4.6.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tilankäytön kompromisseja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton ja sen identtisen polttomoottorisisaren vertaileminen tuottaa jänniä tuloksia. Eräs niistä tuntuu autojen sisätiloissa. Parivertailumme, jossa vastakkain asettuvat ensi kertaa saman auton sähkö- ja bensiiniversiot, etenee hyvää vauhtia kohti maalia. Se, missä kohdin ajossamme olevat Hyundai Kona -versiot eroavat – ja toisaalta eivät eroa – on välillä yllättänyt testiryhmämmekin. Meillekin, katsos, monet sähköautoihin liittyvät asiat ovat aivan yhtä uusia kuin tavallisille autonkäyttäjillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroja ulkona ja sisälläKoska vertailuautojen lähtökohtana on yksi ja sama malli, valmistaja olisi aivan hyvin voinut loihtia Kona Electricistä tismalleen saman näköinen kuin 1.6 T-GDI:stäkin. Mutta kuten muotiin kuuluu, sähkökäyttöä on korostettu muotoilullisilla yksityiskohdilla, joista näkyvimpänä erottuu umpinainen maski bensaversion ahnaan säleikkökidan rinnalla. Sähköistä tunnelmaa on saatu sisätiloihinkin. Kojelautojen päälinjat ovat molemmissa autoissa samat, mutta Kona Electricin futuristisuutta on korostettu osittain digitaalisella mittaristolla, alumiininvärisillä paneeleilla sekä korkealla keskikonsolilla, jonka päälle on ryhmitelty ”vaihteenvalitsimet” eli ajoalueen sähköiset nappulat.Akut alla, jalat ylösKona Electricin vakiovarustukseen kuuluvat myös etuistuinten täydelliset sähkösäädöt, joilla reisituki muodostuu jonkin verran paremmaksi kuin Kona 1.6 T-GDI:n pelkällä manuaalisesti säädettävällä korkeus/kallistussäädöllä. Tovin istuttuaan alkaa kuitenkin ihmetellä sähköauton korostetun ryhdikästä istuma-asentoa. Tarkistuskäynti bensa-Konassa vahvistaa vaikutelman: siinä todella istutaan Electriciä matalammalla, koska istuinkiskot sijaitsevat noin kolme senttiä alempana!Vaikka pääntila ei sähkö-Konassa ole pitkälläkään henkilöllä kortilla, fiilisero on selvä. Omalaatuisena yksityiskohtana erottuu vielä se, että tuulilasin heijastusnäytön ylimmät rivit jäävät samaiselta hujopilta pimentoon. Näyttö kun on molemmissa autoissa identtinen, eikä näkymän säätövara riitä kompensoimaan istuinkorkeuksien eroja.Edellä mainitun saa aikaan koko vertailun lähtökohta, siis sähköauton akusto, joka on pakattu ohjaamon alle. Sijoittelulla on vaikutuksensa myös takamatkustajien mukavuuteen. Eihän pieni katumaasturi ole edes tarkoitettu usean kookkaan ihmisen kuljettamiseen, mutta yhtä kaikki – korkeammalla oleva lattia heikentää reisitukea selvästi bensaversioon verrattuna.Kompromisseja on siis tehty, jotta Hyundai Kona on saatu rakennettua paikallisesti nollapäästöiseksi. Lisää mielenkiintoisia havaintoja voi lukea Moottorin täydellisestä vertailuraportista, joka ilmestyy 19.6. lehden numerossa 7/2019.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?