21.4.2020 Liikenne Helsingin poliisi kiittelee: pyöräilijöiden ajokäytös kohentunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaaratilanteiden taustalla kevyen liikenteen väylillä kulkevien nopeuserot, jalkakäytävillä pyöräily, huoleton sähköpotkulautailu sekä sähköpyörien äänettömyys. Ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta seuraa työkseen kevyen liikenteen väylien menoa, ja hän on havainnut myönteistä kehitystä. – Käsitykseni mukaan pyöräilijöiden ajokäyttäytyminen on kehittynyt positiivisempaan suuntaan. Karkeasti voidaan sanoa, että esimerkiksi työmatkapyöräilijät toimivat liikenteessä hienosti. He ajavat paljon, tietävät vaaranpaikat ja osaavat ennakoida, Kaikko erittelee. Tältä osin pyöräilijät ottavat siis Kaikon mukaan hyvin huomioon muut kanssaliikkujat kuten jalankulkijat. Hän kiittelee, että työmatkapyöräilijöillä pääsääntöisesti on myös kulkupeli lakien edellyttämässä ajokunnossa. – Kalusto on hyvässä kunnossa: valot, heijastimet ja jarrut toimivat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuntopyöräilijät haaste muille Kunto- ja kilpapyöräilijät ovat hekin Kaikon partiointikokemusten mukaan pääsääntöisesti asiantuntevaa väkeä. Kalliit polkupyörät pidetään hyvässä kunnossa ja valot sekä heijastimet löytyvät. Haasteitakin on ilmennyt. – Mutta tosiasia on, että monesti he ovat haaste hitaammille kulkijoille: erityisesti nopeuden ja sitä myöden etäisyyksien arviointi voi olla vaikeaa. Ja monesti sitten hitaampien omat liikkeet kuten kääntymiset voivat aiheuttaa vaaratilanteita, Kaikko toteaa. Salatut aikomukset pulmallisia Hän muistuttaa, että kevyen liikenteen väylillä liikkuu monenlaista kulkijaa: jalankulkijaa, koiran ulkoiluttajaa, lastenvaunujen työntäjää, pieniä lapsia, vanhuksia, rullalautailijoita, sähköpotkulautailijoita ja pyöräilijöitä. Kaikilla heillä on erilaiset kulkunopeudet ja erilainen tilantarve sekä reaktionopeus. – Kokonaisuudesta muodostuu pahimmillaan haastava perusasetelma: mitkä edellytykset kullakin on tehdä kunnon havaintoja muiden liikkeistä, nopeuksista ja aikomuksista ja kuinka me tienkäyttäjät viestimme omista aikomuksistamme ja ehdimme tai kykenemme reagoimaan. Murheenkryyninä sähköpotkulaudat Kesäkuukausina suositut sähköpotkulaudat ovat luoneet uudenlaisia vaaratilanteita, joiden käyttöön poliisi on partioinnissaan joutunut puuttumaan. – Sähköpotkulaudat ovat kätevä tapa liikkua paikasta toiseen. Mutta tosiasia on, että integroituminen jalankulkijoiden joukkoon ei ole tapahtunut parhaalla mahdollisella tavalla, ylikomisario Jari Kaikko arvioi. Sähköpotkulaudat ovat äänettömiä ja liikkuvat jalankulkijoita reippaammalla nopeudella, eikä törmäyksiltä ole vältytty. Kaupunkialueilla sähköpotkulautojen merkittävä käyttäjäryhmä ovat matkailijat. Heillä liikkumiseen usein liittyy suunnistaminen paikasta toiseen mobiililaitteita seuraamalla. – Heillä huomio saattaa kiinnittyä johonkin ihan muuhun kuin turvalliseen ajosuoritukseen kuten nähtävyyksien ihasteluun. Monesti he liikkuvat vielä porukoina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoilijat ja polkijat sovussa Ylikomisario Kaikko muistuttaa, että useat autoilijat ovat myös pyöräilijöitä ja päinvastoin. Ja se on hyvä asia keskinäisestä kunnioittamisen näkökulmasta. – Pyöräilijöiden ja autoilijoiden keskinäinen suhde vaikuttaa nykyisin asialliselta. Takavuosien ilmiötä tarpeesta kouluttaa toista osapuolta ei enää juurikaan näe. Suojatietkään eivät ole ainakaan ilmiötasolla nousseet ongelmaksi. Yksittäisiä vaaratilanteita ja onnettomuuksiakin toki poliisillekin ilmoitetaan aika ajoin. Vaaranpaikka on oikealle kääntyvä auto tilanteessa, jossa pyörätie jatkuu suoraan. – Risteykset ylipäänsä kaikessa maantieliikenteessä ovat riskipaikkoja. Mutta kyse ei liene kunnioituksen puutteesta asenteena, vaan enemmänkin puutteellisesta havaintojen tekemisestä ja/tai vääristä etäisyyksien ja nopeuksien arvioinnista, Kaikko pohtii. Jalkakäytävillä pyöräily yleistä Kaikko kertoo, että ainakin Helsingin seudulla aikuisten polkupyöräilijöiden yleisin rike on jalkakäytävällä pyöräily – etenkin kaupunkien keskustoissa. Helsingin keskustassa tyypillinen sähköskootteristin rike on niin ikään jalkakäytävällä ajaminen. Tilanahtaus ja nopeuserot voivat synnyttää vaaratilanteita. – Autoilijoilla taasen kevyttä liikennettä haittaava ja joskus vaarantavakin yleinen rike on pysäköinti jalkakäytävällä tai kevyen liikenteen väylällä – erityisesti taas kaupunkien keskustoissa. Seurauksena voi olla, että kapeat ajoväylät kapenevat entisestään ja kevyt liikenne joutuu koukkaamaan ajoradan kautta ja väistelemään toisiaan. Äänettömyys uusi haaste Sähköavusteisten polkupyörien määrä on lisääntynyt ja oletettavaa, että kehitys vain kiihtyy. Poliisin näkökulmasta sähköavusteista polkupyöristä ei ole mitään erityistä haittaa, joskin niiden äänettömyys luo uudenlaisia tilanteita. – Kuten muissakin liikkumistavoissa nopeusero muihin kulkijoihin nähden voi aiheuttaa haasteita samoin kuin äänettömyys, etenkin silloin kun ahtaalla väylällä lähestytään takaa ja ohitetaan vierestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Kuriton pyöräily aisoihin – poliisi jalkautuu sähköpyörille Poliisi: puhalluskoe, huumetesti ja promilleraja myös pyöräilijöille Saksassa tiukka linja pyöräilyrikkeisiin Pyöräily vastavirtaan sallituksi – kesäkuusta alkaen saa olla tarkkana Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin poliisilaitos Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe