15.12.2020 Ajoneuvot Peugeot Hybrid4 500kW kisaa Le Mansissa 2022 – leijonan sydän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Hybrid4 500kW tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jolla kilpaillaan Le Mansin mestaruudesta vuonna 2022. Peugeot Sport osallistuu sillä tulevaan Le Mans Hypercar -luokkaan. Peugeot Hybrid4 500kW on projektinimi voimalinjalle, jolla Peugeot Sport haluaa osallistua vuoden 2022 kilpailuihin uudessa Le Mans Hypercar (LMH) -luokassa. Tuo mielenkiintoinen Peugeot Hybrid4 500kW -nimi tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jonka hetkellinen huipputeho on korkeimmillaan 500 kilowattia, eli 680 hevosvoimaa. Polttomoottorina on 2,6-litrainen tuplaturboahdettu V6-moottori, joka kykenee tuottamaan tuon saman 680 hevosvoiman tehon myös yksinään.Ranskalaisvalmistaja kertoi jo vuoden 2019 puolella aikeistaan palata Le Mansin korkeimpaan luokkaan. Nyt saimme tietoja tulevasta nelivetoisesta hybridivoimalinjasta, joka tulee muodostamaan Le Mans -leijonan sydämen kaudelle 2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeugeot Hybrid4 500kWEdellä mainittu 90-asteen sylinterikulmalla varustettu 680-hevosvoimainen kahdesti ahdettu 2,6-litrainen ottomoottori painaa 165 kilogrammaa ja on sijoitettu autossa kuljettajan selän taakse, mutta kuitenkin selvästi taka-akselin etupuolelle. Tähän yhdistetään etuakselille kytketty, ja toki myös sinne sijoitettu, 200 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Akkujärjestelmä toimii 900 voltin jännitteellä ja vaihteistossa on seitsemän pykälää.Tuo V6-moottori on Peugeot Sportin kehitystyön tulos ja tukena on käytetty osaamista koko konsernin sisältä. Peugeot itse on hyödyntänyt aiemmissa 908 Le Mans -kilpureissa sekä V8- että V12-rakenteita ja Citroënilla on osaamista rallin maailmanmestaruussarjasta nelisylinteristen turboahdettujen rivimoottorien rakentamisesta. Mielenkiintoisesti Peugeot harkitsi myös vain yhden turboahtimen käyttämistä, mutta tuplaturbolla saavutettiin matalampi painopiste sekä sopiva kompromissi myös muiden osa-alueiden suhteen.Uuden LMH-luokan säännöt rajoittavat järjestelmän yhteistehon lukemaan 680 hevosvoimaa, joten järjestelmä yhdistelee tilanteen mukaan V6-moottorin ja sähkömoottorin tuottoa tuon lukeman rajoittamana. Säännöt itse asiassa kieltävät sähkömoottorin käyttämisen alle 120 kilometrin tuntinopeuksissa, joten sen alapuolella polttomoottorin pitää pystyä toimimaan ainoana voimanlähteenä.Sähkömoottorin toimiessa täydellä teholla polttomoottorin teho rajoitetaan lukemaan 300 kilowattia (408 hv). Sähkömoottorin avulla auto myös muuttuu takavetoisesta nelivetoiseksi.Auton akku lakku ladataan täyteen ennen kilpailua, mutta kilpailun aikana tukeudutaan jarrutusenergian talteenottoon sekä polttomoottorin generoimaan sähköön. Jälkimmäistä varten polttomoottorin sallitaan tuottavan noin 20 hevosvoimaa tehoa yli rajan akun lataamisen ajaksi. Kuljettajat pystyvät säätämään jarrutusenergian talteenottoa energiatehokkuuden ja kierrosajan optimoimiseksi, joka tuleekin olemaan olennainen osa tulevan sarjan kilvanajoa.Auton akut kehittänyt Saft on priorisoinut suunnittelussa suorituskykyä kapasiteetin sijaan. Akut on sijoitettu kuljettajan taakse hiilikuitukoteloon. Uusien sääntöjen myötä nämä autot ovat itse asiassa nykyisiä LMP1-luokan autoja painavampia, mutta tarkkoja lukuja ei vielä tiedetä. Samalla autot ovat myös kasvaneet sekä pituutta että leveyttä.Säästöä hybridilläEhkä hieman yllättäen edistykselliseltä vaikuttavat LMH-luokan autot on suunniteltu säästö mielessä. Kauden 2022 budjetin uskotaan asettuvan noin 20 miljoonaan euroon. Valmistajat voivat kehittää joko puhtaan kilpurin tätä luokaa varten, tai hyödyntää lähtökohtana katulaillista perustaa.Hyperautoluokassa kilpailevan tulee valmistaa vähintään 25 identtistä moottoria luokitukseen käytettäviin sarjatuotantoautoihin. Määräaikana on vuoden 2022 loppu. Toivottavasti tämä tuo kuluttajien saataville lisää mielenkiintoisia vaihtoehtoja – vaikkakin sitten hyvin rajoitetussa erässä ja hurjassa hintaluokassa.Peugeotin historia Le Mansissa on hienompi kuin moni muistaakaan. Vuosien 2007 ja 2011 välillä käyty kaksinkamppailu Audin kanssa on vielä monella tuoreessa muistissa – dieselmoottorinen Peugeot 908 HDi FAP voitti vuonna 2009. Sen sijaan kaksi perättäistä C-ryhmän aikakauden voittoa vuosina 1992 ja 1993 lienee jo ehtinyt unohtua osalta.Toivottavasti edullisempi hintataso houkuttelee autonvalmistajat laajalla rintamalla mittelemään hienon ja perinteikkään kilpailun herruudesta. Vuosi 2022 tulee olemaan mielenkiintoinen koko sarjan kannalta.Kuvat ja lähde: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen