13.5.2018 Ajoneuvot Pehmeys piilossa – Renault 20 TS vm. 1979 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtenä tärkeänä linkkinä Renaultin monikäyttö- ja tila-autojen kehityspolulla toimi R20, joka toi viistoperäisen korin myös isojen autojen luokkaan. Mallin mukavuus mykistyttää. Joskus ulkonäkö hämää, ja tällä kertaa poikkeuksellisen selvästi. Olen aiemmin pitänyt pitkäkeulaista R20:ta mitäänsanomattomana 1970-luvun massatuotteena, joka ei oikein koskaan mielessäni tavoittanut ison autoluokan statusta.Menossa on Renaultin 120-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetty koeajotapahtuma Pariisin länsipuolella, ja olemme jo ehtineet tutustua lukuisiin legendaarisiin malleihin ranskalaisvalmistajan pitkältä taipaleelta – 1910-luvun taksista ja 1920-luvun luksusautosta aina sodanjälkeisiin kansanmalleihin asti.Mutta vaikka olemme päivän päätteeksi päätyneet moderniin – ja periaatteessa hiotumpaan ja hallitumpaan – aikaan, uusista kokemuksista ei näytä tulevan loppua. 1977-mallinen Renault 20 yllättää nimittäin koeajolenkillä täydellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViides ovi viistossaRenault esitteli vuonna 1975 lippulaivakseen R30-mallin, joka oli ranskalaisvalmistajalle monellakin tapaa historiallinen ajoneuvo.Kyseessä oli paitsi ensimmäinen kuusisylinterinen Renault sitten 1930-luvun loiston vuosien, myös merkin ensimmäinen V6-moottorilla varustettu malli, ja ensimmäinen, joka oli suunniteltu tietokoneen avustuksella. Merkille pantavaa R30:ssa, ja sen muutamaa kuukautta myöhemmin esitellyssä edullisemmassa R20-sisaressa, oli iso takaluukku. Autot olikin tarkoitettu vuodesta 1965 valmistetun muunneltavuuden edelläkävijän, R16-mallin seuraajiksi.Renault ei ollut isojen viistoperiensä kanssa ainoana autonvalmistajana liikkeellä, sillä 1970-luvulla niin Audin 100 Avant, Roverin SD1 kuin Saabin Combi-Coupé -mallitkin noudattivat samaa, muodikasta monikäyttöisyyden menetelmää.Mukavuuden malliaVaaleansininen R20 TS, jonka erottaa kalliimmasta R30-mallista muun muassa neliskanttisten ajovalojen sekä takaluukkuun kiinnitetyn ”2 litres”-embleemin perusteella, paljastaa itsensä umpiranskalaiseksi ajoneuvoksi heti ensi-istumalla.Plyyshipenkit ovat pilvenpehmeät, ja istuinosa keikkuu vieterimäisesti takamuksen alla. Kättä voi vieläpä lepuuttaa etuistuinten välisellä kyynärnojalla. Pikkuveli R5:ssä, niin ikään 70-luvun lapsessa, istumakokemus oli selvästi jämäkämpi.Kojelauta on aikakaudelle tyypillinen yhdistelmä mustaa lakritsimuovia ja kromilistojen säihkettä. Runsas varustetaso käsittää niin sähköikkunat edessä, keskuslukituksen kuin laakean, neljän Gauloises-savukkeen lepuutukseen soveltuvan tuhkakupinkin.Sivupeili on asennettu vain vasemmalle puolelle. Tämä ei kuitenkaan näkyvyyttä rajoita, sillä se on joka suuntaan esteetön – suhteellisen kapea kori ja ohuet pilarit korvaavat ansiokkaasti massiivisten nykyautojen parkkitutkat sekä -kamerat.Aito ajettavaMukavuus mykistyttää entisestään, kun starttaamme matkaan. Kaikenlaiset kuopat, niin isommat kuin pienemmätkin, suodattuvat käsittämättömällä tavalla matkustamon ulkopuolelle – vaikka koeajoreitti vie ajoittain todella muhkuraista maalaistietä pitkin.Olin päässyt vain muutama kuukausi aiemmin ajamaan ranskalaisuuden ilmentymää eli kaasunestejousitettua Citroën DS:ää, mutta rehellisesti sanottuna en löydä näiden autojen pehmeydessä mitään eroa. Muoto ei siis kerro mukavuutta.Tästä huolimatta kori ei tee ylimääräisiä liikkeitä, ja vaikka ohjaus on tehostettu, se tarjoaa oivallisen tuntuman. Kaarrekäytös on maan autoteollisuuden tuotteille ominaisen täsmällistä, ja hidastuksissa syvään niiaava nokka alleviivaa ranskalaistunnelmaa.Autoyksilöllä on ajettu vasta 23 800 kilometriä, ja se on paitsi ulko- sekä sisäasultaan virheetön, myös mekaniikaltaan täydessä tikissä – kuten tehtaan museoajoneuvon kuuluukin olla. Esimerkiksi vaihteensiirto toimii yhtä täsmällisesti kuin uudessa autossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelosen nöyryyttäEnnen koeajoa valittelimme, että alkuun listalla ollut, 2,7-litraisella V6-moottorilla varustettu R30 TX oli vaihdettu tähän kaksilitraiseen R20 TS -malliin. Ajossa nelisylinterisyys ei kuitenkaan vähennä menon miellyttävyyttä mitenkään.Päinvastoin, sillä juuri tämä, vuonna 1977 mallistoon tullut 109-hevosvoimainen moottori sopii autoon erinomaisesti. Veto on sitkeänmiellyttävää, ja ranskalaisille tyypillisen raksuttavan käyntiäänen sijaan kuuluu lähinnä vaimeaa pakoäänien pörinää.Ero 1,6-litraiseen 96 hevosvoiman alkuperäiseen moottoriin, joka lainattiin R20:een R16-mallin TX-versiosta, on epäilemättä varsin suuri. Myöhemmin kaksi- ja kolmikymppisen sai myös dieselmoottorilla – lajissaan Renaultin ensimmäisellä, ja jopa turboahdettuna.Renault 20:n ja 30:n tuotanto jatkui vuoteen 1983 saakka, jonka jälkeen aerodynaamisemmin muotoiltu 25-malli astui korvaajan paikalle. Samaan aikaan esiteltiin myös Espace-tila-auto, joka nosti muunneltavuuden käsitteen taas uudelle tasolle.Todellinen taikakaluLoppumatkaksi kapuan takaistuimelle. Sielläkin tilaa on yllättävän hyvin, vaikka kori vaikuttaa matalalta ja istuinten taso korkealta. 4,5-metrisen auton pitkä akseliväli antaa jaloille liikutteluvaraa, ja tunneliton lattia mahdollistaa sujuvan siirtymisen sivusuunnassa.Takapenkin turvavöiden puute tosin hieman arveluttaa, kun etenemme vesisumuista autoroutea kollegan kuljettamana sallitulla 130 km/h nopeustasolla. Toisaalta – mikäpä toisi toiselle istuinriville tämän autenttisempaa aikakonefiilistä.Kaikkiaan Renault 20 TS on hämmentävä kokemus.Olen lukuisissa koeajoissa peräänkuuluttanut 2000-luvun ranskalaisautoista kadoksissa olleen perinteisen pehmeyden perään. Tämän päivän myötä olen kuitenkin todella ymmärtänyt, miten kokonaisvaltaista tuo pehmeys olikaan.Ihana auto, totean kollegalle. Täältä ei tekisi koskaan mieli nousta nykyaikaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa