1.7.2018

Pidä kiinni: Porsche 919 Evo teki Nürburgringille valtaisan rataennätyksen

Porsche 919 Evo Nürburgring Nordschleife 5:19

Nürburgringin lähes voittamattomana pidetty rataennätys joutui antautumaan Porsche 919 Evon edessä.

Vuonna 1983 Stefan Bellof kellotti Nürburgringin ikonisen Nordschleifen järjettömältä tuntuvalla ajalla 6 minuuttia 11,13 sekuntia. Tuolloin ajokkina oli ikoninen Porsche 956 C, jossa oli tehoa 620 hevosvoimaa. Bellofin legendaarinen kierros ajettiin 1 000 kilometrin WEC-kilpailun harjoituksissa.

Vuosikausien spekulointi ajan lyömättömyydestä päättyi vihdoin, sillä sääntökirjan ikeestä vapautettu eläkeläiskilpuri Porsche 919 Hybrid Evo tykitti saksalaisradan järjettömään aikaan 5 minuuttia 19,55 sekuntia. Kuljettajana Porschen erikoisessa ennätysyrityksessä oli Timo Bernhard.

Yli 35 vuotta voimassa ollut ennätys alittui siis 51,58 sekunnilla. 20,832 kilometriä pitkällä Nordschleifella minuuttia hätyyttelevä aikaparannus on melkoinen. Jotain kertoo myös uuden auton 369,4 km/h huippunopeus.

Toisaalta Porsche 919 Hybrid Evon apuna on uusin teknologia ja auton siirtyminen eläkkeelle kilpailutoiminnasta. Sääntökirjan polttamisen jälkeen Evo-version hybridivoimalinjassa on tehoa yhteensä 1 160 hevosvoimaa, polttomoottorin tuottaessa nyt 720 hevosvoimaa aiemman 500 hevosvoiman sijaan. Sähkövoimalinjassa parannusta on tapahtunut 40 hv yhteensä 440 hevosvoimaan. Auto painaa karsintalaihdutuksen jälkeen enää 849 kilogrammaa ja uusittu aerodynamiikkapaketti tuottaa noin 50% enemmän downforcea kuin 919 kilpailu-uran aikana.

Aiemmin tänä vuonna Porsche 919 Evo kellotti Spa-Francorchampsin radan F1-autoa nopeammin.

Lopulta on makuasia lasketaanko Porschen yksikseen rajoittamattomalla autolla tekemä uusi aika rataennätykseksi, vai kuuluuko mantteli edelleen kilpurilla kilpailuviikonlopun yhteydessä ajetulle suoritukselle. Joka tapauksessa 5:19,55 on uskomaton osoitus siitä, mihin nykyisellä ajoneuvoteknologialla pystytään osaavan kuljettajan käsissä.

Ennätyksethän on tehty rikottaviksi.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat