15.12.2020 Ajoneuvot Peugeot Hybrid4 500kW kisaa Le Mansissa 2022 – leijonan sydän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Hybrid4 500kW tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jolla kilpaillaan Le Mansin mestaruudesta vuonna 2022. Peugeot Sport osallistuu sillä tulevaan Le Mans Hypercar -luokkaan. Peugeot Hybrid4 500kW on projektinimi voimalinjalle, jolla Peugeot Sport haluaa osallistua vuoden 2022 kilpailuihin uudessa Le Mans Hypercar (LMH) -luokassa. Tuo mielenkiintoinen Peugeot Hybrid4 500kW -nimi tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jonka hetkellinen huipputeho on korkeimmillaan 500 kilowattia, eli 680 hevosvoimaa. Polttomoottorina on 2,6-litrainen tuplaturboahdettu V6-moottori, joka kykenee tuottamaan tuon saman 680 hevosvoiman tehon myös yksinään. Ranskalaisvalmistaja kertoi jo vuoden 2019 puolella aikeistaan palata Le Mansin korkeimpaan luokkaan. Nyt saimme tietoja tulevasta nelivetoisesta hybridivoimalinjasta, joka tulee muodostamaan Le Mans -leijonan sydämen kaudelle 2022. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peugeot Hybrid4 500kW Edellä mainittu 90-asteen sylinterikulmalla varustettu 680-hevosvoimainen kahdesti ahdettu 2,6-litrainen ottomoottori painaa 165 kilogrammaa ja on sijoitettu autossa kuljettajan selän taakse, mutta kuitenkin selvästi taka-akselin etupuolelle. Tähän yhdistetään etuakselille kytketty, ja toki myös sinne sijoitettu, 200 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Akkujärjestelmä toimii 900 voltin jännitteellä ja vaihteistossa on seitsemän pykälää. Tuo V6-moottori on Peugeot Sportin kehitystyön tulos ja tukena on käytetty osaamista koko konsernin sisältä. Peugeot itse on hyödyntänyt aiemmissa 908 Le Mans -kilpureissa sekä V8- että V12-rakenteita ja Citroënilla on osaamista rallin maailmanmestaruussarjasta nelisylinteristen turboahdettujen rivimoottorien rakentamisesta. Mielenkiintoisesti Peugeot harkitsi myös vain yhden turboahtimen käyttämistä, mutta tuplaturbolla saavutettiin matalampi painopiste sekä sopiva kompromissi myös muiden osa-alueiden suhteen. Uuden LMH-luokan säännöt rajoittavat järjestelmän yhteistehon lukemaan 680 hevosvoimaa, joten järjestelmä yhdistelee tilanteen mukaan V6-moottorin ja sähkömoottorin tuottoa tuon lukeman rajoittamana. Säännöt itse asiassa kieltävät sähkömoottorin käyttämisen alle 120 kilometrin tuntinopeuksissa, joten sen alapuolella polttomoottorin pitää pystyä toimimaan ainoana voimanlähteenä. Sähkömoottorin toimiessa täydellä teholla polttomoottorin teho rajoitetaan lukemaan 300 kilowattia (408 hv). Sähkömoottorin avulla auto myös muuttuu takavetoisesta nelivetoiseksi. Auton akku lakku ladataan täyteen ennen kilpailua, mutta kilpailun aikana tukeudutaan jarrutusenergian talteenottoon sekä polttomoottorin generoimaan sähköön. Jälkimmäistä varten polttomoottorin sallitaan tuottavan noin 20 hevosvoimaa tehoa yli rajan akun lataamisen ajaksi. Kuljettajat pystyvät säätämään jarrutusenergian talteenottoa energiatehokkuuden ja kierrosajan optimoimiseksi, joka tuleekin olemaan olennainen osa tulevan sarjan kilvanajoa. Auton akut kehittänyt Saft on priorisoinut suunnittelussa suorituskykyä kapasiteetin sijaan. Akut on sijoitettu kuljettajan taakse hiilikuitukoteloon. Uusien sääntöjen myötä nämä autot ovat itse asiassa nykyisiä LMP1-luokan autoja painavampia, mutta tarkkoja lukuja ei vielä tiedetä. Samalla autot ovat myös kasvaneet sekä pituutta että leveyttä. Säästöä hybridillä Ehkä hieman yllättäen edistykselliseltä vaikuttavat LMH-luokan autot on suunniteltu säästö mielessä. Kauden 2022 budjetin uskotaan asettuvan noin 20 miljoonaan euroon. Valmistajat voivat kehittää joko puhtaan kilpurin tätä luokaa varten, tai hyödyntää lähtökohtana katulaillista perustaa. Hyperautoluokassa kilpailevan tulee valmistaa vähintään 25 identtistä moottoria luokitukseen käytettäviin sarjatuotantoautoihin. Määräaikana on vuoden 2022 loppu. Toivottavasti tämä tuo kuluttajien saataville lisää mielenkiintoisia vaihtoehtoja – vaikkakin sitten hyvin rajoitetussa erässä ja hurjassa hintaluokassa. Peugeotin historia Le Mansissa on hienompi kuin moni muistaakaan. Vuosien 2007 ja 2011 välillä käyty kaksinkamppailu Audin kanssa on vielä monella tuoreessa muistissa – dieselmoottorinen Peugeot 908 HDi FAP voitti vuonna 2009. Sen sijaan kaksi perättäistä C-ryhmän aikakauden voittoa vuosina 1992 ja 1993 lienee jo ehtinyt unohtua osalta. Toivottavasti edullisempi hintataso houkuttelee autonvalmistajat laajalla rintamalla mittelemään hienon ja perinteikkään kilpailun herruudesta. Vuosi 2022 tulee olemaan mielenkiintoinen koko sarjan kannalta. Kuvat ja lähde: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe