4.11.2025

Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä

Kuva Moottorin arkisto

Uusia henkilöautoja on edelleen rekisteröity niukasti, vaikka lokakuu toi hieman parannusta. Pakettiautojen rekisteröinnit ovat sen sijaan viime vuotta edellä.

Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat edelleen viime vuotta jäljessä. Lokakuussa uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin kuitenkin 6 219 kappaletta, mikä on 4,7 prosenttia edellisen vuoden lokakuuta enemmän. Koko kuluneen vuoden alusta alkaen henkilöautoja on ensirekisteröity 60 167 kappaletta. Luku on 2,1 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa jäljessä.

Kun uudet autot eivät mene kaupaksi, käytettyjä autoja myydään sen sijaan hieman viime vuotta enemmän. Autoliikkeistä käytettynä myytyjen henkilöautojen määrä oli tammi-lokakuussa kokonaisuudessaan 4,7 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakut lähes 6 prosenttia viime vuotta edellä

Myös uusien pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat kuluvan vuoden aikana kasvaneet viime vuodesta. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 5,9 prosenttia enemmän verrattuna viime vuoteen. Yhteensä tammi-lokakuun aikana pakettiautoja on ensirekisteröity 8 750 kappaletta. Lokakuussa pakettiautojen ensirekisteröintimäärä oli 763, mikä on 0,9 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden lokakuussa.

Henkilöautokauppa on tällä hetkellä nihkeää, mutta niin on myös raskaan liikenteen kaluston rekisteröinnit. Raskaan liikenteen puolella ensirekisteröintimäärät ovat olleet alhaisella tasolla, sekä kuorma- että linja-autoissa. 

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-lokakuussa 2 475, mikä on peräti 15,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Kuorma-autoissa ensirekisteröintimäärien kehitys on ollut kaikkein heikointa pienempien, alle 6 tonnin painoluokan kuorma-autojen osalta.

– Kokonaismassaltaan kuorma-autoiksi luokiteltavien sähköpakettiautojen osalta markkinan odotetaan piristyvän ensi keväänä, jos valmisteilla oleva ajokorttilain muutos tulee voimaan suunnitellusti 1.3.2026. Muutos mahdollistaisi enintään 4 250 kg painoisten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien autojen ajamisen B-luokan ajokortilla. Tämä toisi helpotusta kuljetusyrityksiä vaivaavaan kuljettajapulaan ja investointipäätösten tekemiseen, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.

Linja-autot lähes 30 prosenttia viime vuotta jäljessä

Linja-autojen rekisteröinti on vieläkin nihkeämpää kuin kuorma-autojen. Linja-autojen ensirekisteröintejä on kuluvana vuonna ollut kaikkiaan 361 kappaletta, eli 27,9 prosenttia viime vuotta vähemmän. Eniten ensirekisteröintimäärät ovat vähentyneet linja-autojen suurimmassa painoluokassa, yli 8 tonnin linja-autoissa.

Raskaan kaluston sähköistyminen on Suomessa vielä myös hidasta. Kun EU:n jäsenmaissa tänä vuonna ensirekisteröidyistä kuorma-autoista 3,8 prosenttia on ollut sähkökäyttöisiä, Suomessa ollaan tästä yli prosentti jäljessä. Suomessa on tänä vuonna rekisteröity 2,6 prosenttia täyssähköisiä kuorma-autoja kaikista kuorma-autoista.

Suomessa luotetaan sähkön sijaan kaasuun, sillä vaihtoehtoisten käyttövoimien kuten kaasun osuus uusista kuorma-autoista on Suomessa 8 prosenttia kun se muualla EU-maissa jää keskimäärin 3 prosenttiin. 

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että tarvitaan monipuolista toimenpidepalettia, jotta raskaan liikenteen ajoneuvoissa mahdollistuisi nopeampi siirtymä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.

– Suomen on hyödynnettävä tehokkaasti EU:n tarjoamat välineet käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen. Uutena välineenä meillä on EU:n sosiaalinen ilmastorahasto, jonka kautta olisi mahdollista rahoittaa vähäpäästöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintakannustin alle 10 henkeä työllistäville mikroyrityksille. Pienimpien yritysten on kaikkein haastavinta investoida ja saada rahoitusta uuteen, vähäpäästöiseen kalustoon, Kallio sanoo.

Rahoitusta heikosti saatavilla raskaalle liikenteelle

Autoalan mukaan raskaan liikenteen käyttövoimamurroksessa yksi pullonkaula on rahoituksen heikko saatavuus. Autoalan mukaan rahoituksen saamista helpottaisi, jos valtio myöntäisi Finnveralle valtuuden toimia välittäjänä rahoitusta hakevan mikroyrityksen ja InvestEU-instrumentin välillä. Kyseinen  InvestEU -ohjelman kestävyystakaus on tarkoitettu helpottamaan mikro- ja pk-yritysten rahoituksen saatavuutta, esimerkiksi yritysten sähköautohankintoihin, mutta se on tällä hetkellä alihyödynnetty.

Jotta raskas liikenne sähköistyisi, keskeinen elementti Raskaan käyttövoimamurroksessa on riittävän tiheä ja raskaan liikenteen tarpeet huomioon ottava jakelu- ja latausinfra. Raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakelu- ja latausinfran rakentaminen edistää paitsi liikenteen päästöjen vähentämistä, myös parantaa kuljetus- ja logistiikka-alan ja koko elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja sitä kautta koko Suomen kilpailukykyä, Autoalan tiedostuskeskuksen, Autotuojat ry:n sekä Autoalan keskusliiton tiedotteessa sanotaan.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat