1.3.2021

Peugeotin logo vaihtuu – merkille uusi ilme ja leijonamerkki

Uusi Peugeotin logo 2021

Peugeotin logo on jatkossa kohdentuneempi vain leijonan pään alueelle. Muutoksessa voi nähdä sekä historian että tulevaisuuden.

Peugeotin logo paljastettiin 25. helmikuuta ja jatkossa siitä löytyy suurikokoinen leijonan pää harjaksineen aiemman kokonaisen leijonan sijaan. Joku saattaisi sanoa merkin fokuksen kohdentuneen pienemmälle alueelle – tiedä sitten onko tämä tilanteen todellinen laita.

Merkillä on pitkä historia ja ensimmäinen logo on valmistajan mukaan jo vuodelta 1850, vaikka tuolloin toki valmistettiin muuta kuin henkilöautoja. Logoja on sittemmin julkaistu tasan kymmenen kappaletta, mutta leijona on aina säilynyt keskiössä.

Valmistajan mukaan tuorein logo on aiempia virtaviivaisempi ja elegantimpi. Vuonna 2010 julkaistu edellinen versio kaipasi ranskalaisvalmistajan mukaan uudistusta, jotta se edustaisi merkin matkaa aiempaa korkeatasoisemmaksi automerkiksi.

Se on kieltämättä ainakin totta, että Stellantis-yhtymän myötä muutokset ovat olleet ja tulevat olemaan mittakaavaltaan melkoisia. Valmistaja muistuttaakin pitkän historian tarkoittavan leijonan kulkeneen läpi teollisen vallankumouksen, teknologian tulon, poliittiset, sosiaaliset ja digitaaliset vallankumoukset. Nyt edessä on sen mukaan ympäristövallankumous, jolloin energiamuutos ja nollapäästöinen liikkuminen nousee strategisesti merkin keskiöön kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

Peugeot new logo – store

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeotin logo on uusi

Ranskalaisten mukaan uusi logo ilmentää sitä, mitä merkki on historiassaan ollut. Samalla tähän halutaan kuitenkin tuoda sekä tämä päivä että tulevaisuus.

Nyt nähtävä logo on suunniteltu kestämään aikaa. Peugeotille vaakuna viestii ajattomuudesta, maailmanlaajuisesta läsnäolosta ja monikulttuurisesta identiteetistä sekä symboloi yhteenkuuluvuutta ja tunnustusta. Tähän halutaan yhdistää mielikuvat arvokkuudesta, itseluottamuksesta, pitkäikäisyydestä sekä säilyttää sukujuuret.

Uusi Peugeot-identiteetti tulee tarkoittamaan kahta asiaa. Ensinnäkin Peugeotin mukaan on elettävä hetkelle ja toisaalta he haluavat luvata asiakkailleen kaiken käsittävän laatukokemuksen. Ainakin jälkimmäistä on tästä lähtien oikeus osata myös vaatia.

Peugeot new logo – brand

Aikakautemme leijonat

Tähän liittyen leijonamerkki on tuottanut ensimmäisen brändikampanjansa kymmeneen vuoteen. Se kuuluu "Aikakautemme leijonat" ja tulee ilmeisesti henkilöitymään. Tällä kertaa ei kuitenkaan ole kyse jääkiekkomaajoukkueesta.

Merkki kertoo juhlistavansa tämän päivän Leijonia, jotka ovat kaiken ikäisiä, eri kulttuureista, eri taustoista.He ovat niitä, jotka eivät enää keskity vain vallan tai rahan etsintään, vaan vaativat itselleen enemmän laadukasta aikaa.

Tuotemerkin luvataan olevan ajaton, vaikka vaakuna ei ole sellaisenaan siihen pystynytkään. Molemmat meinaavat keksiä itsensä uudelleen ja uudelleen. Ehkä juuri siitä koko hommassa onkin kysymys.

Kuvat ja lähde: Peugeot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat