäädä.Vaikka oma autoilu saikin jäädä, autoja Sylvillä riitti loppuun saakka. Sylvi Kekkosella oli autoja jopa niin paljon, että siitä voidaan puhua jonkinlaisena pienenä kokoelmana. Autoista kenties tunnetuin on Mini, jonka rouva sai lahjoituksena Englannista vuonna 1961. Tällä ajoneuvolla sattui myös aikoinaan paljon julkisuutta saanut ratikkakolari.Mini ei ollut kuitenkaan Sylvi Kekkosen ainoa auto. Toinen lahjoitus tuli itänaapurin puolelta vuonna 1965, jolloin presidentin puolisolle luovutettiin Moskvits Elite. Lahjoituksesta teki uniikin myös se yksityiskohta, että kyseessä oli ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Moskvits Elite.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySylvi Kekkosen BMWMinin ja Mossen väliin mahtuu vielä yksi, ja jälleen kerran täysin erilainen ajoneuvo: vuosimallin 1963 Limousime BMW 3200 Super. Sylvi Kekkosen autoista tämä BMW on saanut selvästi vähiten palstatilaa, mutta se on ilmeisesti hankittu aikoinaan tasavallan presidentin puolison käyttöön Tamminiemeen.Koska presidenttiparin autoista piti tuolloin vielä huolta Kaartin pataljoona, tästä syystä auto oli tuolloin armeijan ylläpidossa. Sylvin ohella autolla kuljetettiin välillä myös arvovaltaisia sotilaita.Hieman erikoisesti BMW:ssä käytettiin rinnakkain kaksia rekisterikilpiä, niin sanottu ”tavallinen rekisterikilpi”, mutta myös Suomen armeijan oma rekisterikilpi. Sylvi Kekkosen BMW kantoikin välillä myös rekisterikilpeä SA-12 – ei siis kovin kaukana Marskin legendaarisesta SA-1 -kilvestä.Saksalainen BMW on ollut 1960-luvun alussa poikkeuksellisen hieno auto Suomessa. Autoon mahtui ensinnäkin kuusi matkustajaa ja matkustamomukavuus oli aikakauteensa nähden erinomainen. Oman aikakautensa luksusta edustivat mm. kello ja autoradio. Hieno yksityiskohta autossa ovat myös kaapparimalliset ovet.Vaaleaan nahkasisustaan kuului mahonkipuuta, koristeltuja kyynärnojia ja silkistä punottuja kahvoja, joista matkustaja saattoi ottaa tukea vauhdikkaassa liikenteessä. Vauhdikas liikenne onnistu BMW:llä helposti, sillä valittamista ei ollut edes auton suorituskyvyssä. Auton 3,2-litrainen V8-moottori tarjosi 140 hevosvoiman tehon ja huippunopeuden 180 kilometriä tunnissa.Hienokin auto jäi unholaanOsaltaan BMW:n poikkeuksellinen hienous koitui myös auton kohtaloksi, sillä sen suuret ylläpitokustannukset muodostuivat myöhemmin ongelmaksi. Viimeinen niitti BMW:n kohtalolle oli jonkin sortin onnettomuus, mihin ajoneuvo ehti joutua. Lopulta ajoneuvon kohtalona oli joutua unohduksiin puolustusvoimien varastossa Tampereen Kalkussa.Myöhemmin autovanhus kuitenkin ”löydettiin” varastosta ja sen arvo ymmärrettiin paremmin. Auto päätettiin entisöidä, vaikka tekemistä riitti. Onnettomuuden jättämien vaurioiden lisäksi myös ruostepeikko oli ehtinyt tehdä tuttavuutta BMW:n kanssa.BMW:n entisöintiurakasta tuli pitkä, peräti 16 vuoden mittainen. Vuosien 1993-2008 välillä sitä entisöitiin huolellisesti Ilmavoimien Teknillisessä koulussa. Esimerkiksi moottorin entisöinnissä käytettiin hyödyksi Hallin lentokonemekaanikkojen taitoja.Entisöinnin jälkeen auto on pysynyt puolustusvoimien omistuksessa. Nykyään autoa säilytetään Ilmasotakoulun kuljetuskeskuksessa Tikkakosken varuskunnassa, jossa sitä käytetään vain äärimmäisen juhlallisiin erikoiskuljetuksiin, kuten eläkkeelle siirtymisiin.Sylvi Kekkosen BMW oli esillä vuoden 2023 Secto Rally Finlandissa Paviljongissa. Ilmavoimat oli markkinoimassa tapahtumassa tuleville varusmiehille ja -naisille sotilaskuljettajan uramahdollisuuksia.Lähde: Keskisuomalainen ja puolustusvoimatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.8.2024 Ajoneuvot BMW M5 Touring on täällä taas 14 vuoden tauon jälkeen – vääntömomenttia löytyy enemmän kuin kaikista edeltäjäsukupolvista yhteensä 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea 10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle