13.5.2018 Ajoneuvot Pehmeys piilossa – Renault 20 TS vm. 1979 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtenä tärkeänä linkkinä Renaultin monikäyttö- ja tila-autojen kehityspolulla toimi R20, joka toi viistoperäisen korin myös isojen autojen luokkaan. Mallin mukavuus mykistyttää. Joskus ulkonäkö hämää, ja tällä kertaa poikkeuksellisen selvästi. Olen aiemmin pitänyt pitkäkeulaista R20:ta mitäänsanomattomana 1970-luvun massatuotteena, joka ei oikein koskaan mielessäni tavoittanut ison autoluokan statusta.Menossa on Renaultin 120-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetty koeajotapahtuma Pariisin länsipuolella, ja olemme jo ehtineet tutustua lukuisiin legendaarisiin malleihin ranskalaisvalmistajan pitkältä taipaleelta – 1910-luvun taksista ja 1920-luvun luksusautosta aina sodanjälkeisiin kansanmalleihin asti.Mutta vaikka olemme päivän päätteeksi päätyneet moderniin – ja periaatteessa hiotumpaan ja hallitumpaan – aikaan, uusista kokemuksista ei näytä tulevan loppua. 1977-mallinen Renault 20 yllättää nimittäin koeajolenkillä täydellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViides ovi viistossaRenault esitteli vuonna 1975 lippulaivakseen R30-mallin, joka oli ranskalaisvalmistajalle monellakin tapaa historiallinen ajoneuvo.Kyseessä oli paitsi ensimmäinen kuusisylinterinen Renault sitten 1930-luvun loiston vuosien, myös merkin ensimmäinen V6-moottorilla varustettu malli, ja ensimmäinen, joka oli suunniteltu tietokoneen avustuksella. Merkille pantavaa R30:ssa, ja sen muutamaa kuukautta myöhemmin esitellyssä edullisemmassa R20-sisaressa, oli iso takaluukku. Autot olikin tarkoitettu vuodesta 1965 valmistetun muunneltavuuden edelläkävijän, R16-mallin seuraajiksi.Renault ei ollut isojen viistoperiensä kanssa ainoana autonvalmistajana liikkeellä, sillä 1970-luvulla niin Audin 100 Avant, Roverin SD1 kuin Saabin Combi-Coupé -mallitkin noudattivat samaa, muodikasta monikäyttöisyyden menetelmää.Mukavuuden malliaVaaleansininen R20 TS, jonka erottaa kalliimmasta R30-mallista muun muassa neliskanttisten ajovalojen sekä takaluukkuun kiinnitetyn ”2 litres”-embleemin perusteella, paljastaa itsensä umpiranskalaiseksi ajoneuvoksi heti ensi-istumalla.Plyyshipenkit ovat pilvenpehmeät, ja istuinosa keikkuu vieterimäisesti takamuksen alla. Kättä voi vieläpä lepuuttaa etuistuinten välisellä kyynärnojalla. Pikkuveli R5:ssä, niin ikään 70-luvun lapsessa, istumakokemus oli selvästi jämäkämpi.Kojelauta on aikakaudelle tyypillinen yhdistelmä mustaa lakritsimuovia ja kromilistojen säihkettä. Runsas varustetaso käsittää niin sähköikkunat edessä, keskuslukituksen kuin laakean, neljän Gauloises-savukkeen lepuutukseen soveltuvan tuhkakupinkin.Sivupeili on asennettu vain vasemmalle puolelle. Tämä ei kuitenkaan näkyvyyttä rajoita, sillä se on joka suuntaan esteetön – suhteellisen kapea kori ja ohuet pilarit korvaavat ansiokkaasti massiivisten nykyautojen parkkitutkat sekä -kamerat.Aito ajettavaMukavuus mykistyttää entisestään, kun starttaamme matkaan. Kaikenlaiset kuopat, niin isommat kuin pienemmätkin, suodattuvat käsittämättömällä tavalla matkustamon ulkopuolelle – vaikka koeajoreitti vie ajoittain todella muhkuraista maalaistietä pitkin.Olin päässyt vain muutama kuukausi aiemmin ajamaan ranskalaisuuden ilmentymää eli kaasunestejousitettua Citroën DS:ää, mutta rehellisesti sanottuna en löydä näiden autojen pehmeydessä mitään eroa. Muoto ei siis kerro mukavuutta.Tästä huolimatta kori ei tee ylimääräisiä liikkeitä, ja vaikka ohjaus on tehostettu, se tarjoaa oivallisen tuntuman. Kaarrekäytös on maan autoteollisuuden tuotteille ominaisen täsmällistä, ja hidastuksissa syvään niiaava nokka alleviivaa ranskalaistunnelmaa.Autoyksilöllä on ajettu vasta 23 800 kilometriä, ja se on paitsi ulko- sekä sisäasultaan virheetön, myös mekaniikaltaan täydessä tikissä – kuten tehtaan museoajoneuvon kuuluukin olla. Esimerkiksi vaihteensiirto toimii yhtä täsmällisesti kuin uudessa autossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelosen nöyryyttäEnnen koeajoa valittelimme, että alkuun listalla ollut, 2,7-litraisella V6-moottorilla varustettu R30 TX oli vaihdettu tähän kaksilitraiseen R20 TS -malliin. Ajossa nelisylinterisyys ei kuitenkaan vähennä menon miellyttävyyttä mitenkään.Päinvastoin, sillä juuri tämä, vuonna 1977 mallistoon tullut 109-hevosvoimainen moottori sopii autoon erinomaisesti. Veto on sitkeänmiellyttävää, ja ranskalaisille tyypillisen raksuttavan käyntiäänen sijaan kuuluu lähinnä vaimeaa pakoäänien pörinää.Ero 1,6-litraiseen 96 hevosvoiman alkuperäiseen moottoriin, joka lainattiin R20:een R16-mallin TX-versiosta, on epäilemättä varsin suuri. Myöhemmin kaksi- ja kolmikymppisen sai myös dieselmoottorilla – lajissaan Renaultin ensimmäisellä, ja jopa turboahdettuna.Renault 20:n ja 30:n tuotanto jatkui vuoteen 1983 saakka, jonka jälkeen aerodynaamisemmin muotoiltu 25-malli astui korvaajan paikalle. Samaan aikaan esiteltiin myös Espace-tila-auto, joka nosti muunneltavuuden käsitteen taas uudelle tasolle.Todellinen taikakaluLoppumatkaksi kapuan takaistuimelle. Sielläkin tilaa on yllättävän hyvin, vaikka kori vaikuttaa matalalta ja istuinten taso korkealta. 4,5-metrisen auton pitkä akseliväli antaa jaloille liikutteluvaraa, ja tunneliton lattia mahdollistaa sujuvan siirtymisen sivusuunnassa.Takapenkin turvavöiden puute tosin hieman arveluttaa, kun etenemme vesisumuista autoroutea kollegan kuljettamana sallitulla 130 km/h nopeustasolla. Toisaalta – mikäpä toisi toiselle istuinriville tämän autenttisempaa aikakonefiilistä.Kaikkiaan Renault 20 TS on hämmentävä kokemus.Olen lukuisissa koeajoissa peräänkuuluttanut 2000-luvun ranskalaisautoista kadoksissa olleen perinteisen pehmeyden perään. Tämän päivän myötä olen kuitenkin todella ymmärtänyt, miten kokonaisvaltaista tuo pehmeys olikaan.Ihana auto, totean kollegalle. Täältä ei tekisi koskaan mieli nousta nykyaikaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen