26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusi vuotta myöhemmin "ei koskaan" on muuttunut muotoon "pikimmiten", mutta Peugeot ja GTi ovat jälleen palaamassa yhteen. Stellantiksen johtajien tuolileikissä Peugeotin pippurimyllyyn tarttui helmikuun alussa Alain Favey, joka on nyt kommentoinut brittiläiselle Autocarille, että mallimerkintä GTi palaa kuin palaakin mallistoon.– Olen tilanteessa, jossa voin vahvistaa, että GTi palaa e-208:ssa niin pian kuin mahdollista. Olemme tehneet päätöksen, että Peugeot GTi palaa mallistoon, Favey kommentoi medialle.Pinnan alla täyssähköinen Peugeot e-208 GTi lienee sukua muille Stellantiksen e-CMP-perusrakenteen suorituskykyversioille, kuten Abarth 600e ja Alfa Romeo Junior Veloce. Odotettavissa on noin 175 kW (240 hv) sähkömoottori etuakselilla, jonka yhteydessä on nähty myös Torsen-tyyppistä luistonrajoitinta. Abarthia matalampi ja kevyempi e-208 pystynee todennäköisesti päihittämään italialaisen serkkunsa suoritusarvot. Samassa yhteydessä sporttia voi odottaa Peugeotin lisäksi myös lähisukua olevaan Opel Corsaan, vaikka suunnitelmista ei olekaan kerrottu.– Aloitamme 208:lla ja kuuntelemme ehdottomasti palautettanne ja mitä myös asiakkaamme sanovat, Favey kommentoi kysyttäessä GTi-mallimerkinnästä Peugeotin muissa malleissa. Sama koskee myös GTi-merkinnän liittämistä 208:n polttomoottoriversioihin, eli Peugeotilla lähestytään aihetta herkällä korvalla, mutta suunnitelmia ei tässä vaiheessa ole.– Haluamme jatkaa mainetta ajotuntemusten merkkinä ja sitä, että automme tuottavat tietynlaisia ajotuntemuksia, joko kuljettajana tai kyyditettävänä, Favey kommentoi. GTi:n paluu liittyy osaltaan myös Peugeotin moottoriurheilusitoumuksiin World Endurance Championshipissä sekä tietysti ranskalaismerkin rikkaaseen historiaan kipakoiden katuautojen saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä koskaan sano "ei koskaan"Peugeotin paluu GTi-puuhiin juuri 208:n kohdalla merkitsee täydellistä takinkääntöä vuodesta 2019, jolloin 208:n esittelyssä merkki vakuutteli GTi:n vaipuvan unholaan. Tuolloinkin ajatuksena oli, että mahdollinen suorituskykymalli perustuu täyssähköiseen e-208:aan, mutta varsinaista GTi-askelta ei haluttu ottaa. Lisäksi historiallisesti polttoaineen suihkutukseen viittaava mallimerkintä koettiin tuolloin hankalana sähköauton yhteydessä, mutta sittemmin turbot ja pikkuiit ovat muodostuneet osaksi sähköautojenkin mallimerkintöjä. Tilannetta koitettiin lievittää varustetasoksi jääneellä GT:llä, joka ei kuitenkaan tuonut ajettavuusmuutoksia e-208:aan.Peugeotin mallistosta GTi poistui 2021, kun 308 GTi by Peugeot Sportin tuotanto loppui osana mallipolven vaihdosta. Tuon jälkeen sporttiviittaa on kannatellut vähän Peugeot Sportiin ja vähän sähköön viittaava lataushybridi Peugeot 508 PSE.Lähde: Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön 14.5.2023 Ajoneuvot Peugeot E-2008:n kampanja-autoista syntyi sotku – maahantuojan mukaan myös facelift-mallin riittävyys vielä kysymysmerkki 6.5.2023 Ajoneuvot Peugeot 2008 päivittyi sukulaismalliensa vanavedessä 28.2.2023 Ajoneuvot Peugeot 508 ottaa muun malliston kiinni uudella leijonalla ja muilla päivityksillä 21.2.2023 Ajoneuvot Kahteen Peugeot-malliin uudet hybridivoimalinjat – tulevat myyntiin tämän vuoden aikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?