4.6.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tilankäytön kompromisseja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton ja sen identtisen polttomoottorisisaren vertaileminen tuottaa jänniä tuloksia. Eräs niistä tuntuu autojen sisätiloissa. Parivertailumme, jossa vastakkain asettuvat ensi kertaa saman auton sähkö- ja bensiiniversiot, etenee hyvää vauhtia kohti maalia. Se, missä kohdin ajossamme olevat Hyundai Kona -versiot eroavat – ja toisaalta eivät eroa – on välillä yllättänyt testiryhmämmekin. Meillekin, katsos, monet sähköautoihin liittyvät asiat ovat aivan yhtä uusia kuin tavallisille autonkäyttäjillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja ulkona ja sisälläKoska vertailuautojen lähtökohtana on yksi ja sama malli, valmistaja olisi aivan hyvin voinut loihtia Kona Electricistä tismalleen saman näköinen kuin 1.6 T-GDI:stäkin. Mutta kuten muotiin kuuluu, sähkökäyttöä on korostettu muotoilullisilla yksityiskohdilla, joista näkyvimpänä erottuu umpinainen maski bensaversion ahnaan säleikkökidan rinnalla. Sähköistä tunnelmaa on saatu sisätiloihinkin. Kojelautojen päälinjat ovat molemmissa autoissa samat, mutta Kona Electricin futuristisuutta on korostettu osittain digitaalisella mittaristolla, alumiininvärisillä paneeleilla sekä korkealla keskikonsolilla, jonka päälle on ryhmitelty ”vaihteenvalitsimet” eli ajoalueen sähköiset nappulat.Akut alla, jalat ylösKona Electricin vakiovarustukseen kuuluvat myös etuistuinten täydelliset sähkösäädöt, joilla reisituki muodostuu jonkin verran paremmaksi kuin Kona 1.6 T-GDI:n pelkällä manuaalisesti säädettävällä korkeus/kallistussäädöllä. Tovin istuttuaan alkaa kuitenkin ihmetellä sähköauton korostetun ryhdikästä istuma-asentoa. Tarkistuskäynti bensa-Konassa vahvistaa vaikutelman: siinä todella istutaan Electriciä matalammalla, koska istuinkiskot sijaitsevat noin kolme senttiä alempana!Vaikka pääntila ei sähkö-Konassa ole pitkälläkään henkilöllä kortilla, fiilisero on selvä. Omalaatuisena yksityiskohtana erottuu vielä se, että tuulilasin heijastusnäytön ylimmät rivit jäävät samaiselta hujopilta pimentoon. Näyttö kun on molemmissa autoissa identtinen, eikä näkymän säätövara riitä kompensoimaan istuinkorkeuksien eroja.Edellä mainitun saa aikaan koko vertailun lähtökohta, siis sähköauton akusto, joka on pakattu ohjaamon alle. Sijoittelulla on vaikutuksensa myös takamatkustajien mukavuuteen. Eihän pieni katumaasturi ole edes tarkoitettu usean kookkaan ihmisen kuljettamiseen, mutta yhtä kaikki – korkeammalla oleva lattia heikentää reisitukea selvästi bensaversioon verrattuna.Kompromisseja on siis tehty, jotta Hyundai Kona on saatu rakennettua paikallisesti nollapäästöiseksi. Lisää mielenkiintoisia havaintoja voi lukea Moottorin täydellisestä vertailuraportista, joka ilmestyy 19.6. lehden numerossa 7/2019.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle