26.3.2025

Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi

Kuva Aake Kinnunen
Peugeot 208 PureTech 130

Kuusi vuotta myöhemmin "ei koskaan" on muuttunut muotoon "pikimmiten", mutta Peugeot ja GTi ovat jälleen palaamassa yhteen.

Stellantiksen johtajien tuolileikissä Peugeotin pippurimyllyyn tarttui helmikuun alussa Alain Favey, joka on nyt kommentoinut brittiläiselle Autocarille, että mallimerkintä GTi palaa kuin palaakin mallistoon.

– Olen tilanteessa, jossa voin vahvistaa, että GTi palaa e-208:ssa niin pian kuin mahdollista. Olemme tehneet päätöksen, että Peugeot GTi palaa mallistoon, Favey kommentoi medialle.

Pinnan alla täyssähköinen Peugeot e-208 GTi lienee sukua muille Stellantiksen e-CMP-perusrakenteen suorituskykyversioille, kuten Abarth 600e ja Alfa Romeo Junior Veloce. Odotettavissa on noin 175 kW (240 hv) sähkömoottori etuakselilla, jonka yhteydessä on nähty myös Torsen-tyyppistä luistonrajoitinta. Abarthia matalampi ja kevyempi e-208 pystynee todennäköisesti päihittämään italialaisen serkkunsa suoritusarvot. Samassa yhteydessä sporttia voi odottaa Peugeotin lisäksi myös lähisukua olevaan Opel Corsaan, vaikka suunnitelmista ei olekaan kerrottu.

– Aloitamme 208:lla ja kuuntelemme ehdottomasti palautettanne ja mitä myös asiakkaamme sanovat, Favey kommentoi kysyttäessä GTi-mallimerkinnästä Peugeotin muissa malleissa.

Sama koskee myös GTi-merkinnän liittämistä 208:n polttomoottoriversioihin, eli Peugeotilla lähestytään aihetta herkällä korvalla, mutta suunnitelmia ei tässä vaiheessa ole.

– Haluamme jatkaa mainetta ajotuntemusten merkkinä ja sitä, että automme tuottavat tietynlaisia ajotuntemuksia, joko kuljettajana tai kyyditettävänä, Favey kommentoi.

GTi:n paluu liittyy osaltaan myös Peugeotin moottoriurheilusitoumuksiin World Endurance Championshipissä sekä tietysti ranskalaismerkin rikkaaseen historiaan kipakoiden katuautojen saralla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älä koskaan sano "ei koskaan"

Peugeotin paluu GTi-puuhiin juuri 208:n kohdalla merkitsee täydellistä takinkääntöä vuodesta 2019, jolloin 208:n esittelyssä merkki vakuutteli GTi:n vaipuvan unholaan. Tuolloinkin ajatuksena oli, että mahdollinen suorituskykymalli perustuu täyssähköiseen e-208:aan, mutta varsinaista GTi-askelta ei haluttu ottaa. Lisäksi historiallisesti polttoaineen suihkutukseen viittaava mallimerkintä koettiin tuolloin hankalana sähköauton yhteydessä, mutta sittemmin turbot ja pikkuiit ovat muodostuneet osaksi sähköautojenkin mallimerkintöjä. Tilannetta koitettiin lievittää varustetasoksi jääneellä GT:llä, joka ei kuitenkaan tuonut ajettavuusmuutoksia e-208:aan.

Peugeotin mallistosta GTi poistui 2021, kun 308 GTi by Peugeot Sportin tuotanto loppui osana mallipolven vaihdosta. Tuon jälkeen sporttiviittaa on kannatellut vähän Peugeot Sportiin ja vähän sähköön viittaava lataushybridi Peugeot 508 PSE.

Lähde: Autocar

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat