9.12.2022 Ajoneuvot Parivertailu: huono käyttöliittymä laskee turhaan sähköauton osakkeita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.4:n ergonomia tökkii, kun taas Volkswagen Passat TDI:ssä se kukoistaa. Toisinkin voisi olla. Kojelautojen käytettävyys on asia, joka on nykyautoissa korostunut erilaisten kosketusnäyttöjen ja muiden hipaisupintojen tultua käyttöön. Parivertailussamme tuo kehitys todentuu, sillä autot – vuonna 2020 ensiesitelty Volkswagen ID.4 ja vuonna 2014 päivänvalon nähnyt Volkswagen Passat – edustavat tavallaan kahta eri aikakautta.Eron huomaa heti autoon istumisen jälkeen: Passat on kuin selkeyden ylistys, kun taas ID.4 vaatii käyttäjältä syvempää perehtymistä, eivätkä asiat ole tämän oppimäärän jälkeenkään yhtä hyvällä tolalla kuin kilpakumppanissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomian kukkasia ja nokkosiaPassatin kojelauta on helposti omaksuttavissa, sillä digitalisaatio ei ole vielä ottanut yliotetta kuljettajasta. Ohjauspyörä on, hipaisukytkimien sijaan, miehitetty aidoilla painonappuloilla. Digitaalinen, selkeä ja monipuolisesti muokattava mittaristo mahdollistaa esimerkiksi kahden pyöreän mittarin tai kartan hallitsemat näkymät. Kojelaudan kosketusnäyttö on ryyditetty kahdella pyöreällä nupilla ja apunappulatkin löytyvät ruudun viereltä, kuten erillinen automaatti-ilmastoinnin paneeli näiden alla.ID.4 sitä vastoin kärsii samoista käytettävyysongelmista kuin monet muutkin tuoreet VW-konsernin mallit – mikä turhaan vesittää osan sähköauton kiinnostavuudesta. Nykyaika on torpannut todellisuuden monessa kohdassa: pienikokoisessa mittaristossa on vain vähän muokkausmahdollisuuksia, miltei kaikki toiminnot on keskitetty kosketusnäyttöön, pyöreät nupit on korvattu hipaisuliukusäätimillä, oikopolkuina toimivia apunappuloita on vähemmän kuin Passatissa ja automaatti-ilmastointiakin hallinnoidaan pääasiallisesti näytön kautta.Harmillisinta on se, että eräät näytön kuvakkeet toimivat viiveellä ja vaativat katseen siirtämisen tiestä. Kun vielä ratin liukusäätimet ovat vaikeakäyttöiset, kokonaisuus ei ainakaan paranna liikenneturvallisuutta. Se, että valikoiden rakenne on lopulta varsin samankaltainen Passatin kanssa, ei paljon lohduta.Sähkövoimalinja ansaitsisi parempaakinNiinpä vertailun päätyttyä, kun autojen kaikki ominaisuudet summattiin yhteen, testiryhmän valtasi melkoinen yksimielisyys: täydellinen paketti saataisiin yhdistämällä nämä kaksi autoa. Jäämme siis odottelemaan Passat Variantin tapaista sähköfarkkua – tai ainakin ID.4:ää varustettuna selkeämmällä käyttöliittymällä.Täydellinen parivertailu mittauksineen ja kustannuslaskelmineen on luettavissa Moottorin numerosta 12/2022.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?